Idag vill jag städa och göra fint i mitt hem

Jag vet inte hur ni gör, men jag brukar frukostgrejerna stå kvar på bordet lite för länge. Egentligen borde vi ju duka av bordet och göra fint omedelbart, men så kommer alla bestyr med barnen mellan. De ska tvätta händerna, klä på sig, tas till förskolan osv. Bebisen ska ammas och om nu bebisen lyckas somna är stöket på köksbordet det sista jag orkar bry mig om.

Ångestkastrullen med intorkat potatismos på kanten borde diskas av, den har stått där ett par dagar. Varför är det så svårt att göra saker på en gång?

Alla dessa saker och prylar. Jag hatar det. Det går knappt komma fram i lägenheten. Golvet är belamrat med barnsaker. Min nya tumregel ska bli att aldrig ha saker liggandes på golvet. Jag tror det skulle göra stor skillnad att få upp saker från golvet. Jag antar att det bara är att sätta igång, det liksom spritter i kroppen av städlust.

7 thoughts on “Idag vill jag städa och göra fint i mitt hem

  1. Tänk va olika vi människor är. Själv skulle jag bli super stressad av att ha massa saker på bordet eller liggandes på golvet. Jag plockar bort frukosten direkt och slänger in disk i diskmaskinen innan jag kan lämna köket. Under alla dagar och alla omständigheter. Tycker det är så skönt att komma hem till ett städat/bortplockat hem och slänga mig i soffan. Det är för oss en rutin att göra dessa saker, vi involverar även barnen i det. På lördagarna efter frukosten sätter alla igång och städar. Barnen gör enkla sysslor som att plocka sin saker eller damma, efter att dem hjälpt till så får dem sitt lördagsgodis. Sen myser vi bra resten av helgen.

  2. Jag är precis som du! Jag blir galen på mig själv att jag inte gör det direkt, uppgiften blir bara större och större i mitt huvud ju längre jag väntar.

  3. Kan hända här med! Sakerna står kvar lite för länge än de borde, för det är lättare att göra det sen. Största skillnaden är väl att jag inte har något att skylla på . . .inget som kommer ivägen menar jag x)

  4. Hej!
    Jag har skrivit och frågat om detta tidigare men just nu känner jag mig extra vilsen och jag hoppas på att få svar.
    Jag och min man ska få barn nu i Juli och vi längtar så mycket! Men jag har sådan beslutångest vad gäller mitt plugg och jag vet ju att du pluggar och har barn. Men det jag undrar är hur mycket jobbar din sambo?
    För min man driver eget företag och han kan liksom inte bara ta ut föräldraledighet och vara hemma för då stannar hela företaget upp och det kommer vara att börja om på nytt när han börjar igen.
    Dock kommer han kunna anpassa sitt jobb lite efter min skola och så.. Så hittills har jag tänkt att näe men det borde funka att fortsätta plugga när vi får barn. Men så idag pratade jag med en tjej i min klass som har barn och hon tog studieuppehåll och hon sa att det var ingen idé. Rakt av bara nej det går inte att plugga och ha barn samtidigt. Så det gjorde att jag fick lite dåligt samvete över att jag kanske är för naiv och inte alls har insett vad det innebär att skaffa barn. Då sa jag att jag läst om många som fortsätter med plugget när dom får barn och då fick jag känslan av att hon nästan antydde på att man är en dålig mamma om man väljer att fortsätta plugga. Och det håller jag inte alls med om. Men jag kan ändå inte släppa det. Till saken hör väl också att jag är ganska ung, 23 år, så egentligen behöver jag väl inte ha bråttom med pluggandet och att jag kanske borde ta uppehåll för barnets skull för varför ska jag och min man ha ett helvetes år bestående av stress? Men samtidigt känner jag att varför ska jag inte plugga om det går? Jag vill ju bli klar med skolan. Rent allmänt är jag en väldigt aktiv person och gillar när det finns mycket saker att göra!
    Det här blev jättelångt och det är klart att du inte har ett svar till mig, det måste jag och min man komma på tillsammans. Men tror du att det är möjligt att plugga (heltid) och få barn samtidigt när pappan inte kommer kunna ta så mycket ledigt?

  5. Usch, jag… vi… är likadana. Lägger saker överallt å sen ligger de kvar istället för att hamna på sin rätta plats å väldigt fort är det stökigt. Då menar jag STÖKIGT.
    Jag är lika slarvig som övriga familjen, skillnaden är väl att det bara är jag som plockar.
    Äsch, man kan ha värre problem. Samtidigt så, mer och mer och i synnerhet sedan jag blev utbränd, så behöver jag lite mer städat för att få ro.
    Det kan inte vara kaos på både in och utsidan.
    Kram kram

  6. Hej! Om du lägger lock på kastrullen med matrester torkar det i alla fall inte in o är mycket lättare att ta hand om : )

  7. Här är det precis likadant! Trots att det inte finns några barn i det här hushållet som behöver uppmärksamheten. Det tar liksom bara emot att göra något direkt.
    Fast dom senaste dagarna har jag diskat direkt efter maten och så, gud vad skönt det är! Å andra sidan så vet jag att den trenden kanske kommer hålla i sig max två dagar till, haha.

Kommentera

