Det är bara ett jobb. Vi gör det vi ska och under tiden kan vi tänka på sådant vi tycker om.

Som dotter till en mor med sitt ursprung i ett land långt borta klassas jag som andra generationens invandrare. Jag vet hur det är att ha en förälder som arbetar inom städbranschen. Min mamma hade inte ETT städjobb hon hade TRE samtidigt under min uppväxt. När jag blev tonåring fick jag följa med henne till jobbet och städa, på så vis drygade jag ut min månadspeng. Ett av ställena vi städade på var Växjös biografer. Jag förbannade ofta asen som spillde popcorn och slängde godispapper på golvet. För att inte tala om de gånger då det hade runnit läsk från bakre raden hela vägen ner till första. Intorkad läsk var jobbigaste att städa bort jämfört med popcorn som enkelt gick att sopa upp. Det hände att jag som sur, grinig och obstinat tonåring ifrågassatte städyrket. Mamma svarade lugnt: ”Det är bara ett jobb. Vi gör det vi ska och under tiden kan vi tänka på sådant vi tycker om att tänka på”.

Debatten om städhjälp fortsätter. Asta, Nina och Bloggkommentatorerna har bloggat om sin syn på städhjälp, klicka in och läs vetja. Passa även på att börja prenumerera på deras bloggar, ni vet ju hur man gör det nu efter Lady Dahmers gedigna genomgång.

Efter att ha läst inläggen vill jag bemöta ett par argument. Jag skrev att jag inte kunde komma på några nackdelar med städhjälp. Nina skrev: MEN DET KAN JAG! Hon anser att människor behöver bryta det stillasittande mönstret i vardagen och lyfter därför fram städning som ett exempel på kroppsarbete. Jag håller med om att vardagsmotion är viktigt och att det är toppen för alla som blir svettiga och ansträngda av att svabba bort en fläck. Jag ifrågasätter dock deras grundkondition. Är man så klen att ett städpass innebär att man hugger i bör man nog söka sig efter en mer effektiv träningsform. Om det är vardagsmotion folk eftersträvar kan de förslagvis ställa bilen, hoppa av en hållplats tidigare, gå i trappor osv.

Vidare menar Nina att det är en del av livet att städa efter sig samt att hänvisar till stolhetskänslan efter ett städpass. Att ett rent hem skulle öka trivsel och välbefinnande känns givet. Vad som däremot inte känns självklart är att det skulle infinna sig någon form av lättnad och stolthet efter ett städpass. Jag tycker det är ju toppen om Nina känner så men vill ändå poängtera att det är HENNES upplevelse och att långt ifrån alla delar den känslan.

Finns väl knappt något bättre att sjunka ner i soffan efter att ha städat några timmar?!” / Citat Nina Ruthström

Enligt Nina handlar städhjälp om att köpa sig fri och att curla sig själv. Hon har en poäng, men jag undrar var gränsen går för vad som är accepterat när det gäller att köpa sig fri och att curla sig själv?

Är det okej att köpa hämtmat i exempelvis en thaikiosk?
Är det okej att anlita en barnvakt?
Är det okej någon annan ombesörjer ens hund om dagarna?
Är det okej att åka taxi?

Asta blandar in moral och undrar om det är moraliskt riktigt att en ung och frisk familj använder sig av städhjälp för att få livspusslet att gå ihop. Jag undrar på vilket sätt det skulle vara moraliskt fel? Vi måste våga tro att alla människor agerar utifrån viljan att få livet att fungera. Om städhjälp skulle hjälpa en ”ung och frisk” familj att fungera undrar jag var moralen kommer in samt vad moral har med saken att göra? Är man en bättre människa om man städar själv jämfört med dem som av olika anledningar tar hjälp?

Städhjälpsfrågan är kontroversiell eftersom den går att analyseras utifrån både klassperspektiv och könsfrågor. När jag läser inlägg och kommentarer i min egen blogg, hos Asta, Nina och Bloggkommentatorerna förvånas jag dock över många av de argument som haglar. Både Asta och Nina blandar in klassperspektivet när de summa summarum beskriver hur en stackars underbetald städare ska ta reda på över och medelklassens skit. Jag kan inte låta bli att le när Nina skriver att en städare borde ha en lön på sisådär 30 000 kr. Förlåt, men det håller inte. Folk går långa utbildningar och tar studielån utan garantier att ens nå upp i den fantasisumman. Det är orimligt att folk inom städbranschen skulle ha samma lön som högutbildade människor. Om jag talar för egen del skulle jag lätt avbryta mina studier, kanske inte ens ha påbörjat dem om det fanns chans på ett högavlönat arbete som städerska.

Jag blir irriterad på folk som börja skrika om klasskillnader och klyftor. Det är väl egentligen oväsentligt vem det är som köper tjänsten? Spelar det verkligen någon roll om det är överklass, medelklass eller underklass som nyttjar städhjälp? Det går att sväva ut om allt möjligt, skattepolitik, arbetsmarknadspolitik, konsumtionshets och globalisering men jag håller fast vid att våra liv handlar om val och prioriteringar. Städyrket är för många en inkörsport till samhället och ett steg ut i arbetslivet, detta oavsett vilka som blir städare och varför.

Några kanske väljer att köpa en garderob fylld med kläder från Mini Rodini till sina kids och det är deras val. Andra kanske vill lägga pengar på att resa, röka, handla mat utan att vara prismedveten, äta ute, äga ett djur, klippa sig hos en dyr frisör, äga en bil eller anlita städhjälp. Vad överklassen, medelklassen eller underklassen lägger sina pengar på tycker jag är irrelevant. Alla gör sina val och prioriteringar. Att det finns låglöneyrken som alla har chans att få med eller utan utbildning tycker jag är bra. Det är ett steg framåt.

Mamma lärde mig stänga av och att på så vis gå in i en yrkesroll. Jag vet inte om det var tack vare den drillningen som jag lärde mig att stå ut med tråkiga sysslor och att det är därför jag har en positiv syn på städhjälp. Mitt tips till dig som argumenterar för eller emot städhjälp är att tänka från alla led. Lika lätt som det är att koppla på tunnelseendet, skrika om klasskillnader och kvinnoförtryck. Lika svårt kan det vara att inse och acceptera att det som är ett ”skitjobb” i dina ögon är en nyckel och stolthet i andras.

24 thoughts on “Det är bara ett jobb. Vi gör det vi ska och under tiden kan vi tänka på sådant vi tycker om.

  1. Bra skrivet Anna. Som jag skrev förut. Att anse det förnedrande att städa förutsätter att man anser att städjobbet är ett mindre värdefullt jobb. Jag håller inte med. Så jäkla grymma de människor som gör det oavsett om det eg vill eller ej. Håller med om lönen. Jag har 6 års universitetsutbildning har precis kommit ut i arbetslivet och jag har inte riktigt nåt dit än och är tacksam och nöjd ändå. Skulle eller inte ha pluggat annars. Jobbade med äldre med psykisk sjukdom förut. Det var faktiskt hur givande som helst om det inte vore för lönen OCH hur mycket ANDRA personer såg ner på yrket nästan lade huvudet på sned när mm berättade vad man jobbade med.

    Är det mer värdigt och creddigt att skrapa av någon matrester på ett hippt café i Sofo än att byta blöja på någon liten mormor. Tror många anser det tyvärr. Det är ju vi som sätter ribban för vad som är ok vi får väl höja statusen för städerskor och städare genom att bejaka arbetet som ett viktigt arbetet där de gör grymma jobb som får många människors livpussel att funka. Tänk att få vara med sina barn en hel lördag ist för att tillbringa den med dammsugare och disktrasan. Om man vill städa så är ju det jättebra och billigt.

  2. Jo, jag hade ju verkligen lagt ner 4 års högskolestudier och 250 000 i studieskulder till lärare om jag hade kunnat få ett städjobb för 30 000 i månaden… Jävla fantasisummor! Min lön? 22 400, dvs ingångslönen i denna kommun och då är förskollärare ett stort bristyrke.
    Sen anser jag inte att skattepengar ska subventionera folks städning (utom de som fysiskt inte kan) lika lite som jag anser att andra skattebetalare ska bekosta min eventuella badrumsrenovering.

  3. Jag tycker iofs att det är lite skillnad på att köpa hämtmat då och då för att få vardagen att gå ihop/lyxa till det och köpa in statligt subventionerad städhjälp. Anledningen till att jag är emot RUTavdraget är inte för att jag föraktar eller ser ner på städyrket, långt ifrån, utan för att det bidrar till ett klassamhälle/skapar klyftor. Vi är alla med och betalar för städhjälp som bara vissa har råd med. De som utför jobbet är outbildade och lågavlönade och har själva inte råd att köpa in de tjänster de själva utför. Det känns fel, för mig.

    • ❤ Detta var ett mycket bra inlägg.

      och till de som säger som Josephine ovanför:
      "Att anse det förnedrande att städa förutsätter att man anser att städjobbet är ett mindre värdefullt jobb. Jag håller inte med. "

      då vill jag svara: Om det inte är mindre värdefullt än andra jobb, varför värderas det av marknaden som mindre värdefullt? Varför får inte städerskor lika hög lön som t.ex. mellanchefer eller proffsbloggare?

      I det kapitalistiska samhället värderas din arbetsinsats genom din lön. Det är därför liberaler så gärna vill ha det till att "det finns inga dåliga arbeten!", för då kan de fortsätta casha fett utan att värdet av deras arbetsinsats ifrågasätts.

  4. Jag gillar din syn i den här frågan och jag gillar din mammas inställning. Tack gode gud för dessa jobb som fortfarande finns för unga, outbildade, oerfarna. Tyvärr är de alldeles för få. Själv startade jag arbetslivet vid 16 års ålder med ett astrist fabriksjobb med låg ackordslön. Det motiverade mig att tänka: Det måste finnas något annat för mig. Har också städat, jobbat i hemtjänsten, storkök m m helt outbildad tills jag vid 38 års ålder började utbilda mig. Nu är jag gymnasielärare och älskar mitt jobb. Men jag är så glad över alla de jobb jag kunde ha och få som outbildad. De är sällsynta nu för tiden. De gjorde att jag kunde försörja fyra ungar och en man som hade en högst osäker inkomst.
    Rut-avdraget, är det inte just det som gör att även folk med lägre lön kan anlita städare – om de vill. Det har dessutom gjort en svart marknad vit vilket också gör att fler kan få jobb. Var rädd om jobben!

  5. Det jag funderar på är varför det tas för givet att ingen med en lägre inkomst ska kunna ha råd med detta? Det handlar väl om ens egna prioriteringar? Här hemma har vi det inte speciellt gott ställt men skulle om vi verkligen ville ha råd med städ ett par gånger i månaden.

    Och skulle det i så fall vara mer accepterat om jag, som är anställd på McDonalds och just nu tjänstledig och pluggar gymnasiebetygen på komvux med enbart studiebidrag, köpte dessa tjänster?

    Stämmer det verkligen att alla dessa personer som jobbar med städ är helt outbildade? Varför ser man ner på detta yrke? Vem avgör om det är ett lågstatusyrke eller inte?

    • Det som avgör om något är ett lågstatusyrke är till stor del lönen, det är så vår tid och vårt liv värderas i den kapitalistiska världen. Med andra ord, arbetsköparen avgör statusen på arbetet.

      Om någon med 200 kronor timmen betalar en städare 70 kronor i timmen, då hävdar den att dess tid bara är värd en tredjedel av sin egen tid. Eftersom våra liv utgörs av den tid vi har här, innebär det att den hävdar att städarens liv är värt en tredjedel av sin egen.

  6. Fast det gamla talesättet ”det privata är politiskt” är i allra högsta grad aktuellt när det gäller våra livsval och prioriteringar. Vi är inte små fristående solitärer som kan göra val utan att se att det finns konsekvenser av vårt handlande. Det handlar inte om att skuldbelägga enskilda individer eller om att ”ha för lite att göra”. Det handlar om att inse att maktstrukturer, normer och värderingar påverkar oss ända in i våra relationer, hem och livsval.

    Har skrivit ett eget inlägg i frågan.

  7. Jag förstår hur du menar, men kan tycka att din analys är lite grund. Tycker även att det känns lite sådär att skriva ”koppla på tunnelseendet, skrika om klasskillnader och kvinnoförtryck”. Det ÄR faktiskt viktiga och vettiga invändningar folk har när det kommer till städhjälp. Förminska inte det.

    Fanny har skrivit två mycket bra om det här, som kanske kan hjälpa dig lite:

    ”Varför städhjälp är mindre okej än hantverkare”: http://www.arsinoe.se/?p=21381
    ”Jag tycker det är fel att köpa städhjälp”: http://www.arsinoe.se/?p=21396

  8. Jag och maken väntar vårt första barn och så här tänker jag angående eventuell städhjälp i framtiden. Är inte städhjälp bara ett av många sätt att investera i sin familjetid/egentid? Det är så mycket som räknas som en självklarhet; ta en hotellweekend ibland, åka på solsemester, gå på restaurang, gå på massage, hämta hem en pizza osv. Inget av ovanstående skulle ifrågasättas. Lika lite som man slutar ta ansvar för sin egen matlagning och slutar laga mat bara för att man går ut och äter en gång i månaden så slutar man väl inte städa bara för att man har städhjälp en helg av fyra? Jag tror många associerar städhjälp med något som bara överklassen har, och därför aldrig ens kan tänka sig tanken att skaffa det själv. Istället betalar man dubbelt så mycket pengar på att resa bort och njuta av att ”bara vara” och slippa ta hand om städningen en vecka om året. Varför inte unna sig den lyxen på hemmaplan, om man har råd? Självklart ska man inte köpa städhjälp om man trivs med att städa själv, men jag minns städlördagarna från när jag var liten… Lördagarna var dagarna mamma och pappa var sura på varandra och de där städtimmarna under förmiddagen var bara ett långt fräsande och skällande. Vi hjälptes åt hela familjen, alla hade sina ansvarsområden och det gick helt och hållet på rutin men inte f-n var det någon trevlig stämning för det. När min egen lilla familj har växt kommer jag också ha städdagar, och alla ska vara med och hjälpa till. Regel nummer ett är att ingen får vara arg och regel nummer två är att om vi börjar känna att städandet är något som börjar skava på förhållandet så låter jag gärna någon annan komma hem till oss en gång i månaden och ta hand om det så går familjen ut på picknick istället.

  9. Det finns inget skatteavdrag som gäller yrkena du räknar upp. Tycker inte att det är att curla sig själva att åka taxi, ha barnvakt eller lämna bort hunden vid enstaka tillfällen. Inte heller att köpa mat av en kock.

    Jag tar exemplet med 30000 då arbetsgrupper som snickare, rörmokare, elektriker, sopåkare har den lönen. De har inte heller eftergymnasial utbildning. Skillnaden är att det är mansdominerade yrken. Och det är också anledningen till varför läraryrket som du nämner, har dåligt betalt. Det tappade status när kvinnor intog den branschen. Jag tycker förstås att lärare borde ha bättre betalt. DÄR borde pengar bla satsas istället för att ge bidrag åt rika som inte orkar/hinner städa.

    Men. Det finns fortfarande en poäng att utbilda sig, då kan du få ett arbete med bättre arbetsmiljö och villkor, som är spännande, intressant, utvecklande, där du har inflytande över dina arbetstider, flextid. Där du kan arbeta hemifrån. Och du slipper slita med din kropp. Risken är inte lika stor att du sliter ut kroppen som ensidigt kroppsarbete medför. Du somnar kanske inte i soffan 20:00 varje kväll som många med kroppsarbete gör.

    Du blir irriterad när folk engagerar sig i klasskillnader och klyftor. Okej. Jag blir irriterad, minst sagt, på att de finns.
    Nej det spelar ingen roll vem som köper städtjänsten. Det som spelar roll är att de i underklassen, som städar, inte har råd att köpa den tjänsten. Inte ens när staten så ”vänligt” subventionerar. Problemet är ju att underklassen varken har råd att klippa sig dyrt, resa, äta ute eller köpa märkeskläder. Av ditt resonemang att döma är det lite svårt att förstå att du själv växt upp i underklass.

    Den ”stolta” städerskan tror jag tyvärr inte på. Lika lite som på den lyckliga horan.
    Ett yrke som är dåligt betalt, men ändå kräver stor arbetsinsats är ett lågstatusyrke och kommer så förbli. Tills lönen höjs. Det finns säkert stolta städare, vilket är fantastiskt och säger en hel del om dessa beundrans värda människor. Det är dock inte ett skäl till att låta de jobba skiten ur sig för underbetalt.

    • Vill bara påpeka att det blir så himla fel att dra paralleller till prostituerade när man talar om städare. Det går inte ens att jämföra. Städning är som vilket annat fysiskt yrke som helts. Ja det är jobbigt, emellanåt (beroende på hur bra verktyg man tilldelas av sin arbetsgivare) men det är servitöryrket också. (samt liknande yrken)

      Sen kan man såklart diskutera RUT samt klassfrågan. Där håller jag med Asta t.ex även om jag inte håller med om att det är fel att ta städhjälp.

  10. Och. Ang att städning inte innebär fysisk aktivitet – där har du fel. Det kanske inte förbättrar din syreupptagningsförmåga, beroende på individuell aktivitetsgrad, men det innebär absolut samma fördelar som andra fysiska aktiviteter som t.ex. promenad. Det är en myt och ett missförstånd att välgörande fysisk aktivitet måste innebär svett och ansträngning.

    /sjukgymnasten

  11. Apropå den lyckliga städaren:

    ”Lokalvårdare hårt drabbade av arbetsskador
    Lokalvårdarna är hårt drabbade av arbetsskador och ligger högt i sjukfrånvarosstatistiken. Belastningsskadorna står för mer än hälften av alla anmälda arbetsskador (Arbetsmiljöverket 2006). De vanligaste skadorna är i skuldra, nacke, ländrygg och hand, handled och underarm. Ofta utvecklas besvären successivt under lång tid. I värsta fall blir de kroniska så att man inte längre kan fortsätta arbeta.

    Många städare arbetar ensamma på sina städområden, arbetet kan vara både tungt och stressigt. Även psykosociala faktorer som små möjligheter att bestämma själva, dåligt stöd från överordnade och vantrivsel med arbetskamrater kan öka riskerna för stress som i sin tur ökar muskelspänningen, främst i skuldror och nacke.”

    Källa: http://www.kommunal.se/Kommunal/Branscher-och-yrken/Kok-och-stad/Arbetsmiljo-arbetstider-loner/#.UTMp-6Uxa5g

  12. Nu är det ju inte så att man väljer en utbildning med enbart det framtida yrkets lönenivå för ögonen? Då skulle ju ingen välja att bli lärare eller ssk när man på lika/ungefär lika många terminer kan få betydligt högre avkastning?

    En utbildning är ju så vansinnigt mycket mer än den lön man landar på efter examen? En utbildning är ett kapital/en resurs i sig. Att kunna närma sig en utbildning är en resurs! För att inte tala om att kunna bli antagen och fullfölja den. Varför är tanken på ett utjämnande av lönenivåer så främmande att du LER åt den?

  13. Det jag vill komma med som invändning är att jag tycker inte livet ska vara så körigt att man inte ens har tid att sopa unan efter sig själv, men jag vet att det kan bli så körigt och det är väligt svårt att göra något åt saken. Men i en drömvärld skulle alla ha tid att städa, laga mat, ta hand om sina barn, umgås med vänner, träna, gå på bio osv. utan att behöva köpa in hjälp.

  14. Men är i frågan om för eller emot städhjälp v. s för eller emot RUT två helt olika saker? Ni som är negativt inställda till städhjälp, var ni det redan innan RUT-avdraget? Jag är för städhjälp men inte direkt för RUT, även om jag kan se att det finns fördelar om det hjälper till att främja vitjobb = bättre för de som jobbar med att städa.

    En annan fråga: Hur kommer det sig att RUT väcker så mycket mer starka känslor än ROT?

  15. Jag är för städhjälp och skulle gärna ha det om jag hade råd. Jag har ADD vilket gör att jag inte fixar att hålla mitt hem städat och det får mig att må väldigt dåligt.

    Sen tycker jag att ett jobb är ett jobb, det viktigaste är ju att man får betalt. Alla yrken behövs 🙂

  16. Jag är också för städhjälp och använder det själv en gång i veckan, med rut-avdrag och allt det där. Jag bor i en etta på 27 kvadrat och studerar, så i mitt fall är det knappast en klassfråga. I mitt och min killes fall handlar det om att vi slipper bråka om vem som ska städa vilket gör att vi aldrig tjafsar. Jag älskar när det alltid är fixat (jag är en überpedant och perfektionist när det kommer till hemmet) och kan ärligt talat inte få det lika bra om jag gör det själv, vilket resulterar i att jag bara blir frustrerad när jag försöker. Så några hundralappar i månaden är väl investerade pengar tycker jag! 🙂

  17. Tycker du har så rätt! Det är väl jättebra att de som vill använda städhjälp kan göra det, de som inte vill behöver inte. Och det är väl jättebra att de som får en jobbmöjlighet genom städning får den?

Kommentera

