Stoppa pressarna, stoppa tiden

Vad är det som händer och varför hänger jag inte med? Under en graviditet kan en kvinna sakta men säkert förbereda sig och mogna i det blivande moderskapet. Det är klokt av kroppen att dra ut på det för att själen och hjärtat ska hänga med. Men sedan då? Efter det där jäkla ploppet säger det ju bara svish och bebisarna går från BB till skolans sexårsverksamhet. Hjälp! Jag hänger inte med mentalt och det känns jobbigt.

Det känns som om mitt föräldrarskap har tangerat en ny level och att jag nu måste hitta en roll som passar de barnen jag har nu. De är inte små bebisar längre utan mellanstora barn som har tankar om allt möjligt existentiellt. Det har hänt så mycket i barnens personliga utveckling på kort tid och jag känner att jag måste samla mina tankar för att fundera ut vad för slags mamma jag vill vara. Ibland känns det inte som att jag ger mina barn tillräckligt med uppmärksamhet och det stör mig.

Det är inte så att jag känner ett sjukligt begär av att bekräfta dem i allt de gör eller att jag på något vis får dåligt samvete när jag inte står givakt. Nä, det är snarare så att Freddie tar ganska mycket uppmärksamhet och att den uppmärksamhet som blir över är för liten. Tre barn kräver en hel del logistik, planering och tajming samtidigt som det är kul, underbart och en väldigt massa kärlek.

Kommentera

