Är det vanligt att folk ammar under anställningsintervjuer?

Skärmavbild 2013-08-27 kl. 06.34.05Freddie har blivit förkyld och detta gör att hon för närvarande är en ganska stingslig bebis. Hon har mina fulla sympatier, min hals börjar göra sig hörd vilken känns jättetrist eftersom jag då inte kommer kunna träna. Alla dessa bakterier som sprids när ungarna kommer tillbaka till förskolan alltså. Jag hoppas att det går över snabbt.

Under anställningsintervjun igår var hon stingslig de luxe och jag provade att ge henne både det ena och det andra bröstet. På andra sidan bordet satt två personer, skolans biträdande rektor och skolans rektor. Båda var män. Jag frågade om det är vanligt att folk ammar under anställningsintervjuer och de svarade att det var ytterst ovanligt. Jag var deras första fall. Kul. Någon måste ju i bräschen typ eller vad säger ni?

Bilden ovan är dock inte från igår, den är en vecka gammal och togs i klassrummet när Toddo skolades in.

 

17 thoughts on “Är det vanligt att folk ammar under anställningsintervjuer?

  1. Så underbart att läsa att du är så trygg i dig själv och prioriterar bebisen i sån grad att du ammar fritt! Även om det borde vara en självklarhet så är det tyvärr många som har problem med det.. Go Apan! 😀

  2. Jag vill bara gratulera
    till tentamen som gick hem!
    Nu är det bara lite mera
    plugga på för liv och lem!

    Snart trampar du ur skolans värld
    för att i skolan göra entré
    Men lite mer om hemmets härd
    jag hoppas vi får se?

    Att både jobba och va mor
    det är en svår balans
    Att orka blogga ovan det, jag tror
    du har en ärlig chans!

    Så kämpa på, du apa där
    så är du snart i mål!
    Snart du Sveriges ungar lär
    för det jag säger skål!

    I all hast..

    Ulrika

    http://detsomhanderhososs.wordpress.com

  3. Har man ens med sig sitt barn på en anställningsintervju undrar jag då? Men nu känns det som du har blivit väldigt överambitiös med detta, anställningsintervju, tv.. Ja amma är världens naturligaste.. Fine we get it! Men inte på en anställningsintervju!!!
    Kunde inte din gubbe ta ert barn då du skulle på detta?
    Jag fattar inte ditt inlägg överhuvudtaget. Rektorerna var män? Ba va?

    • Har man ens med sig sitt barn på en anställningsintervju undrar jag då?
      Svar: Ja, varför skulle man inte kunna ha med sig ett barn på en anställningsintervju?

      Men nu känns det som du har blivit väldigt överambitiös med detta, anställningsintervju, tv..
      Svar: Överambitiös? Jag ammar när min bebis vill amma alternativt akuttröst för att lugna ner när hon är övertrött.

      Ja amma är världens naturligaste.. Fine we get it! Men inte på en anställningsintervju!!!

      Svar: Jag ammar inte mitt barn för att manifestera något för dig eller någon annan. Bryr mig inte det minsta i fall ”you get it or not”. Jag ammar för att rädda upp situationer med otröstlig bebis.

      Kunde inte din gubbe ta ert barn då du skulle på detta?

      Svar: Nej det kunde han inte.

      Jag fattar inte ditt inlägg överhuvudtaget.
      Svar: Vad är de som är så svårt att förstå?

      Rektorerna var män?
      Svar: Ja, det kändes komiskt att sitta med en slingrande bebisål i famnen som skrek medan jag försökte lugna henne genom att amma, samtidigt som två MÄN satt på andra sidan bordet och var hur lugna som helst med det.

      Ba va?
      Svar: ?

  4. Därför att det är du som är där för att söka ett arbete och ska vara i fokus. Du som arbetssökande. Jag förstår att du ammar din bebis så fort det behöver mat eller tröst men att du skriver ett inlägg om hur du tar med dig din bebis på intervju?! och ammar känns väldigt ”statement” .

    • Med min karisma finns det ingen ammande bebis i världen som skulle kunna ta fokus från mig. Tro mig, jag var i fokus trots Freddie. Inlägget var inte tänkt som ett statement utan som vilket blogginlägg som helst. Sluta se mina inlägg som statement, jag delar med mig av min vardag och min person, det är inger jag gör för att manifestera något, det är sådan jag är.

      Angående intervjun var det kort varsel och jag sa i förväg att jag skulle ta med min bebis. Freddie kom alltså inte med som en chock.

  5. Ibland skiter sig saker och då får man lösa situationen, vilket hon gjorde här. Inget att gnälla över. Alla verkade bekväma och det är väl ändå en bra grej?

  6. Jag har aldrig ammat under en anställningsintervju (de jag var på när något av mina barn var såpass små kunde jag genomföra utan barn, för mig hade det blivit för stökigt för barnet var då i den stingsliga åldern när hen skrek så fort främlingar kom för nära), men under många möten har jag ammat och även bytt bajsblöjor… Det är bara att gilla läget och hantera situationen efter bästa förmåga.

    Det är ju inte så att det kommer som en överraskning att barnet är med, för mig har det varit ett vilkor för att jag ska kunna komma på möten där de har efterfrågat min närvaro. I mitt fall hade jag under den här perioden en chef som var 4 barnspappa och för honom var det inte konstigt att jag ammade eller bytte blöjor på golvet.
    Någon gång satt vi i en videokonferens med några kollegor och de blev lite förvånade när jag dök ner på golvet dvs jag försvann, men hördes fortfarande. Men i övrigt har det inte varit några reaktioner. Kanske har de berott på att de har varit tacksamma för att jag har kunna komma och hjälpa dem.

    Jag vill också passa på och gratulera till den klarade tentan, det är så skönt att klara en tenta som man måste klara för att komma vidare mot sitt mål.

  7. Haha, du är underbar 😉 strongt att ta med bebis på intervju, och särskilt en som använder en som napp, för den situationen är ju lite speciell… och grattis till att du fixade tentan!och att du fick jobbet!

  8. Vet faktiskt inte vad jag ska tycka om det.. det här med att amma ska ju vara naturligt men ändå har jag alltid sett min kropp som nått som är mitt och inte för hela världen. Bara för att jag bär på mjölk som är föda för mitt barn så behöver det inte betyda att jag måste göra det hejvilt överallt och visa alla mina bröst.. Jag har sett många mammor som gärna visar upp sitt bröst lite osmidigt rakt upp i ens ansikte. Och visst att det är mat för barnet men JAG vill inte sitta och titta på andras bröst. Och det där med att ”titta åt ett annat håll” håller inte om man sitter och har en konversation eller intervju eller nått med personen ifråga. Men jag respekterar att alla tänker annorlunda. JAG är ingen som skulle sätta mig överallt och ingenstans, dra fram mina bröst och amma.. För det första skulle jag boka in mötet då jag kan gå SJÄLV, en dag som min man kan ta vårt barn och för det andra skulle jag ha haft en scal över eller gett flaska denna gång. Men sån är JAG, säger inte att det du gjorde va fel. Det va rätt för DIG och fine by me. =)

    Hoppas du får jobbet!

    • Att du inte vill amma inför folk, är ju helt ok och helt upp till dig. Jag ammar en liten nu och skulle jag sitta i ett möte o min bebis behöver tröst eller mat i form av amning så skulle jag svara på hennes behov där och då. Allra helst skulle jag vilja sitta bekvämt i en soffa utan folk omkring men finns behovet av att amma så tar jag det då. Om du nu är så ok din sista mening så fattat jag inte vitsen med din kommentar. Att påpeka hur fel du tycker ngt är o sen avsluta med den meningen känns inte helt sant.

  9. Tack för en snabb visit igår på kontoret Anna!
    🙂

    Testa gärna det som DeMarkey skriver genom att göra ett inlägg och sedan besöka bloggstartsidan och klicka på din avatar, så ska det inte vara. Om så är fallet måste IT gå in och kolla på det omgående.

    Kram och hej!

Kommentera

