Det godaste jag vet just nu

Om du vill veta vad jag går runt på om dagarna ska jag berätta det för dig. Varm choklad, ostsmörgåsar och morötter. Em klassiker som jag skulle kunna föräta mig på.

Jag har kommit på hur man gör den godaste varma chokladen:

1. Smält 5-6 rutor ljus blockchoklad i lite vatten
2. Häll på mjölk.

Åhhhh, ni måste bara testa detta. Det blir så himla gott. Idag har jag inte rört någonting som har med studierna att göra. På fredag har jag hemtenta, men jag kände att jag behövde ta en paus.

Istället har jag gjort saker som jag skjutit på ett tag:

– Lämnat in ett trasigt armband för lagning hos en guldsmed. Jag har en guldlänk som jag fick av min älskling efter att jag hade fött Lovi. Det har varit trasig i över ett halvår och jag har bara skjutit på att lämna in den. Nu är det gjort och jag passade även på att lämna in mitt halsband för polering.

– Tvättat bebiskläder. Nere i tvättstugan hänger ett torkskåp fyllt med bebiskläder. När allt är torrt ska jag fixa bebbes garderob och börja packa BB-väskan.

– Tittat på The Hunger Games. Ganska så dålig film men den hade sina ljusa stunder.

Nu ska jag till frissan, sen hämta mitt guld och mina guldklimpar.

Sammanfaller alltid ”vara fin för min egen skull” med att vi ska ge oss ut bland folk och bli bedömda?

Skimret skrev en kommentar hos mig och jag blev (tack vare commentluv) nyfiken på hennes senaste blogginlägg. Vilken käftsmäll det var att kika in där. Jag möttes av en riktigt intressant, välskrivet och otäckt blogginlägg som på en mycket informativt sätt behandlade ämnet kinesiska lotusfötter och hur vi kan dra paralleller med dagens skönhetsideal.

lotusfötter

De gånger när “vi vill vara fina för vår egen skull” alltid sammanfaller med de gånger vi ska ut och röra oss i samhället och bli bedömda, men aldrig på den lediga söndagen när vi inte behöver röra oss utanför lägenhetsdörren?

Jag håller med till viss del, men måste ändå vidhålla vid att jag är en sådan där som älskar att känna mig vacker och fräsch oavsett om jag ska bli bedömd eller inte. Min kropp och mitt yttre är mitt tempel och något jag tycker om att vårda. Vad det gäller smink är det något jag sällan använder, men mest av lättja. Tycker det är så jobbigt att tvätta bort.

Men visst, Skimret har ju absolut rätt i att folk oftast piffar upp sig till max när de ska ge sig ut bland folk för att bli bedömda. Rätta mig om jag har fel.

Om jag ska göra något riktigt tråkigt typ storstäda är det inte sällan ovanligt att jag  gör en glamourstädning för att lyxa till det. På med läpparna, klackarna och en snygg klänning, bra musik och en vackert glas fyllt med någon god juice. Jag lovar er att städningen blir tusen gånger roligare. Jag gillar helt enkelt att känna mig fin tillsammans med accessoarer/tillbehör som jag älskar och tycker är fina.

Rådande skönhetsideal kan vi ju diskutera, men jag tycker verkligen att ni ska kika in och läsa det intressanta inlägget. Jag sitter här med en äckelkänsla och skulle helst av allt vilja kräkas just nu. För ett par år sedan hade jag och Lady en debatt om det här med hurvuvida högklackade skor är kvinnoförtryckande eller inte. Tyvärr har många av kommentarerna fallit bort i någon av de bloggflyttar jag gjort.

 

Hej lilla bebis när kommer du ut?

Med drygt tre veckor kvar till beräknad förlossning känns allt lite konstigt. Vad fort tiden har gått trots allt. Det skumma med att vara gravid är att man är det så himla länge innan det börjar kännas på riktigt och när det väl har börjat kännas är det nästan över.

Kan ni förstå att jag har varit gravid sedan februari? Hur lång tid är inte det? Jag har inga speciella känningar om att bebisen skulle vara på gång, men snart kanske. Det är ju trots allt tre veckor kvar, beräknad förlossning är 25 oktober. Toddo kom på utsatt idag och Lovi kom en vecka tidigt.

Om jag får gissa tror jag att bebisen kommer tidigast en vecka för tidigt och senast 5 dagar över tiden. Någon gång mellan den 18- 29 oktober med andra ord. När tror du att bebisen kommer ut? Ta fram spåtanten/gubben i dig och välj ett bra datum.

Jag har inte känt mig vacker sen min son kom till världen för 4 år sedan

mammakropp efter graviditet

Michaela 21 år, mamma till 4-åring
Jag har inte känt mig vacker sen min son kom till världen för 4 år sedan. Jag ska vara ärlig och säga att jag inte hade en aning om vad en graviditet kunde göra med kroppen. Jag fick bristningar (bokstavligen) överallt vilket har resulterat i en zebrarandig kropp med en massa slapp hud. Jag kämpar hårt med min vikt och har gjort det dom senaste åren, men jag inser att min kropp aldrig kommer att bli återställd igen.
Redan en vecka efter förlossningen så började jag googla pris på bukplastik och bröstlyft och jag planerar fortfarande att utföra dessa operationer i framtiden. Jag gråter framför spegeln ibland på grund av rent hat mot alla bristningar och slapp hud och avundas alla jämnåriga tjejer som har fina, fasta kroppar för jag vet att jag aldrig kommer bli en av dom. Trots allt detta hade jag aldrig gjort min graviditet ogjord om jag kunnat. Kroppen var helt enkelt priset jag fick betala för att få min son och i slutändan så känns den uppoffringen värd priset.