Svett, snor, lera och träningsvärk

Ungefär så tycker jag att den första träningsveckan med PT Anna kan sammanfattas. Nu har jag äntligen kommit igång med träningen och det är fantastiskt att ha en personlig tränare. Vi har tränat ute måndag, tisdag och onsdag. Jag tänkte att Anna ska gästblogga om sitt fantastiska uppdrag (att få mig i form) här på torsdagar när vi är färdiga med veckans slit. Varsågod, PT Anna aka Sundh Training ordet är ditt:

Första veckan med Apan har varit superkul. Vi startade på måndagen med mätning och olika uthållighets och styrketester. Vi avslutade även med en liten cirkel för att se hur flåset va. Vi kommer ägna oss åt mestadels pulshöjande träning i kombo med funktionell styrka, till en start med kroppsvikt. Jag tycker det är bra att starta på det sättet för att få kroppen att komma igång i lagom takt. Som de flesta har fått erfara så går man oftast ut för hårt i starten och med risk att skada sig eller få för mycket träningsvärk. Bristen på motivation eller, peppar peppar, rehab är ett faktum. Genom att börja med sin kroppsvikt och lägga in mycket core så får du en stabil grund och minskar risken för skador.

Apan frågade mig ” när ser jag resultat?” , vilket är en återkommande fråga och en motivationsfaktor. How ever, det tar tid och stirra dig inte blind på vågen. Det är oftast du själv som märker och ser långt efter din omgivning. (Vet du med dig att du brukar gå ut för hårt, skadar dig, inte ser/känner utveckling så kanske det är dags att kika på kosten &/eller ta kontakt med en PT. Har du en PT är kommunikation superviktigt!) 

Vi kommer som sagt köra cirklar med minimal vila (vila mellan varven så klart) och även kickboxning, superbra konditions och förbränningsaktivitet. Lite inslag av styrka när vi är på utomhusgymmet vid Eriksdalsbadet. Efter en tid kommer vi fokusera mer på styrka för att ge kroppen en förändring. Gör man inte det stannar utvecklingen upp eftersom kroppen vänjer sig vid rörelserna och motståndet. Gäller oavsett om man har fokus på enbart kondition eller styrka. Har ni frågor så är ni välkomna med dom.  Lev väl och gör medvetna val.
Nu är det game on!
/Anna,
10 thoughts on “Svett, snor, lera och träningsvärk

  1. Härligt kämpat, Anna!
    Ni inspirerar mig att ta tag i kroppen!
    Känner mig jättepeppad när jag läser om
    din resa mot starkare och piggare tillvaro 🙂
    Heja!

  2. Vilken härlig tjej hon verkar vara din PT och vilken pepp det måste vara att ha en sådan vid sin sida.
    Jag blev inspirerad bara av att läsa här. Jag tycker det ska bli urspännande att följa din resa.
    Du är en sån inspiration för mej på många sätt Apan och jag önskar att jag bodde närmare dej så jag kunde stalka dej lite irl med 🙂
    Kram på dej goding/ Asta

Kommentera

