Skjut inte på dina besvär, gå till en naprapat

Ni vet den där nackspärren jag har tjatat om i ett par år nu. Den har nästan haft ihjäl mig på sistone. Att inte kunna vrida på huvudet är ett gissel, särskilt när hemmet kryllar av småbarn som pockar på uppmärksamhet. Jag minns inte exakt vad naprapaten sa men det var något i stil med en ledinkapsling i nacken som pågått alldeles för länge. Musklerna runt låsningen har inte alls någon lust att samarbeta, men nu är det alltså dags att väcka dem.

Kroppen är fantastisk, ett fullvuxet huvud väger cirka 8 kg och tänk vad alla muskler måste jobba för att orka hålla uppe huvudet en hel dag. Besöket hos naprapaten kunde inte ha kommit lägligare. Jag fick akupunktur, elstötar och lite knakknäckningar på utsatta ställen. Eftersom låsningen i nacken var så kraftig kommer det krävas minst ett besök till för att lyckas knäcka upp den. En sak är säker, fortsättningsvis ska jag ta mina krämpor på allvar.

Måste även sluta med att korsa benen och börja med att tänka på min hållning.

4 thoughts on “Skjut inte på dina besvär, gå till en naprapat

  1. Hållning är något som jag personligen har jobbat mycket me. Jag har haft så svag rygg samt mage att jag vart kutryggig. Men jag har till stora delar tränat bort detta. Håller med, man ska inte vänta om man har ont i kroppen, oftast förlänger man besvären bara.

  2. Ett jättebra råd!
    Jag ska själv till naprapat nu efter min senaste graviditet med tillhörande foglossning och det ska bli så skönt att få tillbaka min kropp lite mer. Sen krävs det ju även lite träning på det för att börja känna sig som människa igen. Men man ska absolut ta sina krämpor på allvar och göra nåt åt dem!

  3. Jag läste detta med benen i kors och hållning som en hösäck, haha. Fast jag har jädrigt bra hållnings när jag går, är så kort så om jag inte sträcker på mig så ser ingen att jag är där 😛

  4. Det där med korsade ben är ett riktigt gissel. Enligt min naprapat så härstammar alla mina problem i ländryggen därifrån. Inte bara för själva korsandet utan snarare sättet jag sitter på NÄR jag korsar benen. Jag måste påminna mig flera gånger i kvarten att sära på benen 🙂

Kommentera

