Style by treåring

Enligt Lovi gör sig mitt hår bäst med ett Hello Kittyspänne på varsin sida. Denna vecka alltså. Efter tentan imorgon känns det som om jag kommer få tillbaka mitt liv. Just nu låter jag som en gammal blendhagga när jag pratar. Efter tisdagens joggingtur fick jag ont i halsen och nu har jag nästan tappat rösten. Känns lite trist att vara sjuk, men likabra att få det överstökat.

Fredag och vad gör jag? Lyssnar på reggae och funderar på om jag är dum i huvudet som anser att alla som skriker ut sina betyg i vårt klassforum bidrar till stress och betygshets. Den allmänna synen tycks vara att vi ska stoltsera med betygen, eftersom vi är värda det. Har man pluggat hårt ska man ju ha lön för mödan och känna sig duktig. Ja, visst det tycker jag också. Men jag tänker på alla pressade stackars studenter som av en eller annan anledning kuggat. Deras självkänsla kanske inte skjuter i topp när övriga slår sig på bröstet. Men, men, jag är nog bara känslig.

Nu är det dags för fredagsmys.

 

3 thoughts on “Style by treåring

  1. Personligen hatade jag när folk började sitta och skrika om sina betyg och ville jämföra. Jag har aldrig varit något MVG- barn även fast jag har försökt plugga som en tok 😛

  2. Jag är lite delad i betygsfrågan.
    Jag är hemskt hemskt nyfiken av mig så jag vill gärna veta, men samtidigt så är det väldigt stressande och jobbigt.

    Intressant att det är så att alla meddelar betygen där du pluggar. Jag vet att det är så på en del av juristprogrammen också. Konstigt nog så är vi inte alls så på Handels, vi som har sånt rykte om oss att vara hetsiga (och honestly, är hetsiga på många sätt) men att basunera ut betyg ”gör man” inte. Man kanske frågor sina kompisar hur det gick, eller frågar runt i fall man tycker man fått en konstig bedömning men annars så pratar man inte så mkt om betygen. Vi har iofs ett ganska lågt betygssnitt i många kurser, så det skulle ju kunna vara en av anledningarna, folk känner inte ”att de har nåt att skryta om”.

  3. Jag har suttit på båda sidor av det där. Jag säger bara att det gick bra om någon frågade även om jag fick VG dock, har inget behov av att få ett Grattis eller liknande. Jag vet ju redan att jag gjort ett jädrigt bra jobb.
    En gång har jag vart den som fått ett U och andra skrev att de fått bra betyg, men jag blev bara taggad på att klara omtentan och göra lika bra ifrån mig som de andra.

Kommentera

