Vi är vana vid att få våra kickar av allt möjligt precis när vi vill

Unga som vårdas inom den psykiatriska öppenvården blir allt fler och ökningen är störst bland män i åldern 18—24 år. (DN)

Vad är det som gör att den psykiska ohälsan ökar bland våra unga och främst bland pojkar? Jag är ingen hobbypsykolog men om jag får svara rent spontant tror jag att det hänger ihop med samhället vi lever i idag. Allt går så fruktansvärt snabbt både teknik och känslomässigt. Vi är vana vid att få våra kickar av allt möjligt precis när vi vill. Vi lever till fullo men pressas nog omedvetet av vetskapen att kunna göra vad vi vill om vi vill. Hur ofta är det egentligen människor stannar upp och lever i nuet. Reflekterar över livet här och nu.

Många unga jag har träffat i skolan har inga mål. De säger rent ut att de tycker livet känns meningslöst. Hur kommer det sig att unga människor tappar mål och mening? Beror det på dålig självkänsla, brist på kärlek och respekt eller vad är det som gör det? Jag är glad att jag inte är tonåring idag. Trots att jag bara är 31 år gammal känns det som om min ungdomstid var enklare och mer förlåtande än hur livet ser ut idag. Då fanns inte facebook och inte en jävel läste Kissies blogg eller någon annans blogg som romantiserade plastikoperationer eller botox.

När jag flyttade till Stockholm för elva år sedan kunde man ha tur att få ett första hands kontrakt på en lägenhet. Nu är det näst intill en omöjlighet om man inte köat i många år. Det år tuffa tider helt enkelt, rent konjunkturmässigt och medialt. Det borde väl kunna vara en rimlig chans till att unga mår sämre. Vad tror du?

9 reaktioner till “Vi är vana vid att få våra kickar av allt möjligt precis när vi vill

  1. Jag håller med dig. Jag ser tillbaka på min barndom och ungdomstid med en viss sorgsenhet. Inte för att den var dålig, utan för att den var bra och relativt enkel. Det är svårt att vara ung idag. Den ständiga stimulansen och bristen på att faktiskt ha långtråkigt och få hitta på saker att göra själv tror jag också bidrar. Så fort man inte har något att göra känns allt meningslöst. Det är ett tragiskt mönster vi ser.

  2. Jag skall säga vad som är orsaken….! Jag har själv varit med och skapa den tyvärr. Trodde själv att it/data/internet teknologin var bra för oss människor…men tyvärr så handlar det bara om pengar och att SKAPA behov! Att få människorna att bli beroende på olika sätt, så att dom slutar tänka själva och låter teknologin/säljarna av teknikprylarna att tänka åt oss. Det som händer när människor börjar må dåligt psykiskt är att känslorna börjar göra uppror mot våra osunda tankevanor och de val vi ”tror” att vi gör själva! Ju fortare allting snurrar desto lättare är vi att manipulera…! Därför säger vi…vi måste stanna till! Men ett samhälle med marknadsekonomi ”stannar inte till” marknaden/pengarna (affärsmännen) vill absolut inte att vi stannar till och dom e väldigt duktiga på att få allting att snurra fortare…fortare…som processorerna i datorn. Välja själva….tror ni på tomten också ;o)
    Ungefär som de som kom på att röka, snusa var något bra…ja för de som säljer cigaretter/snus!

    Fd: It/datatekniker/säljare!

  3. Och jag är 22 och känner samma som du! All teknik (internet, mejl, msn) kom när jag gick högstadiet. Facebook var stort när jag gick gymnasiet. Iaf häruppe:P men nu får 7-åringar smartphones och surfplattor, och 10-åringar skaffar Facebook-användare.

    Mitt första minne jag har av bry mig om mitt utseende var i sexan när brösten började komma och dom var lite i vägen och putade ut konstigt. Och smink var otänkbart innan högstadiet. Tvivlar att det är så många flickor som upplever det så nuförtiden.

  4. Tro dte kan ligag lite i det du skriver, men tror ärligt talat det främsta skälet är att vi matas med domedagprofetior hela tiden. Ungdomsarbetslösheten är skyhög, klimatet åt helvete, allt är farligt och så vidare och så vidare. Det finns absolut ingen optimism inför framtiden hos min generation.

  5. Jag tror mycket har att göra med att, som fler andra skriver, vi aldrig stannar upp. Vi lever på autopilot utan att reflektera över varför vi gör saker eller hur vi mår av det. Vår hjärna är inte anpassad för att hela tiden matas med information eller att göra flera saker samtidigt/hålla flera saker i huvudet samtidigt utan att aldrig få återhämta sig. Så fort vi är lediga kollar vi på tv, surfar på nätet, läser saker osv. Går vi på promenad har vi en podcast i lurarna, diskar vi har vi en serie på datorn igång samtidigt osv osv i all oändlighet. Hjärnan behöver att vi gör ingenting. precis som kroppen måste vila för att orka.

    Sen finns det såklart fler orsaker, tror det är många saker som samverkar, men detta är en sak som jag har märkt fungerar på mig själv.. att stanna upp, tvinga mig själv att ha ”tråkigt”, gå en promenad och bara lyssna på ljuden omkring mig och inte musik eller annat.. ja… typ så.

Lämna en kommentar