Mitt absoluta drömyrke

Skärmavbild 2013-06-02 kl. 17.56.23Petra ställde två frågor jag börjar med att svara på den första:

Fråga: Om du fick välja helt och hållet, och du behöver inte fundera över utbildning eller talang eller nåt, vilket är ditt absoluta drömyrke, förutom lärare?

Svar: Mitt absoluta drömyrke förutom att vara lärare är något som har med natur att göra. Jag skulle kunna tänka mig att vara bonde, skogsarbetare eller kanske fiskare. Helst av allt skulle jag vilja vara fyrvaktare tror jag, men det yrket finns väl inte var längre. Det är svårt för mig att sadla om till bonde, dessutom har vi allergier i familjen så det skulle inte passa sig.

Jag har haft förmånen att prova på många yrken. Ett av dessa var butiksbiträde i fotobutik, jättekul. Jag gillar teknik och är dessutom bra på det. På den tiden använde sig folk av vanliga filmrullar och jag var en mästare på att framkalla. Med en hel del kemi, mattekunskaper och ett öga för skärpa och färg blev mina framkallningar riktigt bra. Jag jobbade extra på Expert i Växjö bredvid Punkten, mitt emot Linnégallerian. Det var tider det. Nere på lagret fanns ett stort arkiv med bilder som folk aldrig hämtat ut, bilderna var från 70-talet och framåt. Det var vanligt förekommande att dessa bilder var av sexuell karaktär. En gång fick jag i uppgift att söka reda på bildernas innehavare för att ringa och be dem hämta ut dem.

Folk bara: ”Yeah! Bilder från det glada 70-talet, vi kommer och hämtar.” När de sedan kom och såg bilderna med allt från vilda hashibashi-fester till nipples.

One thought on “Mitt absoluta drömyrke

Kommentera

