Vi har blivit med vovve

Skärmavbild 2013-10-13 kl. 21.06.40

Sorgen över att det finns allergier i familjen som gör att vi inte kan ha en hund har bytts ut med glädjen över att vi numera har en vovve till låns. Lovi älskar Zidane och leker att hon är matte. Det var en ren tillfällighet att vi sprang över denna fantastiska labradorkille som egentligen tillhör Eva som driver Marimekkobutiken på Södermalm. Jag är stammis och antar att Eva kände sig trygg med att lämna över sin hund till mig bara sådär.

Jag och Sara var på väg till förskolan för att plocka upp hennes barn. När vi passerade Marimekko kom Eva ut med sin hund, jag blev helt lyrisk, stannade för att klappa och erbjöd mig att bli hundvakt. Sekunden senare hade jag ett koppel i handen och efter det följde vovven med mig för att hämta mina barn på skola och förskola. De blev väldigt förvånade.

– Mamma!?!!?? Har du köpt en hund????

Det är fantastiskt mysigt att ha en hund bara så där. Jag är övertygad om att alla människor oavsett ålder skulle må bra av att umgås med djur. Min älskade lilla Lovi som varit mellanbarn i snart ett år behövde verkligen detta. Hon längtar redan efter att få gå ut med sin hund igen. Vi har varit ute på två promenader hittills. En i fredags och en i lördags. Jag antar att det är så här vi kommer att göra, trots att jag helst av allt vill ha egna djur.

Fan, fan, fan vad jag hatar att vara allergisk. Vi kan varken ha katt eller hund. Min mamma är också allergisk och jag var så sjukt bitter när jag var liten över att att vi aldrig kunde ha några djur. Jag lovande mig själv att jag minsann skulle ge mina barn djur när jag blev mamma. Jo men tjena. Det gick ju bra. Har du något husdjur och vad för något i så fall?

24 thoughts on “Vi har blivit med vovve

  1. Kanske något ni redan funderat över och uteslutit, men det finns ju flera sorters raser av både hund och katt som kan vara ”allergivänliga” . Kan du efterforska och kanske testa att få träffa sådana raser för att se hur du reagerar? Förstår din längtan efter djur, vet själv inte hur jag skulle klara livet utan mina två älskade taxflickor. glädjen ovh energin de ger alltså….

  2. Jag råkar vara superduperallergisk mot både hund, katt, och kvalster, och klarar ändå av pudel! Vi fick passa en hund som jag visade mig tåla – trots allergi! Kolla in allergivänliga raser, sådana som inte fäller, och pröva! Uppfödaren vi köpte vår vovve lät oss låna en hund i ett par veckor för att bli helt säkra på att det skulle funka. Vår fina toypudel Selma är ju det bästa som hänt! ❤

  3. Vi har hunden Emma. En tibetansk terrier som många allergiker klarar bättre. Känner flera som funkar med henne.
    Jag älskar djur, som mest levde jag med två katter och två hundar. Nu finns som sagt endast Emma kvar, vår fina.. Hon gör oss både galna och mindre galna och ger så glädje. Att låna någons hund är ju guld värt i ert läge 😉

  4. Jag har just nu två katter, men vill ha fler. Var dagmatte förra året åt en hund, hade han alla vardagar 08-18 och ibland sov han över! Jag saknar det jättemycket ibland, det var så mysigt.

  5. Vi har en portugisisk vattenhund, trots allergi i familjen. (Tipset om rasen kom från grannfamiljen där 3/5 är allergiska.) Har funkat skitbra!

    Rekommenderar att de i familjen som är allergiska får umgås med en portis och se om den manar fram allergi eller ej!

  6. Vi har en katt, en Devon Rex. En cool, social innekatt, snudd på hundlik i sinnet då de alltid vill vara med. Supermysigt för det mesta, väl närgånget ibland 😉 Men en kattras som faktiskt 1/3 som normalt är kattallergiska tål… *tipsa*

  7. Åh fy, allergier ja… Mina största intressen är djur och natur, jag drömmer om att flytta ut på landet och bli självförsörjande en dag. Har inte varit allergisk mot någonting alls – tills jag blev gravid. vaknade upp en dag och reagerade på gräsklipp, björk, allt. Och när jag kom hem från BB så reagerade jag plötsligt på våra råttor… Så nu är jag allergisk mot just djur och natur. Bittert? Ja.
    Jag hade ju inte velat ha det annorlunda (alltså, att få min unge är det bästa som hänt mig) men nog hade jag önskat att jag, om jag nu måste bli allergisk, hade kunnat bli det mot något annat. Fast allergier är väl trista oavsett…

    Men det låter verkligen mysigt att vara hundvakt! Får kanske hitta någon sån lösning sen…

  8. Vi har en hund och även om det går upp och ner så är det så fint att se vilken underbar relation Bamse och Emil har. Emil älskar verkligen Bamse! (ibland lite för mycket…)

    Sen, det är ju faktiskt så att olika raser har olika mycket av olika allergener, så det finns ju chans att du/ni tål vissa hundar. Har du provat? Min ras (japansk spets) upplevs som allergivänlig av många. (Säg till om du vill låna och prova ;))

  9. Tråkigt med allergier. Själv vet jag inte om jag är allergisk eller inte, men eftersom jag bara reagerar lite och inte mot mina egna katter utan bara sådana som fäller mer är det mer troligt att jag bara har känsliga slemhinnor som lätt retas.

    Jag och sambon blev kattägare för snart tre år sedan, åt två halvvuxna f.d. hittekatter som från dag ett bestämde sig för att sova i vår säng.

    jag är däremot rädd för att jag ska utveckla någon typ av allergi: efter att jag passerat tjugo har jag både fått atopiska eksem året runt och rinnande näsa och ögon om våren.

    Men att hundpassa och gå promenader är ju också ett alternativ, det var så min syster tog sig igenom tonåren när hon hade sådan hundlängtan att hon i stort sett dagligen tjatade om hund. Min familj var en kattfamilj, och det fanns inte tid för en hund, men då kunde hon passa min fasters valp flera gånger i veckan.

  10. Min make är allergisk mot diverse pälsdjur samt pollen. Det blev värre och värre för varje år. Sedan började både jag och stora dottern rida, vilket ledde till att maken fick vistas i stallmiljö en del. Från början nös han, ögonen rann, han blev allmänt medtagen. Men han ville ju vara med dottern och se vad hon gjorde så han härdade ut. Och nu, två år senare, kan han vara i stallet flera timmar utan reaktion. Vi har också skaffat två marsvin som bor med oss, han reagerar inte på dem heller.
    De allergier han tidigare fått bekräftat att han har är häst, hund, katt, marsvin, björk, gräs och något/några mer pollen.
    Även pollenallergin har blivit bättre, numer köper han aldrig några mediciner mot den, det behövs inte.
    Så för vissa kan allergier bli bättre om man utsätter sig för det man inte tål, dock ska man ta det försiktigt tror jag. Inte gosa in ansiktet mot det djur man är allergisk mot det första man gör…

  11. Som flera andra redan har sagt så finns det kanske möjlighet att du tål vissa hundar men inte alla, min mamma och mormor är båda allergiska mot hund, men vi har en jack russel terrier, strävhårig, som fungerar för båda. Den strävhåriga pälsen gör att de inte fäller lika mycket men rasen i sig verkar allergivänlig.
    Annars verkar ju promenader då och då som en bra kompromiss! 🙂

  12. Jag är pälsdjursallergiker men har både hundar, katter och en häst. Jag har som tur är aldrig haft några astma-liknande symptom utan bara snuva, kliande ögon och utslag.

    Katter är det djur jag är mest känslig mot. Mina katter är av rasen devon rex, och de har en helt annan typ av päls än ”vanliga” katter. De saknar den tjocka pälsen och har bara själva underullen, som är alldeles sammetslen och krusig. Jag kan märka av att det kliar i ögonen lite ibland, om jag precis gosat med en katt och sen gnuggar mig i ögonen, men för det allra mesta märker jag inte av dem. Katter med vanlig päls kan jag inte ha, kan inte ens besöka någon som har katt utan att känna av allergin. Jag har hört och läst om många allergiker som tål rexar, men jag skulle INTE gå så långt som att säga att de är allergivänliga. Alla jag känner med kattallergi reagerar när de kommer hem till mig, även om jag stängt in katterna och städat noga. Det är med andra ord högst individuellt. Man ska ALLTID besöka en uppfödare och prova, kanske till och med låna hem en katt under en period.

    Om man tål dem, och vill ha en helknäpp, ”pratig” katt som vill vara med överallt (tänk sitt på tidningen när du ska läsa den, ligger på laptopen när du ska skriva, sitter i handfatet när du ska borsta tänderna), är det absolut en ras jag rekommenderar varmt. Man bör dock inte ha dem ensamma, då de är otroligt sociala, är de ensamma hemma utan kattkompis många timmar om dagen så mår de inte bra.

    Är man mer sugen på hund finns det ju vissa raser som är bättre än andra där också. Det finns även mer allergivänliga hästraser (Basjkir och Amerikansk curly). Lika viktigt som det är att komma ihåg att det inte finns någon ras som är HELT allergivänlig, lika viktigt tycker jag det är att som djurälskare försöka hitta lösningar för att kunna ha djur i sitt liv! Att få växa upp med husdjur är en av de finaste gåvor man kan ge sina barn, man lär sig så mycket om villkorslös kärlek, respekt för levande varelser, ansvar, osv. Om detta sen sker genom att ha djur i hemmet eller genom att hjälpa till med någon annans djur är mindre viktigt!

  13. Vi har två hundar, amstaffpojkar, en omplaceringshund och en vi fick som valp.
    Vår son är jämngammal med din yngsta och de tre är oskiljaktiga.
    Fantastiskt fina tillsammans!

  14. Hej!
    Jag har varit tok-allergisk sen jag var runt 10 år. Katt, hund, häst, pollen.
    Sen skaffade min syster en hund och jag tålde henne. En bullterrier (korthårig alltså.) Och sen träffade jag min kille, som också är allergisk. Och han tålde också bullen. Så vi sket i alla råd och sniffade järnet på en egen liten hund, en staffordshire bullterrier med samma typ av päls. Nu har vi haft våran egna hund i 3 år och allergierna håller sig borta. Vet att det inte rekommenderas att skaffa djur om man är allergisk, men det kan funka! Även sonen verkar klara sig från allergier 🙂

  15. Jag har 1 lejonhuvad kanin och två hundar! En dogo canario och pitbullbastard, min kusin som är super allergisk tål båda hundarna utan problem! 🙂 Hade även en häst men som akut fick tas bort för cirka fyra veckor sedan pga tarmomvridning.

  16. Min sambo är grymt allergisk han med och fixar knappt att gå in hos mina föräldrar som har två coccrar. Så jag trodde det var helt kört när bi bara skulle pröva att ha en samojed på lån. Men han och vår kompis som är lika allergisk fixar hunden och vovven bor kvar hos oss och vår kompis köpte sig en egen samojed ^^

    Ja de har mycket päls, men inte så mycket pälsvård som man tror 🙂 jätte gosiga !

  17. Min mamma och flera av mina syskon är allergiska mot pälsdjur, damm och lite olika växter
    men vi har ändå alltid haft alla möjliga djur och varit ute på landet mycket, min mamma och syskon tog bara mediciner och hoppades på det bästa.. inte direkt smart!
    min mamma är sliten som en 90åring (hon är 48år) nu pga. alla mediciner och astmaattacker 😦
    men det är tydligen så hon vill ha det eftersom hon bara skaffar fler och fler djur..

    en syster har två egna katter som hon tål så länge dom inte är blöta, hon tar inte så mycket mediciner längre
    en annan syster jobbar med hästar i Australien nu trots häst och hö allergi, men som blivit bättre med åren.

    jag är som tur det bara allergisk mot vissa citrusfrukter som färsk ananas och kiwi!

    så jag och min sambo har en Cavalier/Papillon tik på 2 år 🙂 lilla Nelly ❤
    tyvärr så tål ingen av mina syskon henne en längre tid, men ett par dagar om dom inte är förkylda kan dom vara med henne 🙂
    när hon var valp så lät jag min syster med katterna passa henne, så Nelly älskar katter och beter sig även lite som en katt ^^ använder tassarna väldigt mycket, ligger gärna högt och är väldigt envis! helt otroligt söt 😀

    Allergi är verkligen så orättvist och hemskt!
    till våren ska vi få barn och en mardröm är om barnet är/blir allergisk för då måste vi omplacera våran älskade hund 😦

  18. Jag var 2 år när jag fick min första katt, en svart korthårig hona som fick heta Skrållan. Har sedan dess alltid haft katt hemma men även kanin, marsvin, fiskar och tamråttor. Har just nu en kattdam på 3 år som heter Mirabelle och har tillsammans med min särbo fyra hundar som alla bor norröver med han då det är jakthundar. Har en dröm om en egen sällskapshund dock, gärna en engelsk bulldog ❤

  19. Jag är pälssjurallergiker och trodde aldrig att jag skulle kunna ha hund så skaffade min pappa två Bichon bologneser (han är också allergisk) och kände ingenting. Och det gjorde inte jag heller. Så nu har jag skaffat mig en egen och känner ingen allergi med den heller. Helt fantastiskt! Dom är små och vita och krulliga men fäller ingenting 🙂 Bara ett tips!

  20. Bichon frise vet jag att en allergisk kollega hade, två stycken. Mycket pälsvård i och med den speciella pälsen men för henne var den helt allergifri!

    En klasskompis skaffade en Faraohund som också är speciella när det kommer till allergier och fungerade problemfritt för henne.

    Ring runt till kennlar och fråga om man får hälsa på eller låna med sig en hund/vara hundvakt för att se om det fungerar 🙂

Kommentera

