Mammas gosiga mage

Skärmavbild 2013-06-03 kl. 23.48.57

Yey! Det är denna det. Mina barn brukar påpeka att min mage är tjock, stor och gosig. Jag brukar tillägga att den även är världens bästa eftersom det bott tre små barn där inne. När de frågar mig varför min mage är stor och tjock brukar jag svara att det beror på att det ligger många goda kanelbullar i den.

Jag har hoppat av samarbetet med Svensk Fågel och är således inte med i utmaningen längre. Men bara för den sakens skull betyder det ju inte att jag inte ska utmana mig själv. Jag kör på i egen regi och om någon av er läsare är sugen på att joina är ni välkomna till min facebooksida Apan trimmar och slimmar. Min utmaning är densamma som förr, att komma igång med träningen samt att gå ner några kilos övervikt.

Ingen hets, utan små steg i rätt riktning. Fan, vad det är svårt att lägga om en livsstil. Jag måste börja äta ordentligt och bli mer medveten om vad, hur och varför jag äter. Som det ser ut nu kastar jag mig i mat som en desperat grottmänniska. Jag gissar att det blir så när det är en massa barn i närheten, det gäller att äta snabbt och effektivt. Detta resulterar oftast i att jag överäter. Jag ska alltså börja äta långsamt och ett sätt att göra det är att äta med små bestick.

När det kommer till motion är målet att jag ska springa 30 minuter vid minst ett tillfälle i veckan, samt rulla på mina rullisar minst en gång veckan. Om en månad kommer jag göra första utvärderingen och se hur jag klarat månadens mål. Haka gärna på med egna mål vad den nu än må vara. Om jag lägger ner lite kraft och tid på projektet kanske jag kan fixa spons på något fint pris till er som ställer upp i min utmaning.

6 thoughts on “Mammas gosiga mage

  1. Hej! Jag har precis dragit igång mitt ”nya” liv. Jag har inga mål gällande vikten och kroppsformen än. Jag kör på lite kolhydrater, träning två dagar i veckan (ett pass och ett gympass) och jag försöker äta så lite godis (nästintill inget) och lite alkohol (inget party men ett glas vitt vin funkar). Jag kör i fyra veckor framåt, semestern börjar v 28. :):) Lycka till! Joinar din grupp på FB för pepp och tips.

  2. Jag är på! Mitt mål är att komma i form igen efter min graviditet. Skulle också gärna vilja känna mig stark i armarna igen, så ett konkret mål där är att orka göra 30 armhävningar på tårna. Just nu klarar jag inte ens 10 på knäna, så det är nog ett bra mål! 🙂

  3. Små bestick var ju smart! Jag tar ofta för stora portioner, så jag har börjat äta på mindre tallrikar. Tar jag en liten portion till att börja med, skulle jag ändå inte bli mätt kan jag gå och ta en gång till, det är bättre än att lassa upp ett berg och trycka i sig i raketfart. Ofta brukar jag försöka vänta en stund innan jag går och tar en eventuell andra portion, för att känna efter om jag verkligen behöver det!

  4. Gröna drinkar är mitt bästa tips för effektiv + nyttig + god + mätt + ”omöjligt” att överäta av. Jag kör helst ett mål om dagen. Ibland mer och ibland mindre såklart. Men då fokuserar jag på att inkludera något nytt. Fokus ligger därmed inte på bud och restriktioner.

    Det är alltså typ smoothies gjort på frukt o grönt. Gillar man inte den gröna biten så låter man den drukna i frukterna. Ex på en bra grund kan vara babyspenat avocado banan äpple (ät de i en skål med frön eller nötter eller drick direkt ur ett glas) men man kan experimentera hur som helst. Är klart på noll sekunder 🙂

    För mig har det varit en relativt enkel start mot en ångestfriare matvardag

    Kram

  5. Hej!
    Ett tips för att äta i långsammare takt är att inte börja ”förbereda” nästa tugga på gaffeln förrän du tuggat klart och svalt det du har i munnen. SEN lägger en på nytt och stoppar i munnen. Det kan verka självklart och banalt men de flesta jag pratat med äter faktiskt inte så. Har själv börjat tänka mer på det när jag äter och det gör stor skillnad.

    Kram på dig 🙂

Kommentera

