Konsten att göra en femåring lycklig

Jag och Toddo läste i hans rymdbok. Som barn var jag väldigt fascinerad av rymden men fick inget riktigt gensvar av mina föräldrar. Visst, jag lärde mig ett par stjärnbilder men that´s it. Jag vägrar vara samma tråkpäron som mina föräldrar var när det kom till tema Universum och därför kom jag på den briljanta idén att vi ska bygga ett eget universum och hänga upp inne på barnens rum. En av mina föräldrarfilodofier är att go ”all in” när barnen visar intresse för något. De vill ju veta och varför då inte ge dem en grundlig undervisning?

Nu har vi läst rymdboken och skissat på hur vårt universum ska se ut. Nästa steg är att modellera planeter genom att gipsa ballonger i lagom storlek. Det kommer bli kul.

9 thoughts on “Konsten att göra en femåring lycklig

  1. Jag önskar verkligen att jag också var sådär pysslig. Tyvärr är jag helt okreativ och blir uttråkad alldeles för fort, vilket resulterar i halvfärdigt eller oengagerat skitfult pyssel. Får jobba på det där tills bebisen blir lite större.

    • Jag tror att kreativitet är något som växer i takt med att man håller på. Strunt i om det är fult, när man pysslar med barnen är det själva upplevelsen som de värdesätter. De vill ha full uppmärksamhet i projektet och på så vis bli bekräftande i arbetet. Om det blir fint eller fult spelar ingen roll. För den delen tycker nog barnen alltid att det är fint.

  2. Min mamma var likadan när vi var små. Jag som alltid tyckt om och varit väldigt duktig på att måla, lärde mig väldigt mycket genom mammas sätt att lära ut (hon var/är konstnär).
    Väl i skolan var det inte lika kul. När det var dags att t.ex måla planeter eller dinosaurier blev jag, sjuåringen Hannah, skälld på och anklagad av fröken att smuggla med mina målningar hemifrån då ”ett barn INTE KAN vara så duktig på att skapa.”.
    Vi barn/föräldrar var väldigt tighta i klassen så det slutade med att den lärarinnan till slut fick sparken.

    Men hur som helst. Jag kommer alltid vilja ge den gåvan till mina barn; skapandet, fantasin och kreativiteten.
    Och jag blev så varm i hela kroppen när jag läste det här inlägget, för jag fick flashbacks till min egen barndom och lyckan i att få arbeta med mamma.

  3. jag tänker berätta en hemlis bara för jag tycker om dig 🙂
    blanda vanligt mjöl med vatten, ta ett ganska stor bit tidnings papper och kladda på klistret på halva sidan, vik papperet dubbelt och kladda på klister på andra sidan med. på så sätt går det snabbare när man inte behöver lägga på papperen ett och ett. om de ligger i solen eller vid ett element kommer de torka på en dag.
    /hobbyproffset

Kommentera

