Addar du tvångsmässigt en käck blinksmiley när du är lite ”fräck” på fejjan?

Hur duktig är man på att skriva något om man måste ha en symbol i slutet på varje jävla mening för att visa alla att man skämta eller var glad. Hur feg är man om man tvångsmässigt måste adda en käck blinksmiley när man är lite ”fräck” på fejjan, vad är det värsta som kan hända? Att någon missförstår en?

Jag har fått en ny favoritblogg. Hittills är det bara två inlägg postade men det är två väldigt underhållande inlägg. Bloggen skrivs av min kursare Silver och hans polare Jesper. Idag berör de ämnet facebook och jag kan inte annat än att skratta och instämma. Facebook är ett fenomen. Jag använder facebook i syfte att kommunicera med vänner, att sprida min blogg, att lyfta andras bloggar samt att snicksnacka med kurskamrater.

Det finns en mängd faktorer som får mig att stundtals vilja spy när jag är inne på facebook.

1. Folk som tilltalar varandra med: FINIS och GULLE. *kräk-kräk*. Why the hell ska vuxna människor sätta sådana epitet på varandra? Det känns bara omoget, konstlat och ytligt.
2. Alla dessa smileys och grejjer.
3. Barnbilder är jag lyckligtvis förskonad med, det går inte till överdrift i mitt flöde. Däremot avskyr jag alla dessa visdomsord och djurplågarbilder som cirkulerar.

Bortsett från detta tycker jag att facebook är fantastiskt. Man väljer ju sitt flöde.

11 thoughts on “Addar du tvångsmässigt en käck blinksmiley när du är lite ”fräck” på fejjan?

  1. Funderade mycket kring facebook igår, det är verkligen inte enbart av godo!
    Men det jag tänkte skriva var ett erkännande; Hej! Jag heter Suzanne och jag är smiley-missbrukare. Men faktum är att jag blir mer och mer medveten om det och försöker att inte använda dem efter varje avslutad mening. Jösses så lätt det är att lägga till en av gammal vana.. Suck!

  2. Undrar varför så många stör sig på vad andra lägger ut på fb? Vad är det som säger att de som kräks över andra lägger ut intressanta grejer?

    Låt folk skriva särskrivningar, lägga ut smileys, bloggga, lägga ut bilder på sina barn m m. Sluta begränsa, skuldbelägga och lägga värderingar i allt!

    Brukar inte komma med kritik, men är trött på att man framställer sig som den perfekta användaren på fb och meddelar att andra måste vara perfekt för att delta på fb. Låt det vara ett kul forum för alla.

    Gillar dig fortfarande trots detta ;-D
    Kram
    Cecilia

    • Väl rutet! Jag kan också störa mig extremt på vissa på min feed men förstår också att jag på helt andra sätt stör andra med mina pk-uppdateringar och artiklar jag delar till höger och vänster. Men så är det ju tänker jag. Alla är olika och fb ska väl få användas som en vill sålänge en inte skadar någon…

    • Precis så!

      Folk blir så irriterade på vad andra väljer att lägga ut.
      Sluta…. sluta skambelägg mig för att jag har bilder på min dotter, eller för att jag är dötokig i visdomsord.
      Gnället är tråkigt, men skrolla då för fan om du inte vill se allas gnäll. alla är inte lyckliga jämt. (obs ej direkt till apan – menar att de som gnäller på gnäll kan skrolla!)

  3. Håller med Cecilia om att jag tycker det är jobbigt att människor skall skuldbelägga andra kring vad och hur de skriver på facebook. Jag vill inte behöva sitta och fundera över om någon skall störa sig på det jag skriver eller finna det intressant. Om man ogillar det jag skriver finns funktion så man kan välja att inte se det jag skriver. Samma sak som när folk tycker det är så satans störande att höra om andras barn, höra andras gnäll, eller höra hur bra liv andra har.. vad man än skriver så är det någon som stör sig och är missnöjd.
    Låt folk skriva vad de vill och läs inte om det inte passar!

    vad gäller smileys så fyller de en viktig social funktion då det är lätt att misstolka skrift. Det behöver inte handla om att man är ”rädd” för att misstolkas men man kanske helt enkelt vill att folk skall behöva missförstå för att undvika onödiga diskussioner och man kanske helt enkelt inte har en önskan att framstå som en idiot, ett svin eller vad det nu kan vara det man skrivit kan få en att framstå som.
    Känns lite som det skrivits av samma typ av person som anser att man kan säga vad som helst bara man står för det och som tycker provocerande av automatik är av godo. Håller inte med.

    Tycker om din blogg och tycker du verkar vara en vettig och trevlig person men detta inlägg höll jag verkligen inte med om.

  4. Det är väl på ett sätt lite lika som att sitta i ett fikarum på ett jobb. Man har ”tvingats” ihop med människor man inte nödvändigtvis vill lyssna på men man hör ju ändå. Folk babblar om tråkiga saker på fejjan på samma sätt som de pratar om tråkiga saker runt omkring en hela dagarna, men inte blir jag arg för att människorna bredvid mig pratar ishockey fyra timmar om dagen. JAG behöver ju inte vara med, bara att tänka på annat eller scrolla förbi, så att säga. Eller låta bli att gå in där alls. När jag inte orkar med flödet på facebook brukar jag bara skriva in namnet på de vänner jag vill titta på. Slipper man allt det där andra!

  5. Jag har fått höra att jag kan verka kort och sur (jag ser det som effektivt) i sms och chattmeddelanden, så jag brukar slänga med en smajli för säkerhets skull.

  6. Jag håller inte med om att man måste vara dålig på att uttrycka sig om man ”behöver” smileys. Hur begriplig blir verbal kommunikation utan ansiktsuttryck, kroppspråk och tonläge? I böcker och dylikt går det ju bra att skriva ”… sa hen sarkastiskt”, men det funkar ju inte riktigt så på fejjan. Smileys handlar om preferens och stil, inte förmåga.

    🙂

  7. och alla tihi, hihi och höhö, fast jag klarar höhö bättre än hihi….*kräks*
    Jag använder dock knappt mitt ”vanliga facebook”. Jag använder grupper som jag är med i och statusen använder jag mest för att sprida min blogg, vilket jag även har en separat fb till. Men JA, mycket idioti med käcka och spexiga saker sprids där. Blä

  8. Okej, då har du nog blivit irriterad på mej nångång när jag skrivit till dej här el på fejan ”Finis/ sötis osv” är ord jag använder även till vardags.
    Jag tycker en jäkla massa statusuppdateringar på fb är tråkiga… ex allt för mkt visdomsord, redovisning av springturer osv men det är väl bara att bläddra vidare el ta bort?
    Jag fattar inte gnället där riktigt faktiskt…
    Själv lägger jag ut en miljard hundbilder. Se… njut… el bläddra vidare.

  9. Men sweetie, finaste underbaraste du? Det är väl inget att hänga upp sig på 😉

    Nej skoja såklart… Jag är lite sån, jag erkänner. Men många av fotona på Mira är ju för att familjen som inte träffar henne så ofta ska få se henne så mkt som möjligt. Nu lägger jag faktiskt inte ut många bilder men det händer. Däremot brukar jag begränsa till bara nära vänner får se.
    Smileys.. å yes, jag är skyldig! Ska bättra mig!

    Men du är finaste i hela världen i alla fall 😉

Kommentera

