Knölen i mitt bröst

Efter en veckas klapp och kläm under egen regi var det idag dags för en läkare att göra detsamma. Läkaren konstaterade det jag själv upptäckt nämligen att jag har en knöl i bröstet. Nu har jag fått en remiss för mamografi. Ångesten har inte riktigt infunnit sig ännu eftersom jag har lite för många järn i elden just nu.

Men FAN vad det skulle vara typiskt om det är en jävla tumör som dundrar in i mitt liv. Jag har inte tid med det här och jag har verkligen ingen lust att börja processa med kroppen. Låt mig vara liksom.

Förhoppningsvis är det inget, i värsta fall kanske jag inte lever om ett år. Fan vad deppigt. Kommer detta vara det första inlägget i historien om hur jag sakta men säkert dör?

25 thoughts on “Knölen i mitt bröst

  1. Men usch! Förhoppningsvis är det en inflammerad körtel. Håller alla tummar o tår jag har på det!!!!!

  2. Jag har också haft en knöl i ena bröstet. Det var en lymfkörtel som hade svullnat. Inget farligt. Hoppas verkligen att detsamma gäller för dig!

  3. Känner igen den ångesten något fruktansvärt. Hittade en knöl i mitt ena bröst för x antal månader sedan. Då var det ultraljud, mammografi och vävnadsprov (eftersom det var svårt att avgöra med ultraljudet hur den såg ut) som gällde för min del. Knölen visade sig vara helt ofarlig, en fettknöl typ 🙂 Har hört att påfrestningar på brösten, såsom bebissparkar och bygel-BH kan orsaka dem. I mitt fall verkar de dock vara genetiska, båda mina äldre systrar har gått igenom samma grej.

    Många kramar till dig!

  4. Jättebra att du varit och kollat upp det för säkerhets skull, det borde alla som känner knölar göra!
    Men oroa dig inte, många knölar i brösten hos kvinnor i fertil ålder (alltså, under 50) är fibroadenom eller fibroadenos, som består av bindväv och epitel och är helt ofarliga!
    Man kan även få små cystor vid omstrukturering av vävnaden i brösten, som görs exempelvis inför en graviditet eller efter amning, som även de är ofarliga.
    Kram och lycka till!

  5. Jag är 27 och har gått regelbundet på mammografi årligen. Har flera olika knölar, fiberoadenos. Ofarligt men obehagligt.

    Lycka till

  6. Hoppas det inte är någon fara!
    Såg dig idag på vårdcentralen tror jag 🙂 fast vågade inte gå fram och säga hej

  7. Jag ska inte skriva att det ”inte är någon ting” för det har jag ingen aning om.
    Jag kan bara konstatera att det är väldigt vanligt med ofarliga knölar i brösten, precis som flera andra skriver ovan har jag oxå haft det och gått igenom ångesten för att sedan få lugnande besked.
    Väntetiden innan å efter undersökningen är jobbig.
    Jag tänker på dej. Håller alla tummar.
    Kram A

  8. Önskar dig stort lycka till med besöket. Jag hoppas innerligt att det är en ofarlig fettknöl eller liknande. Jag hittade en knöl i sidan på mitt bröst för ett tag sedan, och fick världens ångest till en början, men den försvann av sig själv innan jag ens sökte för det. Så det var bara en inflammerad hårsäck eller liknande. Snälla, försök att inte ta ut något i förskott bara. Det behöver inte vara någonting alls. Kram!

  9. Klart det inte är något! positivt tänkande! Inte ska du dö, vi skapar vårt egna öde, liv och dag. Du kommer att leva ett bra och friskt liv, allt som händer, är av en anledning så vad det än är försöker livet visa dig något. Men inget du ska dö av. =)

    Vet att man ska ta ditt inlägg med en nypa salt men även om man är lite sarkastisk ibland i sina inlägg kan det också finnas en viss sanning av rädsla i dom. Att stötta och peppa någon kostar ju inget, så kom igen nu!

    Un abrazo grande!
    Kram

  10. Som min man, cancerforskaren, brukar säga när ammande mammor blir rädda för knölar i brösten:
    Det är en väldigt liten chans att det skulle vara något annat än ett brösts reaktion mot hormonförändringar….

    Kramar om dig lite cybervägen och hoppas du får snabbt besked.

  11. Det är bättre att du kollar det! Jag hittade också en knöl och oroade mig så himla mycket! Jag hade nästan planerat för min begravning och tagit farväl av barnen. Så ja, jag vet din oro! Den är inte alls rolig! Nu ser vi det positivt! Det är inget, det är en liten kärleksknöl ska du se!

  12. Jag hade också en knöl i ena tudan när jag ammade min äldste. Efter mammografi och biopsi kom de fram till att det var en liten rest av en mjölkstockning. Hoppas på samma för dig!

  13. Min mamma har en knöl i bröstet, och min ena klasskamrat har en knöl i bröstet. Båda är cystor, och alltså inget farligt. Tror det är större ”chans” att det är något sådant än att det skulle vara cancer.

  14. Hej,

    Jag hoppas verkligen det går bra för dej. Hälsan, den metala och fysiska är så skör men det blir inte påtagligt förens man hamnar där, vi alla är ju odödliga tills dess liksom.
    Jag önskar dej all lycka till med detta och att det inte är nåt farligt!

    Många kramar från Julia

Kommentera

