Sammanfaller alltid ”vara fin för min egen skull” med att vi ska ge oss ut bland folk och bli bedömda?

Skimret skrev en kommentar hos mig och jag blev (tack vare commentluv) nyfiken på hennes senaste blogginlägg. Vilken käftsmäll det var att kika in där. Jag möttes av en riktigt intressant, välskrivet och otäckt blogginlägg som på en mycket informativt sätt behandlade ämnet kinesiska lotusfötter och hur vi kan dra paralleller med dagens skönhetsideal.

lotusfötter

De gånger när “vi vill vara fina för vår egen skull” alltid sammanfaller med de gånger vi ska ut och röra oss i samhället och bli bedömda, men aldrig på den lediga söndagen när vi inte behöver röra oss utanför lägenhetsdörren?

Jag håller med till viss del, men måste ändå vidhålla vid att jag är en sådan där som älskar att känna mig vacker och fräsch oavsett om jag ska bli bedömd eller inte. Min kropp och mitt yttre är mitt tempel och något jag tycker om att vårda. Vad det gäller smink är det något jag sällan använder, men mest av lättja. Tycker det är så jobbigt att tvätta bort.

Men visst, Skimret har ju absolut rätt i att folk oftast piffar upp sig till max när de ska ge sig ut bland folk för att bli bedömda. Rätta mig om jag har fel.

Om jag ska göra något riktigt tråkigt typ storstäda är det inte sällan ovanligt att jag  gör en glamourstädning för att lyxa till det. På med läpparna, klackarna och en snygg klänning, bra musik och en vackert glas fyllt med någon god juice. Jag lovar er att städningen blir tusen gånger roligare. Jag gillar helt enkelt att känna mig fin tillsammans med accessoarer/tillbehör som jag älskar och tycker är fina.

Rådande skönhetsideal kan vi ju diskutera, men jag tycker verkligen att ni ska kika in och läsa det intressanta inlägget. Jag sitter här med en äckelkänsla och skulle helst av allt vilja kräkas just nu. För ett par år sedan hade jag och Lady en debatt om det här med hurvuvida högklackade skor är kvinnoförtryckande eller inte. Tyvärr har många av kommentarerna fallit bort i någon av de bloggflyttar jag gjort.

 

4 thoughts on “Sammanfaller alltid ”vara fin för min egen skull” med att vi ska ge oss ut bland folk och bli bedömda?

  1. Tack för tipset! Onekligen ett väldigt intressant ämne och sjukt obehagligt med fötterna… Känns också som ett sammanträffande kanske tack vare ”law of attraction” då jag nyss postade inlägget som du ser här intill ”no makeup challenge” och satt här och funderade på hur det kommer sig att vi är så pass utseendefixerade som vi är…

  2. Pingback: SJUKA SJUKA VÄRLD « H to the Hilarious. B to the Baglady.

  3. Pingback: Dagen då jag hade sjukt många besökare på bloggen | skimret

  4. Hmm, ger en absolut en del tankeställare. Det verkar som vi alla, mer eller mindre, värderar oss själva utifrån vår omvärlds värdering av oss. Är detta ett måste för ett fungerande samhålle där vi människor håller oss inom ramen för vad som fungerar i samhället pga denna bedömning eller är det endast av onödigt ont?!

Kommentera

