Vad är det egentligen med städning som väcker så mycket känslor?

Köket från förr

Det pågår en spännande debatt i min blogg. Ämnet städhjälp är laddat. Många har åsikter kring ämnet. Jag funderar fortfarande på vad jag tycker i frågan. Det har visat sig att en hel drös av människor jag känner har städhjälp. I de flesta fall rör det sig om två städtillfällen i månaden, sammanlagt 5 timmar i snitt och detta till det överkomliga priset 600 kr. Utan RUT-avdraget skulle summan vara 1200 kr.

Sexhundra kronor för att få hjälp i vardagen känns överkomligt. Jag tänker att summan av inkomst är konstant, det är sätten vi väljer att spendera våra pengar på som avgör vad som är mycket eller lite pengar. Jag skulle kunna spara in på 600 kr i onödiga utgifter enkelt och på så vis lägga dem på städhjälp om jag vill. Om jag vill alltså. Vill jag? Jag vet inte. Städhjälp är inget jag någonsin har funderat på förut. Aldrig. Jag har inte ens orkat följa pigdebatten eller andra debatter om hushållsnära tjänster. Det har varit så avlägset och ointressant för min del. Men nu. Nu när jag inser hur mycket det skulle underlätta vardagen, då känns det plötsligt relevant.

Vilka är då fördelarna respektive nackdelarna med städhjälp? 
Tja, fördelarna är det blir en avlastning i vardagen. Om min mamma hade bott i Stockholm och känt för att hjälpa mig i hemmet skulle jag inte bli annat än glad. Om någon skulle vilja hjälpa till med att skipa ordning i ett kaos skulle jag ta emot den hjälpen med glädje. Jag ser inte ner på städyrket, det är ett jobb som ger lön. Varför lägga värderingar i köpta tjänster? Spelar det någon roll om jag betalar 600 kr till någon som klipper mitt hår eller om jag betalar 600 kr till någon som ytstädar mitt hem? Alla jag pratat med som har städhjälp menar på att de faktiskt städar mer nu än vad de gjorde innan de fick städhjälp. Det handlar helt enkelt om att göra städningen möjlig för den som ska utföra arbetet.

Vilka är nackdelarna med städhjälp? 
Ärligt talat ser jag inga nackdelar. Den enda nackdelen skulle väl vara att sådant som vi skulle kunna uträtta själva kostar pengar. Men hellre det än att det inte blir gjort alls. Jag håller med Hedda som skriver: ”Däremot är jag inte helt bekväm med RUT (eller ROT) för att jag tycker inte att det ska gå att bygga en business med stor lönsamhet på skattebetalarnas bekostnad. Detsamma gäller skola och omsorg.”

Vi är två i hushållet och de är bara jag som är positivt inställd med städhjälp. Det återstår att se hur vi gör i frågan. Tack för att ni engagerar er i frågan, det är verkligen intressant att läsa.

16 thoughts on “Vad är det egentligen med städning som väcker så mycket känslor?

  1. Jag håller med dig helt och hållet Anna! Bra skrivet!

    Jag blir dock så jävla förbannad på folk som ska tycka och tänka så mycket om andras val i livet!! Säga att det är fel osv. Jag tycker att det endast är en fråga för den enskilda personen. Vill JAG ha städhjälp eller inte? Varför skall andra tycka något om hur JAG väljer att leva mitt liv? Varför ska någon annan moralisera mina val i livet? Jag är en egen person med egna tankar och värderingar. Ingen kan komma och säga att det jag tycker och tänker är fel (så länge jag inte skadar eller trycker ner någon) Lika lite som jag kan göra detsamma mot någon annan som gör på ett annat sätt än vad jag gör. Vi är unika människor som har formats på olika sätt och har olika prioriteringar. Jag skulle aldrig köpa städhjälp då jag anser att jag kan göra det själv, samt att jag vill lägga de pengarna på annat. Någon annan tänker annorlunda och vill ha städhjälp och varför inte? Jag tycker inte den personen gör fel. Jag vet inte vad den personen vill, vad hen tänker eller känner. Jag tror att bara man själv mår bra så gör man rätt. Detta gäller ALLT. Och självklart kan man ha en åsikt. Självklart kan man debattera och analysera. Men att hävda att andra gör fel bara för att man själv gör annorlunda är bara korkat och inskränkt.

    Sorry för utlägget men jag är trött på folk som anser att andra gör/tänker/vill fel bara för att det inte är så som de tycker eller tänker.

    Kör på Anna! Hitta den bästa lösningen för ER!

  2. Jag tror helt enkelt att saken väcker känslor för att det påminner om en klassfråga. Förr i tiden var det bara rika som hade råd att ha hemhjälp, barnflicka, kokerska, hushållerska, trädgårdsmästare etc…

    Nu har världen vänt på sig och alla kan få allt, om man vill. Men, vi har ännu inte vant oss vid att det är så utan klassfrågan ligger fortfarande som en osynlig filt över städhjälpen.

    Jag har inga åsikter i saken men skulle tycka det vore svårt att ha nån hemma i mitt hem rotandes bland mina grejer. Sambon har länge tyckt att vi ska anlita städhjälp men det är bara för att han är lat och inte orkar.

  3. Jag har själv velat ha städhjälp mest för att jag är lat och tycker städning är bland det tråkigaste som finns. Ändrade mig efter jag sett en dokumentär på svt om städhjälp, Rut-avdrag och euro orphans. Menar absolut inte att vara någon moralkärring men för att jag ska få mer tid med familjen (slippa städningen) finns det vissa som förlorar tid med sin. Det fick mig att ändra åsikt. Vad andra väljer att göra är deras eget val och inget jag lägger några värderingar i!

  4. 600 för 10h låter inte rimligt! Jag jobbar för HomeMaid och där har de flesta 3h/varannan vecka, de betalar runt kanske 1200 + materialkostnader + resekostnader. http://homemaid.se/ kan du kolla ungefär vad det skulle kosta för er, sen beror ju tiden på hur stort ni bor, men främst hur stort köket är + hur många badrum eftersom det är de rummen som tar längst tid. Sen tar de första gångerna alltid längre tid eftersom det är smutisare hos ”vanliga människor” än hos de som har städning varannan vecka tex.

    HM köpte upp ett annat städbolag för nån månad sen, och när jag har städat hos deras fd kunder så har jag blivit förbannad, det har varit så uselt städat! Inte dammsuget under sängar, inte torkat rör i badrummet ect. Alltså smuts som varit där läänge, inte tal om två veckor gammalt damm liksom..

    600kr kanske låter lockande men om det då blir städat som om du gjort det själv, lite halvslarvigt, så är det ju inte värt det imo. Haha det låter som att jag får betalt för det här :c Är såklart partisk eftersom jag jobbar på det HM, men tycker du ska ringa och höra med dem! Tror man kan få ett hembesök gratis där de lägger upp ett kostnads/tidsförslag åt dig.

    • Tänkte skriva en liknande kommentar men slapp för du skrev det så bra:) Jag har själv jobbat på Hemfrid och de är väl i samma prisklass som HomeMaid. 600 låter alldeles för billigt.

  5. Sen ska man nog vara medveten om att det inte ingår (om man inte betalar för det, men det blir väldigt mycket extra tid) att vi som städar ska plocka undan grejer, leksaker, kläder osv. Det ska kunden själv göra, det ska vara städbart när vi kommer: golven ska vara fria från sånt som ej ska vara där, bland annat. Disk tar också mycket tid, så om man lämnar disk så får diskmaskinen gärna vara urplockad så att det bara är att slänga in där… Diska för hand tar en evighet = mindre tid till städningen.Typ 🙂

  6. Det som jag tycker kan värt att lägga en tanke på (förutom klassfrågan som är väldigt närvarande när det gäller städhjälp) är om en försöker köpa sig jämställdhet.

    Hur ser fördelningen ut i familjen innan? Hjälps de som ingår i familjen åt och tar lika stort ansvar? Eller är det så att mannen ”hjälper till” när han känner för det?

    Jag tycker personligen att det första steget i en familj med två vuxna är att se till att städning och andra uppgifter som rör hemmet är rättvist fördelade. Typ se om i sitt eget hus och relation innan en börjar fundera över att köpa tjänster utifrån.

  7. Jag tycker det är viktigt att undersöka/höra sig för om arbetsvillkoren personalen på städfirman har. Jag har själv slitit ut kroppen och gått back pengamässigt trots övertid varje månad när jag jobbade för en städfirma. Annars är jag positivt inställd till att städyrket existerar, mer jobb, då det uppenbarligen är brist på det.

  8. Måste tillägga till det jag skrev om ”mannen som hjälper till”. Tar inte för givet att det alltid finns en man med. Men om en ser på just heterosexuella förhållanden så lägger kvinnor statistiskt sett mycket mer tid i hemmet (vad gäller städning och annat) än vad deras manlige partner gör.

  9. Oj, det var billigt! Jag undrar vad städerskan får i lön, om företaget kan hålla så låga priser? Sen tror jag att nackdelar/fördelar kan ses på två olika sätt. Nackdelar för mig personligen, och så nackdelar i ett större samhälls-/klass-/jämställdhetsperspektiv. Det är trots alls så att många av de val vi gär inte bara är personliga, utan också politiska – vare sig vi vill det eller ej. Jag håller personligen med Nina ruthström i hennes klassanalys! Kram Anna och lycka till m pluggerierna!

  10. Nina Ruthström har ju svarat på ditt inlägg att RUT betyder att subventionera över- och medelklassen och det kan jag ju hålla med om. http://ninaruthstrom.se/nackdelar-med-stadhjalp-dag-39-blogg100/
    Och hon skriver att vi behöver motionen som städningen innebär. Jag svarade henne såhär:
    ”Okej, RUT är en sak. Men jag måste faktiskt säga att precis som sjuka och gamla kan behöva städhjälp så gäller det även för småbarnsföräldrar. Det finns dagis för att andra ska leka med mitt barn. Varför inte ta städhjälpen istället så att jag har lite mer tid för barnet? För att fattiga inte har råd med det? Kanske dags att införa lite städhjälp till alla småbarnsföräldrar då? Tänk om vi rentav skulle kunna få ner skilsmässostatistiken. Och när jag leker med mitt barn får jag verkligen väldigt mycket motion.”

  11. Pingback: För eller emot städhjälp? | Förskolemamman

Kommentera

