Var mot andra som du vill att andra ska vara mot dig

Det roligaste med att vara ute på lång praktik är att jag äntligen får bolla tankar med mina elever. Jag kan kasta ut frågor och få ett svar. Att prata om religioner ger ett betydligt djupare perspektiv på tillvaron jämfört med att bara läsa in teorin. Det känns lite märkligt, men jag märker påtagligt hur jag förändras till det positiva. När vi exempelvis pratar om olika religioners syn på människors handlingar är det som att belysa sin egen person. Vem är jag? Hur handlar jag?

Den bästa regeln att leva efter är ”var mot andra som du vill att andra ska vara mot dig”.  Enkelt och utan krusiduller. Tänk vad fin världen skulle vara om alla levde efter den regeln. I morse inledde jag lektionen med:

”Hej. Välkomna. Kul att se er. Hoppas ni sovit gott. Jag har sovit som en kratta. Min bebis var vaken och väldigt leksugen mellan klockan tolv och tre. Idag är jag mosad. Därför tänkte jag att vi skulle chilla. Dagens ämne är kristendomen och jag tänkte att jag skulle spela en låt för er. Den första låten med ett religiöst budskap jag kom att tänka på är en låt av Aretha Franklin. Känner ni till den tanten? Hur som helst, nu tar vi det soft ett par minuter och laddar inför en bra lektion.”

One thought on “Var mot andra som du vill att andra ska vara mot dig

Kommentera

