”Jag är den stora elaka bacillen som ska förstöra ditt liv ett par dagar framöver”…

… sade den stora elaka bacillen och hoppade in i mitt system. Jag hörde dock inget eftersom jag låg och sov. När jag sedan vaknade kändes det som om min själ befann sig i en främmande kropp. Det värkte i varje led, näsan var täppt, huvudet hotade med att sprängas, halsen ömmade och rösten var försvunnen. Ungefär så såg hela söndagen ut och ungefär så har min måndag varit. Jag kurerar mig med varm choklad och vispgrädde, varvat med te. Det är synd om mig.

Nu ska jag superladda inför morgondagen då jag och Baby Freddie ska gästa den rosa soffan Hos Malou och Cissi i ”Efter tio”. Fram till dess kommer jag ligga lägre än lågt.

5 thoughts on “”Jag är den stora elaka bacillen som ska förstöra ditt liv ett par dagar framöver”…

  1. Åh, stackars! Ungefär så känner jag mig idag också, jag som brukar klara mig undan bacillerna, but not this time… Det är iaf skönt att ligga under en filt i soffan och stirra på ett stearinljus och sippa te. Krya på dig! Vad kul med Malous soffa, det vill jag se 🙂 Kram!

  2. Stort och elakt virus, inte bacill… Och orsaken till att jag påpekar det är för att det är en viktig skillnad. Baciller är bakterier, de kan behandlas med antibiotika. Virus är inte bakterier och kan därmed inte behandlas med antibiotika.

    Många tror att förkylningar kan behandlas med antibiotika, men det kan de inte eftersom det är virus som gör oss förkylda. Och om vi tar antibiotika när vi inte har en bakteriesjukdom så kan goda bakterier i vår kropp bli resistenta mot antibiotikan. Det kanske låter harmlöst. Men bakterier kan byta DNA-bitar med varandra och om det senare kommer in en ond bakterie i kroppen så kan den eventuellt byta till sig antibiotikaresistens från en god bakterie. Då har vi en ond bakterie som är antibiotikaresistent och som kan fortsätta att kopiera sig trots att vi behandlar kroppen med antibiotika! Så, viktigt att hålla isär bakterier och virus. Bakterier/baciller och virus blandas ihop alltför ofta, vilket kan ge större konsekvenser än det kanske verkar.

Kommentera

