Spöregn, spiral, shopping, soffhäng och spådam på Södermalm

20130711-074010.jpg

Igår lämnade jag en gråmulen ö till fördel för en regnig innerstad. Buss 3 som vanligtvis är full av folk var nästintill tom och det kändes som att färdas genom en spökstad. Första stoppet gjorde jag hos min barnmorska på MVC. Med en glad Freddie på magen blev gynbesöket så mycket roligare.

Nu är jag en hoppfull spiralbärare. Själva insättningen av spiral känns inget och var ingenting jag oroade mig för. Det jag fasar för är syndafloden som kommer att komma som ett resultat av spiralen. Efter förra gångens skräckupplevelse är jag åtminstone beredd att ge den en chans. Jag valde kopparspiral och hoppas att det kommer blir bra.

När spiralen satt på plats hoppade jag på buss 55 för att möta upp Emma och hennes lilla bebis på Bagel Street. Sedan hade vi en heldag med shopping, soffhäng och spådomar. Visste ni att det finns ett anspråkslöst fik mitt i hjärtat av Sofo som drivs av en häxa? Mer om detta i nästa inlägg. Magen kurrar och det är dags för frulle.
20130711-073956.jpg

20130711-072435.jpg

4 thoughts on “Spöregn, spiral, shopping, soffhäng och spådam på Södermalm

  1. Det måste nog vara väldigt individuellt det där med att slänga in spiral – vissa som jag – fick så ont så jag trodde hela livmodern skulle krampa sönder – medan vissa inte känner något alls.
    Konstigt det där.
    Tror dom brukar säga att det hänger lite ihop med mensvärk?! De som har mycket mensvärk känner även av insättningen och viseverca? Kan det vara så?
    Skönt att allt gick bra i alla fall!!

    Och det där fiket vill vi höra mera om! 😉

  2. jag brukar inte ha någon hemsk mensvärk numer, det försvann gradvis efter varje barn =)
    men när jag gjorde/gav cellprov efter 2a barnet så kändes det som bm stack mig genom hela kroppen med en lång nål! så vidrigt! är vääääääldigt smärtkänslig!
    men funderar på att sätta in en hormonspiral ändå.. :))
    /malin

  3. Fick mitt första barn för ett år sedan, satte in kopparspiral för drygt ett halvår sedan och är väldigt nöjd med den. Har knaprat p-piller förut, men ville ha något utan hormoner nu och tyckte kopparspiral lät bra. Dom första mensperioderna var ingen hit, mkt blödningar och mensvärk. Har alltid förut haft måttliga blödningar och inte alls mkt värk, även när jag inte använde p-piller, så kände mig helt urlakad dom första gångerna. Var på väg att ta ut spiralen, men tänkte sedan att den ökade blödningen kunde bero på att jag fött barn och att det skulle avta. Och nu, typ 7 mån senare har jag ungefär lika mkt blödningar som innan jag fick barn, och inte alls mkt värk. Så för mig var det jobbigt dom första månaderna, sedan avtog det och gick ner till samma nivå jag var van vid. Använder menskopp så får tänka på att ta ut den försiktigt så det inte blir vakuum och drar ur spiralen, men jag har slitit och krånglat med koppen (började använda den efter barnafödandet) och spiralen sitter fortf på plats, så risken är nog ganska liten att den dras ut. Hoppas det funkar för dig också, väldigt smidigt preventivmedel isf:)

  4. Vad skönt att det gick så lätt för dig att sätta in spiralen.
    När jag satte in min förra året var jag tvungen att sjuka mig från jobb dagen efter, kunde knappt ta mig ur sängen pga värken. Och på själva insättningsdagen så fick min sambo hjälpa mig upp ifrån toaletten efter att jag hade kissat. Såg blodet rinna och blev helt yr. Så han fick snällt hjälpa mig av stolen som en gammal tant och leda mig in i sängen.

Kommentera

