Vad är du bra på?

20120416-163147

När jag var tonåring tränade jag konstsim. Det vore en överdrift att säga att jag var en talang men när jag tänker tillbaka på min konstsimmarfas inser jag att jag var bra trots att det inte kände så då. Det fanns tjejer som var så mycket bättre, snyggare, smalare och hade föräldrar som engagerade sig hårdare. Föräldrar som skjutsade i ur och skur till simhallen. Jag fick minsann cykla dit men det hör inte till saken. I ett juniorsm kom jag tvåa när jag simmade par tillsammans med en lagkamrat. Vi simmade till låten ”The phantom of the operah” och jag minns fortfarande koreografin. Jag lade av med konstsim när jag var 15 år. Simhallen byttes ut mot kompishäng och hemmafester. Ibland tänker jag tillbaka på den tiden och hur jag då grämde mig över att jag inte hade fått börja tidigare med konstsim. Jag älskade verkligen att ligga i bassängen och att tänja på kroppen. Tänk om jag hade börjat vid sex års ålder precis som alla de andra, de som nu var ”bäst”. Nåväl, det är ingen mening att gråta över spilld mjölk.

En annan sak jag har varit bra på eller rättare sagt asgrym på är tapeter och kulörer. Jag är fortfarande bra på färger och kan med liten felmarginal ncs-benämna kulörer jag ser. Efter tio år som färgnörd blir man lätt yrkesskadad. Mina nya läsare kanske inte känner till att jag är utbildad målare och att jag har arbetat med färgsättning och inredning, men så är det. Tapeter är jag inte lika grym på längre eftersom  det kommit så mycket nytt sedan jag slutade.

Vad vill jag då säga med detta inlägget? Jo, att jag saknar att vara bra på något. Jag saknar känslan av att vara ett proffs. För hur det än var kunde jag göra dubbla balettben i bassängen när jag var aktiv och hur det än är kunde jag fribryta kulörer med färgpigment och pasta när jag arbetade med färg. Jag vill bli bra på något igen och känna mig som ett proffs. Undrar bara vad det skulle kunna vara. Roller Derby? Kanske. Vad är du bra på och har du några tips på något som jag skulle kunna bli bra på? Utmana mig please!

 [yframe url=’http://youtu.be/kgzPg09kujE?t=14s’%5D

 

13 thoughts on “Vad är du bra på?

  1. Åh håller med, skulle så gärna vilja ha en sån känsla jag med! Vill känna mig riktigt grymt duktig på nått.. Och det du kan känna dig riktigt grymt duktig på just nu, fram till att du hittar en annan sak.. får bli att vara MAMMA till dina fina barn! =)

  2. Jag är bra på att vara en kickassMama! Inte bara till mina barn utan hela kitet i en familj. Jag är också bra på att planera och organisera saker. Undrar ibland om det går hand i hand med varandra.

  3. Jag var en sån där som gav upp mina intressen relativt snabbt när jag var liten. Har testat på allt möjligt; balett, piano, teater, handboll, basket. Höll alltid på i ca 1 år och sen så tröttnade jag. Saknar ändå att ha något fritidsintresse som inte är mitt vanliga nördiga intresse för film och TV-serier. Har nu fått erbjudande att vara med i ett 7-manna lag i fotboll. Jag har aldrig spelat fotboll utanför skolgympan, men jag tänker nog börja ändå. Jag skulle ju kunna bli bra på det även om jag inte är 10-15 år gammal 🙂 Dessutom så skulle det vara kul att vara medlem i ett lag och få känna den gemenskapen igen. Jag tror du skulle kunna bli jättebra på rollerderby. En bra lärare är du i alla fall, så det tycker jag du ska vara stolt över!

  4. Jag har känt så ”hela livet”, men framförallt sen skolan tog slut. Skolan var liksom det jag var bra på under hela uppväxten, det var lite av identiteten som försvann i och med att skolan sen tog slut..
    Det blev några år av vakuum, tills jag i januari provade virkning. Nu är jag fast och hur nördig som helst. Jag är fortfarande nybörjade i vissa avseenden, men jag anser faktiskt att jag är bra på virkning sådär i allmänhet. Har koll på olika tekniker och bra på att läsa mönster och förstå principer. Nåt ska man väl ha sin plugghjärna till 🙂

    Jag kan tänka mig att handarbete och pyssel kan vara rätt svårt när man har småbarn, men roller derby låter ju som en bra kandidat!

  5. Du är väldigt duktig på att skriva intressanta inlägg. När jag börjar läsa på din blogg kan jag liksom inte sluta. Så det tycker jag du är proffsig på!
    Vad jag är bra på? Ja…fotografera…är det enda jag kommer på…

  6. Varför är det alltid så att man är bra på sånt ”som inte räknas”? Jag är till exempel ett riktigt proffs på Eminem, jag kan alla hans låtar, jag kan allt om hans liv, vad hans mormor heter och när hans morbror dog och vad fasen ska jag använda det till? Sen är jag sjukt bra på att spela The Sims.. och jag är bra på Harry Potter-kunskap. Sen kan jag förvisso väldigt mycket om danskt porslin och skandinavisk inredningsdesign och det låter ju lite mer seriöst 🙂

  7. Du är redan bra! Du är en skitduktig bloggare. Du är engagerad och du startar upp projekt.
    Du pluggar trots småbarn. Du lyckas vara stolt över din kropp och att entusiasmera andra.
    Du är världens bästa Apan helt enkelt.
    Vad är jag bra på?
    Tja, jag är ”ok” på rätt mycket men lixom inte världsbäst på nåt.
    Liksom du har jag en historia i poolen, fast som simmare… var hyfsad men inte bäst… och la av i puberteten. Men är så klart fortsatt skaplig på att simma eftersom jag har tekniken.
    I övrigt tycker jag att jag är en bra mamma, duktig på hundar, duktig på att lyssna, på att stå upp för det jag tror på och jag tycker att jag är sjukt underskattad som bloggare 🙂 Jo men faktiskt (Nu la jag till en sån där ödmjuk liten smaylies… såg du det?)
    Kram på dej.

  8. Du är grymt bra och duktig på att skriva.
    Själv är jag bra på att höra hur ord ska stavas.
    Och så är jag en jättebra mamma även om jag tvivlade många gånger när barnen var små men nu med facit i hand så vet jag, att j-r vilket bra jobb jag gjorde 🙂

  9. Jag var asgrymm på mitt jobb förut, tills jag bytte för att slippa pendla. Som någon skrev om skolan så är det som att en del av ens identitet försvunnit. Mitt jobb var inte spännande utan ett kontorsjobb med lite juridik lite utredning och liknande. Jag var liksom the-go-to-girl när man hade problem. Nu är det bara jag som har problem.

    Vad jag ska hitta på att bli grym på nu ha rjag inte riktigt kommit på ännu. Jag tror jag behöver det där som jag kan tycka är riktigt roligt (vilket det är att kunna ”allt” om något). Att få någon slags bekräftelse i att andra litar på en och man vet att man kan hjälpa dem i deras problem. Det är viktigt för mig.

    Många skriver ju det där med familjen. Visst, jag är ”chef” i vår familj och allt löper på hur bra som helst men det saknas nåt ändå.

  10. Jag har ett kickass lokalsinne vilket då automatiskt resulterar i att jag är super bra på att hitta vart jag ska. Det kan vara första gången jag är där, att jag har varit på platsen en gång innan eller kanske sett en väg som leder dit så kommer jag att kunna hitta/hitta hem utan gps eller leda någon annan till den platsen för att hämta mig. Fungerar även vid de tillfällen då jag har blivit pruttfull (vilket har varit oerhört tacksamt när man inte riktigt vet vart man är). Det är som att min hjärna tar foton med ögonen och lagrar det någonstans för att sen dyka upp igen när det behövs. Det kan ta flera, flera år innan jag besöker platsen men jag kommer ihåg vägen ändå.

    Du är superbra på att vara hur mysig som helst. Jag har inte läst din blogg särskilt länge men jag blir så lugn och harmonisk av att läsa din blogg för du verkar så varm och härlig.

  11. Jag är en grym rally co-driver vilket jag är galet stolt över. Så är jag duktig på tv-spel också..
    Alla är bra på något. Det gäller bara att hitta det där speciella.. Det är ju faktiskt så att det kan vara alltifrån att måla naglarna (vilket jag är helkass på) till att klara bossar i Super Mario.

    Du är bra Apan och din blogg är fantastisk!

    Kram!

  12. Jag var sjukt bra på fotboll. Sedan skadade jag mig och rehabade mig tillbaka. Men skadade mig igen och kände att jag var bra på fotboll och älskade fotboll, men rehab, det är inte roligt. Detta var snart 5 år sedan och sedan dess har jag i omgångar försökt hitta nya intressen. Men det är inget som har naglat fast mig på samma sätt som fotbollen. Jag har gått kurser i snickeri, jag har lärt mig dansa lindy hop och blivit ganska bra på det. Jag försöker samtidigt skaffa mig något typ av jobb som knyter an till min utbildning. Kan en förresten ens förvänta sig att fastna för något intresse på samma sätt som under tonåren?

Kommentera

