Våldtäkt? Nej tack!

Det är totalt sinnesrubbat att kvinnor inte blir tagna på allvar i rättegångar som rör sexuella övergrepp. En sak som förvånar mig är att få människor verkar se på våldtäktsfrågan ur ett samhällsperspektiv. Det borde ligga i alla medborgares intresse att hitta en lösning på problemen.

Vilka är det som våldtar? Finns det någon generell lathund där det går att placera in människor? Om det fanns, borde vi snarast sätta in åtgärdspaketet där. Genom att arbeta med förebyggande vård. Vi är alla människor och jag har svårt att föreställa mig hur en människa med sund människosyn plötsligt kan förvandlas till ett monster. FAN! Jag verkligen hatar detta, vill inte ens föreställa mig hur en våldtäkt känns i kropp och själ.

Jag vill inte bli våldtagen. Jag vill inte att mina barn ska bli våldtagna. Jag vill inte att mina vänner eller mina vänners barn ska bli våldtagna. Jag vill inte att mina syskon eller att mina syskons barn ska bli våldtagna. Jag vill inte att någon ska bli våldtagen, men framförallt vill jag inte att någon ska våldta.

Hur löser vi detta. Ni som är så kloka. Hjälp mig!

Tack Nordling Blanco som säger ”Politiker satsar miljarder på att lära män att kriga, samtidigt som våldsutsatta kvinnor nekas plats på skyddat boende, för att det saknas resurser”. Feministiskt initiativ ger förslag på införande av en samtyckeslag samt lovar:

• Vi ska ta tillbaka varenda miljard som idag slösas bort på militären, och istället satsa på att säkra allas rätt till frihet från våld.
• Vi ska se till att vi får en samtyckeslag, så att alla får rätt att bestämma över sin egen kropp. Man ska inte behöva slå sig blodig för att bli tagen på allvar i en rättegång. Domstolen måste FATTA att sex är när alla deltar frivilligt – och att allt annat är övergrepp!
• Vi ska se till att utbilda alla som möter våldsutsatta. Den som anmäler ska inte misstänkliggöras, utan få stöd och upprättelse.
• Vi ska se till att alla barn får gå i en jämlik skola fri från sexism och diskriminering. Skolpersonal ska utbildas i normkritik, genus och antirasism. Skolan måste också jobba aktivt med att förebygga mäns våld.
• Vi ska se till att alla skolor har sexualundervisning med lärare som faktiskt är utbildade i sexualundervisning, och vi ska se till att det finns fler ungdomsmottagningar.

3 thoughts on “Våldtäkt? Nej tack!

  1. fast det handlar ju ofta inte om ”monster” utan snarare luddiga gränser, olika förväntningar, ojämställda värderingar osv. Behövs arbete mot barn o unga för att förändra värderingar kring sex/ sexualitet

  2. Det finns faktiskt en generell lathund där det går att kategorisera vilka som våldtar och vad de har gemensamt: de är män. Och det låter brett, men jag tycker verkligen att det är där vi ska sätta in det där åtgärdspaketet.

Kommentera

