Hej då nöff, nöff. Nu slutar jag äta gris…

environmental-impact-disposal-waste-large-scale-pig-production

Jag är en köttätare av rang. Finns det något godare än en rejäl köttbit på tallriken? Gärna blodig. Mums. Jag älskar kött så pass mycket att tanken på att välja bort kött alltid har känts avlägsen. Åtminstone fram till nu. Förmodligen har jag blivit påverkad efter att ha läst om religiösa matregler, judarnas koscher som ett exempel, men faktum är att jag aldrig tidigare reflekterat över vad jag äter. Jag bara äter av tradition.

Koscher går att översätta till matregler. Det finns en mängd sådana inom judendomen. Gris och skaldjur är exempel på mat som inte är kosher, det ska en religiös jude undvika. Judendomen är en av världens äldsta religioner och tog sin början med patriarken Abraham cirka 1800 år före vår tideräkning, jag är övertygad om att det religiösa påbudet  ”Inte äta gris” från början rörde sig om hälsorekommendationer. Detta med tanke på att grisar bökar i skit och får i sig lite gott och blandat av bakteriefloran.

Anledningen till varför jag ska dra ner på mitt grisätande är att det känns ofräsht helt enkelt. Hela köttindustrin känns äcklig men jag kan inte bara sluta tvärt med att äta kött. Jag börjar med att plocka bort grisen. Ett djur i taget. Är det någon som förstår mig eller tycker ni att jag är allmänt kokko? Har du någonsin funderat på att sluta äta kött och i så fall varför?

26 thoughts on “Hej då nöff, nöff. Nu slutar jag äta gris…

  1. Du är inte koko men jag tycker att istället för att bara sluta öta gris kan dublrja ta ansvar gör vilket kött du äter. Var kommer det ifrån, hur långt fick djuret åka innan slakt, hur såg dess liv ut upp till den tidpunkt den blev mat etc? Jag tror att vi som konsumenter måste kräva en tydlighet och signalera atr vi bryr oss. Jag tror att det är otroligt naivt att tro att alla ska bli vegetarianer och att vi på så sätt ska rödda djuren från lidandet.
    Vi måste inse att det är sjukt att tro att kött ska vara så här billigt. Kött ska ätas med andakt och väljas med omsorg.

  2. Tycker också att man ska ta ansvar för sitt köttätande, men tror inte på att välja bort en köttsort utan på att ta ansvar över vilket kött du äter. Tex alltid välja svenskt kött, det är stor skillnad på hur svenska grisar föds upp jämfört med danska eller tyska. I kött branschen får man vad man betalar för. Samma sak med kyckling stor skillnad på tex dansk och svensk uppfödning.

  3. Jag har följt din blogg ett tag, runt ett år tror jag, och du har ofta reflekterande och nyanserade inlägg vilket är en stor anledning till varför jag läser 🙂

    Just det här ämnet känns nytt och det är roligt. Själv har jag varit vegetarian i 18 år, blev det när jag var 9 år och anledningen var att jag äcklades av kött och så är det fortfarande. Däremot gör det mig ingenting att andra äter det och själv använder jag ändå läder. Men det känns som att det viktiga är att försöka, i den mån det går, köpa ekologiskt/svenskt/näruppfött för då har man mer kontroll över vart produkten kommer ifrån och det är så otroligt viktigt att de djur som gett upp sitt kött/ägg/mejeriprodukt/skinn etc har haft ett bra liv och avlivats så humant som möjligt.

    Som ovanstående kommentatorer säger så ligger mycket ansvar hos oss konsumenter och att börja fundera över sina vanor så kanske man kan göra positiva förändringar 🙂

  4. Förstår. Jag slutade själv äta kött efter att ha sett alltför många dokumentärer om hur djuren behandlas. Först kyckling och gris. Usch, det gör ont i mitt hjärta hur vi skördar dessa som om de vore växter. Sedan åt jag bara ekologisk/svensk nöt och fisk. Men ganska fort gick jag till att vara helvegetarian. Har nu varit det i snart två år och det känns bra. Har fått rannsaka mig själv och min kost. Det ända jag äter nu i djurväg är ägg/mejeriprodukter.

  5. Tummen upp! Själv läste jag boken ”Äta djur” för 2 år sedan och efter att ha läst sista sidan GICK det bara inte att fortsätta äta kött. Tyckte det kändes så otroligt äckligt.

  6. Man måste börja någonstans och var och en måste själv bestämma vilket som passar bäst.
    Även om jag håller med föregående talare.

    Jag har liksom du alltid varit en tvättäkta köttätare. Men jag blev trött på min egen hetsiga köttkonsumtion. Jag insåg en dag att jag inte längre uppskattade köttet jag åt, det blev vardag alldeles för lättillgängligt. Så jag klarade av att vara helveggo en månad bara tyvärr. Jag klarar mig inte utan skaldjur. Idag har vi en maxgräns på två kötträtter i veckan och resterande 5 veggomat. Målet är att till slut ha ca 2 köttdagar i månaden. Ju mer sällan man äter det desto godare och mer njutbart blir det.

  7. Förstår dig absolut. Har själv slutat äta kött sen snart ett år tillbaka, jag tyckte dock aldrig kött var gott så jag slutade bara helt och hållet istället för att sakta trappa ner.
    Jag tycker att det är viktigt att man inte bara äter kött för att äta kött liksom ”för att det alltid har varit så”, utan man bör ta sitt ansvar och verkligen veta hur köttindustrin ser ut, att djurhållningen i Sverige inte är den bästa även fast många vill tro det.
    Jag tycker du är jättebra som tagit det här beslutet, heja!

  8. Jag äter nästan bara viltkött (älg) och det tycker jag är okej när man jagar det själv och vet vart det kommer ifrån. Är dock inte så insatt i kött industrin eftersom enda gångerna vi köper kött är när vi ska grilla 🙂

  9. Visst är det så att man uteslöt gris pga hälsoskäl, men då behöver du också ta med andra faktorer som tex kötthanteringen när reglerna uppkom.
    Griskött drabbas lätt av trikiner när det inte förvaras korrekt (enligt vårt sätt att hantera kött) dvs inte tillräckligt kylning mm. Jag tror att detta också är en större del av förklaringen, grisar är faktiskt väldigt renliga djur och renligare än tex kor och hästar om man låter dem vara som de är av naturen (vilket kan vara svårt i storskalig djurhållningsdrift).

    Vi försöker att inte äta kött slentrianmässigt utan värderar vad vi äter för kött. Vi köper alltid svenskt kött och så långt det bara går ekologiskt. Visst det kostar mer, men det väger vi upp genom att äta vegetariskt andra dagar.
    Till rätter som köttfärssås och lasagne försöker vi använda qorn. Barnen har minst en vegetarisk dag i förskola/skola och äldsta barnet väljer mat i skola utifrån det han tycker verkar godast, oavsett om det är det vegetariska alternativet.

  10. Bra att se över sitt köttätande, men att utesluta ett djur i taget förstår jag inte alls. Känns för mig som en lat ursäkt för att lura sig själv att man tar ansvar. Se över köttätandet istället. Jag öter gärna kött, men köper från en gård där jag vet hur djuren bor och mår, jag har varit på slakteriet och sett transporten dit. Det köttet stoppar jag mer än gärna i mig, men utan undantag! Det skulle aldrig hamna en random köttbit i min kundvagn. Den dagen jag inte orkar ta ansvar för köttätandet blir det vackert bara att återgå till vegetarisk kost. Allt har ett pris….

  11. Jag är med dig till fullo! Slutade att äta både gris och kyckling för snart två år sedan och saknar det inte en enda sekund. Eller jo, parmaskinka, men jag överlever utan.
    Tänk också på att gelatin kommer från gris, så ska du sluta helt med att stödja grisindustrin så köper du hädanefter gelatinfritt godis! 😉 TIPS: Ica har gott godis med pektin i istället.

    Jag har inte slutat att äta kött helt och kommer nog inte att göra det heller, även om jag äter vegetariskt ganska många dagar i veckan. Däremot köper jag i princip endast kött från en ekologisk uppfödning i min närhet (som råkar ägas av ett par vänner till mig, vilket gör det lite enklare). Sen har jag lyxen att kunna köpa lamm från en annan vän, ibland fisk av en bekant samt älgkött av olika bekanta, så det är sällan jag behöver gå i affären och köpa kött.

    Jag tycker att det är jättebra att du tar ett steg i taget! Lyssna inte på de kommentarer som försöker få dig att få dåligt samvete för att du inte gör allt på en gång (fan, jag blir så arg på dessa!), det är väl tusen gånger bättre att du i alla fall tar ställning för just grisarna. För när du väl slutat att äta gris så är steget att sluta äta tex kyckling inte särskilt svårt eller stort.
    Jag själv är en informationsjunkie deluxe och när jag väl fått dille på något så kan jag inte låta bli att läsa och läsa och läsa och det är lätt att hitta information om vad en vill äta för att det ska kännas ok att stödja. Så lite industrialiserat som möjligt när det kommer till köttproduktion.
    Ägg och mjölk är faktiskt också väldigt lätta saker att alltid köpa ekologiskt av.

    Här är en väldigt bra dokumentär om kött och djurindustrin, kolla in den om du vill! Och hejja dig som tagit ett bra första steg! 🙂
    http://www.ur.se/Produkter/170958-Varlden-Alskade-kott

  12. Grisen säger tack tack! 🙂
    Är själv 30+ och varit vegetarian ca 10 år. Senaste åretäven ganska så mycket vegan. Fick andra barnet för ca 1år sen. Ammat mycket. Tanken drabbade mig under många långa amningssessioner att komamman görs gravid en gång om året för att sedan fråntas sin bebis efter en/ettpar dar så att vi människor ska kunna ta mjölken istället för kobebisen som mjölken är till för. Bebisen får inte växa upp med sin mamma vars mage den bott och växt i under många månader(hur länge? orkar inte googla hur länge en komamma bär sitt barn i magen, gissar att det är ganska länge;).Det blev så tydligt när jag själv ammade min bebis att jag skulle må dåligt av att fortsätta bidra till att komammor blir berövade på sina bebisar. Jag får ångest bara av att tänka på att nån skulle ta min bebis ifrån mej! :-/

  13. Äter kött kanske några gånger om året men aldrig gris. Har inga religiösa skäl. Kan snarare helt enkelt inte göra det för att grisar är så otroligt intelligenta, mer än hundar. Det känns som att grisar är lite för lika människor.

    Kanske låter hemskt att jag utesluter djur beroende på hur smarta de är men det är bara en känsla jag har och som jag går efter.

  14. Sedan en dryg månad tillbaka äter vi kött extremt sällan. Från i stort sett två gånger om dagen har vi gått till fisk ett par gånger i veckan och kött max en gång i veckan, om ens alls. Och när vi äter kött är det ekologiskt och kravmärkt. i övrigt äter vi vegetariskt.

    Jag har inga moraliska problem med att äta kött, men jag har moraliska problem kring hur djuren behandlas och kring vilken inverkan det har på miljön. Drömmen är att kunna köpa hem kött från ekologiska gårdar, men i dagsläget har vi inte fryskapacitet till det.

  15. Jag äter mycket kött, det är något jag har med mig hemifrån och något som går av ren vana. Köper dessutom inte närproducerat eller ekologiskt heller för ekonomin tillåter det inte.

    Många gånger har jag tänkt att jag ska börja med att införa en vegetarisk dag i veckan, som en start liksom för att sedan kanske köra halva månaden veggo och resterande närproducerat kött. Men sen är maken inte med på det, finns det inte kött så är det ingen riktig måltid tydligen. Då tänker jag att jag kan göra ett gäng pannbiffar eller något att frysa in så kan jag bara ta fram ett par till honom medan jag äter veggo. Men så blir jag lat, kommer inte på något gott att laga och det slutar med att jag sitter där och äter kött ändå. Sämsta ursäkten någonsin men det är tyvärr sant. Jag brukar sällan ha problem med middagsfantasin men så fort jag inte har kött att använda så står det still, vad ska man laga egentligen?

  16. Hej! Jag har också valt bort griskött för många år sedan. Jag har sett för många filmer från köttindustrin för att palla att äta detta, men som du säger; en sak i taget. Jag kallar mig inte för något speciellt och fuskar även nån enstaka gång med lite parmaskinka men annars går det otroligt bra,. äter främst vegetarisk kost och fisk ändå så det var en lätt omställning. Hatar korv av alla sorter och brosk-köttbullar klarar jag mig utan. En liten ändring är bättre än ingen för miljön framför allt! 🙂

  17. Hejsan ! Eftersom jag är uppväxt på ett lantbruk så har jag från det jag var liten varit med och följt köttets väg från bås till bord så köttet får en helt annan mening , man lär sig att uppskatta det på ett helt annat sätt. Äta kött som är närproducerat och från djur som jag vet har haft ett bra liv är viktigt för mig. Äta gris som är närproducerat eller från en bonde med en liten skara grisar som haft ett lyckligt liv ser inte jag som ett problem däremot att gynna stora slakterier där djuren stressats är ett stort problem. Såg ett klipp från ett kosher slakteri för ett tag sedan och det är absolut det värsta jag sett så känsliga tittare varnas ! På vanliga slakterier använder man bultpistol. Där dör djuren på en gång, det gör de inte här..

  18. Det tycker jag låter som en jättebra idé! Jag bestämde mig för att sluta äta kött när jag gick i 8an, men eftersom jag bodde hemma blev det lite strul med familjen av olika skäl. Det slutade med att jag åt fisk och kyckling, men inget annat kött. Sen lugnade det ner sig och i gymnasiet nån gång valde jag pånytt att helt sluta med fisk och kyckling, och också överlag försöka äta mer veganskt. Så nu köper jag aldrig djurprodukter (som mjölk eller ägg). Visst, jag köper typ choklad och sånt, eller färdigmat ibland som säkert innehåller lite djurprodukter, men åtminstone den mat jag gör själv är vegansk.
    Det låter kanske svårt att vara vegan, men det blir ju snabbt en vana. Man undviker automatiskt vissa hyllor i butiken.

  19. Jag tycker du är klok som börjar med gris, grisen är ett renligt och intelligent djur MEN det är även det djur som är mest likt människan gällande kött, muskler, hud osv. och det djur inklusive människan som har flest tumörer vilket alltså tyder på att du äter ”nästan människokött” med tumörer när du äter gris, hua va?!?

  20. Tycker det är jättebra ide!! Hoppas du fixar ett genomföra det, jag har inte ätit annat kött än fisk de senaste tio åren(och inte min son heller). Kött är något man klarar sig utan, det är bara som du säger, en vana, tradition och lathet.. Kram på dig och go for it:)

  21. Det är ju jättebra att du slutar äta gris, men jag tycker att det är lite tråkigt när folk slutar äta kött för att det är ”ofräscht”. Det finns ENORMT många olika bra anledningar att sluta äta kött och du väljer att sluta äta gris just för att gris är äckligt? Varför är grisar mer äckliga än andra djur (grisar är förresten väldigt renliga djur)? Spelar den sjuka djurindustrin, din egen hälsa och miljön ingen roll i att du slutar?
    I slutändan så spelar det kanske inte så stor roll varför man slutar – effekterna blir ju detsamma, så jag är väldigt glad för grisarnas, miljöns och din egen skull för att du slutar. Jag tycker bara att du försitter ett bra tillfälle att säga någonting vettigt om ämnet.

    • D skriver exakt vad jag tänkte. Det finns många orsaker till att sluta äta gris, framför allt för att djurhållningen av grisar är bland den sämsta vi har, även i Sverige. Men att grisar skulle vara ofräscha? Fy vilken trist syn att ha, blir så ledsen när folk säger så.

  22. Vad spännande! Jag försöker vara medveten kring min köttkonsumtion, men har aldrig tänkt i termer av ett visst djur. Sedan augusti förra året blev jag och min sambo hemmavegeterianer. En gyllene medelväg för oss. Jag har tidigare varit vegeterian men älskar kött, vilket gjorde att jag kände att jag missade livets goda, bara lever en gång, hur kommer jag känna på ålderdomshemmet etc. Så jag började äta kött igen.

    Grejen med hemmaveggie innebär att vi båda två äter kött, bara inte hemma. Det är sjukt bra för vår ekonomi och matkreativitet (tycker oftast om veggie mer än kött, iaf vardagsköttet). Det finns inga förbud (jag gillar inte förbud och begränsningar), utan om jag blir jättesugen på kött så köper jag hem det. Men vi ville utmana ”slentrianköttet”.

    En annan nackdel med att vara vegeterian tycker jag är att man ofta blir ”krånlig” när man blir bjuden på mat, folk glömmer eller gör fel (en gång när jag var vegeterian blev jag bjuden på blodpudding, ehm). Självklart är det bra att utmana normer, men det gör jag då hellre under mitt eget tak. Min kompass säger att det är fel att tacka nej till mat som någon lagat till mig.

    Anledningen till att vi ville skära ner på kött är att varken jag eller min sambo tyckte att det var etiskt hållbart att vi åt kött tre mål om dagen. Usla förhållanden för djuren, stor påfrestning på miljön.

    Nu blev det lite av varje här, men så tänker iaf jag.

    Kram

  23. Härligt! Klokt att ta det ett steg i taget, mindre chans att det bara blir att man inte pallar och sen återvänder till gamla vanor igen. Just gris var det som fick mig att tillslut sluta äta kött helt, mest eftersom jag var 11 och jag tyckte att de var så söta haha! Nu är väl argumenten för att jag inte äter kött mer grundade på nån slags genomtänkt syn om att det är onödigt att bidra till lidande när man faktiskt kan låta bli.

Kommentera

