Kvinnohistorien genom tiderna får mig att vilja skrika rakt ut

Jag sitter just nu och skriver på en inlämningsuppgift som handlar om Kristendomens utveckling. I texten ska jag beskriva kvinnans roll från den tidiga kyrkan, medeltiden och reformationen. Ärligt talat vänner, det är så sjukt jävla deppigt att läsa om kvinnans historia att jag inte riktigt vet hur jag ska handskas med det hela. Det är nästan så att jag låter min ilska gå ut över sambon som råkar vara den enda människan i närheten just nu.

Kvinnor har sedan tidernas begynnelse beordrats att underordna sig sina män. Fy fan vad kvinnan har varit kuvad genom tiderna. Kvinnor har ansetts vara ett lätt byte för djävulen, en varelse som lurat och lockat män till synd. Den medeltida kyrkan instiftade bland annat en lag som tillät kvinnomisshandel. Kvinnan var mannens ÄGODEL och om hon inte lydde honom var det alltså helt okej för mannen att tukta henne till lydnad.

Jag är stolt över att vara kvinna. Jag älskar det faktum att mitt köns natur är skrämmande till den milda grad att det utgör ett hot mot mig. Vi kvinnor är tigrinnor. Kom ihåg det.

3 thoughts on “Kvinnohistorien genom tiderna får mig att vilja skrika rakt ut

  1. Åh vad jag håller med dig! Jag är själv kristen och utbildad till pastor men är väldigt kritisk till just hur religion ofta trycker ner människor. Jag tror inte att det var tanken från början, jag tror Guds plan var att alla skulle vara jämlika. Problemet är att religiösa ledare verkar dras åt att hitta sätt att vrida på Bibeln för att hitta sätt att kontrollera människor. Sånt gör mig så arg och frustrerad! Jag är kristen för att jag tror på en Gud som älskar alla människor och som vill lyfta upp människor, inte trycka ner. Vi Kvinnor är lika mycket del av Guds värld som män, och vi är starka smarta och är kick-ASS. Och jag är helt övertygad att Gud håller med. Synd bara att så många trångsynta kristna är blinda för detta.

  2. Hear ya. Ju mer jag läser om religion överhuvudtaget, ju mer skeptisk blir jag. T.o.m buddhismen som vi sekulariserade svenskar lätt och gärna tar till oss har (haft och har fortfarande) en knäpp kvinnosyn – okej att vara kvinna men det bästa man kan göra med det = lev som en god buddhist så du kan reinkarneras som man (penis mot upplysning liksom!?)

Kommentera

