Att gifta sig eller inte, det är frågan

bröllop

Varför gifter vi oss egentligen? Är det för att leva ut den där drömmen om att klä sig i en vit oskuldsfull klänning för att sedan tillsammans med ”the love of  our life”  skrida fram längs en altargång till vänner och familjs beundrande blickar?

Min vän Sara (en skarp och stencool diamant som plötsligt uppenbarade sig på min gård har på mycket kort tid kommit att bli en BFF. Vi bor grannar och har kids i samma åldrar, dessutom delar vi många intressen och har många och långa diskussioner) menar att bröllop är en förlegad patriarkal norm som symboliserar mossiga strukturer.

Jag har länge velat gifta mig. Bröllop är kul och något festligt jag vill uppleva, men ju mer jag tänker på det nu, desto mer FEL känns det. Hallå! Jag är en kvinna som lever på 2000-talet, why the hell ska jag lova EVIG kärlek till en människa jag älskar och lever med? Det är ju inte så att vi måste viga oss för att inse att vi delar ett liv och en familj. Varför ska en främmande människa eller en utomstående människa över huvudtaget berätta för oss att vi är man och hustru? Räcker det inte med att vi är man och kvinna, sambos? Jo, jag tror faktiskt det.

Det är inte så att jag föraktar bröllop eller folk som gifter sig, det är vackert och fint. Men jag upplever att hela grejen är lite av ett spektakel. Ungefär som maskerad fast väldigt mycket dyrare. Sen är jag givetvis medveten om att ett bröllop blir vad man gör det till. Det finns ingen  som tvingar en till att ha en stor fest. Alla gör som de vill, min tanke är bara att varför gifta sig om man inte behöver. Kärlek blir ju inte starkare eller mer äkta bara för att man trär ringar på varandras fingrar.

30 thoughts on “Att gifta sig eller inte, det är frågan

  1. Jag skulle helst vilja slippa det där med äktenskap men för mig är det en juridisk grej, inget annat. Har man barn ska man definitivt gifta sig. Visst kan man skriva testamenten osv men helt och hållet kan du inte efterlikna det skydd du får genom att vara gift. Med det sagt är jag inte alls gift och har barn… Skomakarens barn, du vet 😉 Men funderingarna på äktenskap finns…fast då i form av att gifta sig på flygplatsen och sedan dra på en resa och bara informera vänskapskretsen via Facebook 😀

  2. Jag ser ingen anledning att inte gifta mig 🙂 vi gör det bara vi två och en vigselförrättare. Vi gifter oss för att vi äger hus ihop. Romantiskt så det förslår. Men det är det enklaste sättet att skydda sig ekonomiskt. Vi planerar barn och då blir det ännu mer självklart. Jag ser inte den patrialriska mossigheten om man inte gifter sig i kyrkan förståss, men det är en helt annan sak för mig 🙂 hur tänker ni juridiskt och ekonomiskt som inte gifter er?
    Min juridiklärare (läste en vääääääääldigt kort kurs i samband med en annan utbildning) summerade det klockrent: Man kan inte skilja sig ordentligt om man inte är gifta 😉

  3. Jag brukade aldrig vilja gifta mig, men så träffade jag min nu man, och ändrade mig. Vi hade världens underbaraste bröllop med alla vi älskar, en dag helt i kärlekens tecken, det var fantastiskt. Vi hade absolut inte behövt gifta oss, men för oss var det ett sätt att inför varandra och alla vi tycker om säga ”det är vi nu, det är här vi kommer vara, vi är inte pojkvän och flickvän, det här är permanent”.

  4. Jag ska gifta mig nästa lördag, pirrigt! Bara vi två och två vittnen på stadshuset, alltså gifter vi oss inte för att få ha fest och visa upp vår kärlek. Det är inte ens någon som vet om det. Vi vill binda oss till varandra och dela efternamn, främst eftersom vi väntar en liten till våren. Det är viktigt för mig att heta samma, annars lär mina barn och min sambo ha ett namn och jag ett helt annat. Och det vill jag inte.

    Dessutom rent juridisk så underlättar det ju om någon skulle gå bort t ex. Vi är ganska praktiskt lagda båda två. Men vi gör det ju för att vi älskar varandra i grund och botten.

  5. Förlegad patriarkal norm eller ej – för mig är den juridiska aspekten viktigast. Jag och min man gifte oss efter att vi fått barn. Vi pratade med bekanta som är jurister och efter att ha vridit och vänt på det hela några varv kände vi att det helt enkelt är tryggast (och billigare!) för oss. Nu kanske jag är morbid av mig men jag funderade mycket över vad som skulle hända om en av oss dog knall fall. Vi se förvisso inga särkullebarn att ta hänsyn till men det är fortfarande inte helt okomplicerat med arvsfrågan när man är sambos. Så det blev en borgerlig vigsel (ingen av oss är religiös) med två vänner som vittnen. Jag skulle dock mer än gärna ha en stor fest för familj och vänner för att fira oss, vår kärlek. Men det får bli längre fram, när vi har råd.

  6. Jag och min man gifte oss innan vår son föddes pga min mans religion. Vi har inte ringarna på oss, gifte oss i stadshuset och firade det hela enbart genom en liten middag på restaurang med våra närmsta vänner, familj o släkt. Mer än så var det inte – alldeles lagom för oss 🙂 Hade egentligen kunnat gå genom livet som ogift utan att bry mig nämnvärt om detta, men nu blev det inte så.

  7. Alltså, det är ju en juridisk grej. En trygghet ifall något skulle hända. Även om ni som sambos skriver testamenten osv, är det inte alls samma skydd som när ni är gifta. Har man barn ska man garanterat gifta sig!

  8. Vi sa direkt efter vi fått vårt första barn att innan nästa barn gifter vi oss. Det där med att skriva på papper om faderskapet ville vi helt enkelt slippa, plus att ha extra säkerhet om något skulle hända mig så skulle det inte finnas några krångligheter om vem som ska ta hand om barnen (alltså pappan naturligtvis). Så vi förlovade oss i samma stund som vi bestämde att det var dags för syskon, gifte oss 10 månader efter det och drygt en månad efter den borgerliga vigseln så kom lillebror 🙂

  9. Jag förstår hur du tänker, och jag tycker det är bra att man funderar på VARFÖR man gifter sig, innan man gör det. Jag har gift mig i somras. Dels har giftermål alltid funnits i min tanke, ända sedan jag var liten. Tilläggas ska att min mor och far aldrig var gifta och att min mamma gifte sig förra sommaren efter 20 års samboförhållande. Inga giftermålsförebilder alltså. Och dels det som många redan skrivit, det juridiska. Det är egentligen den största anledning. För jag älskar inte min man mer bara för att vi är gifta. Vi lever inte automatiskt ett lyckligare liv. Men det var kul att ha fest. Det var väldigt fint att få visa vår kärlek till familj och vänner eftersom vi inte annars är särskilt kärleksfulla bland folk.

  10. Jag är benägen att hålla med. Varför ska en utomstående bekräfta kärleken man har. Jag tycker att få barn tillsammans är så mycket mer viktigt än ett bröllop.
    Din blogg är så bra och inspirerande. Dessutom är du ju så otroligt vacker.

    Kram

  11. Åh tack underbara du för att du tar upp detta!! Har heller aldrig fattat grejen.. Mina föräldrar har varit tillsammans i över 30 år utan att gifta sig och det funkar utmärkt! Tycker också det känns så himla förlegat på nåt vis..
    Alla gör som dom vill självklart men jag upplever ofta att folk nästan lite ser ner på en för att jag inte drömmer om nån jävla vit klänning och skit..
    Hur ska man kunna veta och lova någon nu att man ska älska den personen för resten av livet!?
    Tack för en grym blogg!!
    KRAM //jenny

  12. Jag skulle nog säga att vår kärlek blev , om inte starkare, så mer tydlig, efter ett års planering för ett stort firande av vår kärlek och vårt förhållande. (Det blev så tydligt att jag hade valt rätt!)

    Vi gifte oss för att vi ville:
    Fira vår kärlek och för allt vi byggt upp u det våra mer än tio år tillsammans.
    Ville fira med en fest för våra närmaste.
    Ville ha en högtidlig ceremoni, hellre än ett säga ja i rådhuset-substitut.
    Få mesta möjliga koll på alla juridiska bitar.

    Det var värt

  13. Blir förvånad att de flesta som kommenterat gift sig av juridiska skäl. Jag var inte giftastypen innan men är så glad över att jag och min man gifte oss förra sommaren. Det var en process att planera bröllopet där vi fick ta ställning till många saker och ta gemensamma beslut. Den juridiska biten kom automatiskt och jag upplever att det är ett bra tillfälle att gå till botten med hur man vill ha det framöver. All planering kulminerade sedan i en fantastisk dag med familj och vänner då vi framför alla tittade varandra i ögonen och gav en mental high-five, nu är det vi! Alla minnen som kommer tillbaka när man tittar på bilder är fantastiska! Jag upplever att det förde oss närmare som par och är så glad att vi delade det innan vår son blev till. Det var en bra lära känna fas för ett relativt nytt par (4 år tsm) men antar att det kommer en tid i ens förhållande där man känner sig likgiltig inför att spara pengar och ställa till med baluns när det redan är så självklart att det är ni. Men hur ofta firar man något så glädjande att två människor älskar varandra? Både jag och min man är festprissar så vi tyckte definitivt att det skulle firas med fest!

  14. Min man har en son sen tidigare, hade vi inte gift oss så hade 9åriga sonen ärvt sin pappa och då hade jag i praktiken blivit bostadslös om min man avled.

    Vi gifte oss en kall vinterdag, köpte korv med bröd till barnen och så var det klart. Vi har inga ringar, ingen har bytt efternamn. That´s it.

  15. Jag ville inte gifta mig som liten och har ofta tyckt att bröllop är fjantiga uppmärksamhetsorgier. Åh, titta på mig, äntligen i centrum! Könsroller, hurra!

    Nå, så träffade jag min man och vi flyttade ihop utomlands, och vi blev varandras familj. Min egen syn på min man förändrades givetvis inte, men jag ville att han skulle definieras av andra i enlighet med sin roll som den viktigaste människan i mitt liv. Det låter ytligt att det spelar roll för mig hur andra ser honom, men det spelar roll för mig. Jag vill att vi är varandras människor på papper. Han är min familj mer än min mamma, och det ville jag att han skulle bli igenkänd som.

  16. Jag har förvisso alltid velat gifta mig, men vi gifte oss mestadels för att vi fått vårt första barn och väntade vårt andra .. Vi äger en villa ihop också, så det finns juridiska aspekter med i bilden också.
    Ingenting i vårt förhållande ändrades nämnvärt av att vi gifte oss 🙂
    Förutom mitt efternamn då! :p

  17. Rent ideologiskt är jag kritisk till bröllopstraditionen, just eftersom ”bröllop är en förlegad patriarkal norm som symboliserar mossiga strukturer”. Absolut. Och rent personligen så ville jag så himla gärna ha den där feta kärleksfesten. Så nu är jag gift! Och det känns ju lite bra att vi ändå bröt mot vissa normer, t.ex. var det jag och inte han som friade, vi gifte oss på en ödetomt full av skräp och graffiti, min klänning var svart (vi var klädda helt i rött och svart)…

  18. Är gift. Av romantiska skäl. Ville liksom ytterligare öka den där känslan av att det är VI. Men hade ett litet borgerligt bröllop med bara närmsta familjen. Det juridiska är också en del i det hela då vi har hus och barn. Vi var nöjda med dagen båda två och jag gillar att vara gift. Och karln tog mitt efternamn då han hette som halva sverige och mitt var något roligare.

  19. Jag förstår inte varför det anses vara en patriarkal struktur? Det är väl ett gemensamt beslut i dessa dagar?

    Jag gifte mig för att 1. Jag älskar min man och ville visa det för hela världen. 2. För att det är en juridisk säkerhet för både oss vuxna och för vårt barn. 3. För att få ställa till med en sjuhelvetesjävla fest för alla vi tycker om 4. För att få känna mig så här en hel dag: http://2.bp.blogspot.com/-0ugba1YPwdA/UZdGsctsMaI/AAAAAAAABy4/axs2H6IEDxY/s1600/DSCN3528.JPG

  20. Jag ogillar att vi som små flickor blir itutade att vi ska tråna efter vit, dyr klänning, dyra ringar, dyra hästar med vagn och dyra fester där vi sedan blir omhändertagna resten av livet. Den delen av äktenskapet vill jag inte ha eller bevara. Och länge var det ett huvudskäl till att jag inte ville gifta mig – jag vill inte bli någon annans ägodel eller vara beroende av någon annans inkomst. Men så blev jag sjuk och var sjukskriven i nästan två år. Jag behövde hjälp att klara mig i vardagen – nån som skar min mat på tallriken, tvättade mitt hår och hjälpte mig till sjukhus. Och min sambo hjälpte mig med allt detta och var ett underbart stöd. Och då lärde jag mig att vi är beroende av varandra – och att en läkare och försäkringshandläggare är mer villig att föra en diskussion med en äkta make än en sambo. Så vi gifte oss på vår 10-årsdag för att fira att vi klarat av en svår tid tillsammans, men också som en garanti för framtiden. Vad som helst kan hända.

  21. Jag och min sambo planerar att gifta oss. I mitt fall handlar det mycket om det juridiska som så många andra också har pratat om i sina kommentarer, i hens fall kanske lite mer att få ha en fest och för att det är romantiskt. Med det inte sagt att jag också ser fram emot att få hålla fest och ha fina kläder. 🙂 Ingen av oss är knutna till någon kyrka, så borgerligt blir det.

    Vi ska köpa bostad, vi planerar barn, och vi känner att som lagarna ser ut idag så är det tryggast för oss att gå igenom en vigsel och få saker och ting på papper. Billigare och enklare än att sitta och dutta med diverse juridiska dokument för att få samma ”täckning”. Vår kärlek och vilja att leva tillsammans förändras inte, men vi får större möjlighet att ”skydda” varandra i världen utanför vårt hem.

  22. Även för oss fanns den juridiska aspekten med. Det går inte att som sambos med barn att få samma skydd som man har som gifta eftersom det enligt dagens arvslagstiftning inte går att göra en bröstarvingen arvslös eller låta den vänta på sitt arv i annat fall än när föräldrarna är gifta med varandra.

    Men för mig var det också viktigt att visa min tillhörighet med min man. Efternamnet hade mindre betydelse men eftersom jag var trött på att bokstavera mitt namn och ändå få det felstavat så bytte jag bort mitt tidigare efternamn gladeligen.
    För mig känns det inte som något förlegat eftersom jag var 37 år, hade försörjt mig själv i många år och vi fortsatte med samma jämbördiga relation som vi hade när vi var sambos. Vi märker det inte men i det dagliga livet så är skillnaden att det syns att vi lever tillsammans och jag kan be tex myndigheter att skicka informationen till min man för de ser vem det är.

    Jag har flera i min omgivning som har gift sig snabbt vid tex rådhuset eller tingsrätten (beroende på var i landet) bara för att få den juridiska biten. Inga frågor, ingen försäkran, bara en underskrift. För dem har det varit ett rent juridiskt avtal, vilket för mig är det absolut bästa skälet och den största kärleksförklaringen: man vill skydda den man älskar och sin familj på bästa sätt om det händer en något.

  23. Jag älskar att vara gift! Jag älskar att kalla min man för ”min man” (men han säger aldrig ”min fru” till mig). Jag tycker att det har fört oss så mycket närmare, trots att vi hade varit ihop i 10 år innan vi gifte oss. Vi säger ofta till varandra ”jag är så glad att jag är gift med dig” och det känns så underbart att höra och att få säga!

  24. Få saker kan göra mig så irriterad som giftemål. Det här är det störsra skälet till min irritation:
    VARFÖR är det så mycket enklare rent juridiskt ifall man är gifta?
    När ska Sveriges lagstiftning ändras så vi som inte vill slipper gifta oss ”av praktiska skäl” som så många här ovan?
    Det är en enorm skillnad vad gäller arv och barn. Jag fick t ex skriva på papper på att min kille är pappan till vår knodd, men om vi hade varit gifta så hade det redan antagits att det var han som var far till barnet. Varför då? Det hade väl lika gärna kunnat vara brevbäraren, bara för att man är gift så antas man alltså vara trogen och föda ”äktingar”.
    Jag har inte den minsta lust att gifta mig av praktiska skäl. Om jag gifter mig nån dag så är det för att jag vill det, och inget annat. Det kommer för övrigt vara mitt enda svar på frågan varför jag gifte mig:
    ”Jag ville det”.

  25. Rent ”romantiskt” och traditionsenligt så tycker jag inte att giftermål är så viktigt. Juridiskt sätt så är det ju däremot en ganska väsentlig skillnad på att vara gifta vs. sambos (t.ex. arv osv). Det tycker jag är värt att kolla in, om något skulle hända i framtiden så kan det få stora konsekvenser om man inte är gifta. Man kan ju gifta sig utan att ställa till ett stort bröllop, bara för att säkra det juridiska.

  26. Man behöver naturligtvis inte en ring på fingret för att visa att man hör ihop, man behöver inte heller visa eller få bekräftelse av andra att man är ett par. Det är helt onödigt. Men bröllopsfester är helt klart dom roligaste festerna och själv så älskar jag att vara gift. Jag kan inte förklara eller definiera vad det är som är som härligt med det, det är mer en känsla.
    Men äktenskap är inte för alla, precis som bostadsköp eller barnaavlande är för alla. Vi är alla olika. Tack och lov.

  27. Vi är båda lite gammalmodiga kanske, men vi valde att gifta oss innan vi skaffade barn. Men valde att köra det borgerligt då ingen är religiös och hålla det litet med bara närmaste familjen. Det var ngt jag ville uppleva, att få välja ut en enkel bröllopsklänning, att få göra inbjudningar, häfte osv, att få samla familjen och fira oss, vår dag. Gifte oss på herrgården som ligger här i närheten av där vi bor (vilket låter pampigare än det är), åt där och sedan hade vi en mindre reception hos oss med tårta, kaffe och avec. Ett enkelt och litet budgetbröllop, precis som vi ville ha det.

    Sen är det också lättare på ngt sätt att vara gifta. Visst, jag fick skaffa nytt leg (som jag ändå behövde göra) och lära mig skriva ett nytt efternamn (valde att ta hans för enkelhetens skull, bådas hade varit för långt tex) vilket ännu känns lite knepigt efter ett år, men jag är glad över att få tillhöra hans släkt. Faktum är dock att vårt giftermål och nu bebis som kommer när som, har fört min mor och hennes gamla väninna tillbaka till varandra som är en kul effekt av det hela. Hon kände att hon tillhörde oss igen, vilket är roligt.

    Men jag tycker att man gör som man vill och det borde inte spela ngn roll om man är gift eller sambo, borde vara samma regler och lagar för båda. Gifter man sig då gör man det för sin egen skull, inte för att det är ”enklare” så tycker jag.

  28. Tror inte att de flesta gifter sej för att kärleken skulle bli mer ”äkta” då.. Givetvis är dt olika för alla, vilka skäl en än har – för oss var det för att FIRA kärleken till varandra, för att lova varandra trohet (ja, genom nöd och lust – ett löfte vi kommer gå tillbaka till de kämpigare dagarna..) och även för att ringen är en symbol för våra löften till varandra. Jag älskar ringar oxå, men de symboliserar inte bara vår kärlek till varann utan för hela världen att vi har lovat oss till varandra. Jag älskar hela idén med bröllop som den är idag i vår kultur; har varit på ett dussintal bröllop genom åren och inte ett enda har överhuvudtaget andats ”förlegad patriarkal normer” – utan tvärtom; två vuxna människor som själva tagit beslut att ge varandra löften, för att de båda vill lova livet till varandra – och ge sej själva till varann. Inte mer eller mindre..
    Älskar bröllop! Att fira högtider är iförsej det bästa jag vet; så att fira kärleken på det vis som bröllop gör tycker jag är en riktig höjdare 😀
    Men alla är vi olika… Själv skulle jag aldrig i livet vilja vara utan upplevelsen av vårt bröllop!

  29. Jag gifter mig med min fästman nu i slutet på oktober och det är princip endast för att göra det så tryggt som möjligt för vårt barn i och med att vi äger väldigt mycket gemensamt och att just nu och förmodligen för alltid så kommer det vara så att han alltid kommer ligga en sisodär 4ggr högre än vad jag gör i lön/inkomst. Visst vi kunde ha skrivit ett testament etc. men det är aldrig lika ”säkert” som när man är gifta. Vi vill ge vårt barn dom bästa förutsättningarna som man kan få, en trygghet.

    Jag älskar min blivande man, men jag är en realist som vet att evig kärlek inte existerar. Jag styrs inte av honom och jag ser de inte som förlegat, så länge man har en modern tanke bakom äktenskapet.

Kommentera

