Jag har bestämt mig

Förra veckan kan benämnas som den stora tvivlarveckan. Jag var gick i i valet och kvalet om huruvida jag ska fortsätta mina studier eller inte. Nu har jag bestämt mig. Jag kommer fortsätta mina studier och köra så det ryker. För att jag vill och kan. Detta innebär att jag kommer ägna betydligt mycket mer tid åt studierna eftersom jag har gett mig fan på att klara detta år som religinonsvetenskapsstudent. Det spelar ingen roll om jag kuggar en tenta så länge jag vet att jag gjort mitt yttersta. Igår var det kursstart för systematisk teologi och jag ska lägga ner hela mitt hjärta i att försöka klara kursen.

En annan sak jag har bestämt mig för är att göra mig av med min övervikt. En vecka har gått sedan jag bestämde mig och såhär ett par dagar senare kan jag konstatera att även små förändringar ger resultat. Den goda energin är med mig och jag känner mig peppad till tusen.

Söndag till måndag var storfamiljen på kryssning. Birka undrade om jag ville åka en sväng med min familj och det tackade jag ja till på studs. Under hela förra veckan när vardagen var som pissigast och stressigast längtade jag efter att fara till sjöss. I söndags hoppade vi på båten i sällskap av svärisarna. Vi har haft det jättebra och jag kommer skriva ett inlägg eller två om det senare.

Nu till dagens stora fråga:
Hur grillar jag en kyckling i ugnen så att den blir god? Tänkte äta det till middag ikväll.

Igår vaknade jag upp till denna utsikten 

13 thoughts on “Jag har bestämt mig

  1. Angående kycklingen så måste jag ju tipsa om lergryta! Till och med en köksanalfabet som jag klarar av att göra kyckling i lergryta och den blir saftig och god och man behöver inte vara jättenoga med tid som annars.

  2. Lycka till med de fortsatta studierna! Det kommer att gå strålande och du kommer att ha roligt längs vägen. Jag ställer gärna upp som bollplank eller hjälper till med studietips. Ring mig när helst du behagar!

    Mvh

    Anna W, din ständiga kurskamrat

  3. Vad gäller kycklingen så har jag världens godaste recept på Honungsglaserad kyckling (som inte alls är så onyttigt som det kanske låter)! Kolla in och sök i min blogg efter det vet jag! 🙂 Supergott!!
    Lycka till med studierna! 🙂

  4. Finns typ inget bättre än ‘beer can chicken’. Man sätter kycklingen på en halv burk öl, stoppar in en massa färk rosmarin och lite andra goda kryddor. Sen gör man sås på kryddorna och ölen blandat med grädde. Bäst på grill men god i ugn också. Jag hittade receptet i en av Per Morbergs böcker men går säkert att googla fram 🙂

  5. Kanske lite sent svar, men en normalstor hel kyckling ca 1,3-1,4 kg brukar bli knaprig utanpå och saftig inuti av ca 90 min och 175 grader i ugnen. Jag brukar pensla på en blandning av olja, soja, saft från citron, salt, peppar, vitlök och timjan innan jag skjutsar in den i ugnen. Det är också jättegott (tycker jag) att lägga äppelklyftor i och runtomkring kycklingen.

    Gillar din blogg skarpt förresten, läser den dagligen fast har inte kommenterat förut.

  6. Jag tycker att du är fantastisk på så många sätt! Jordnära, insiktsfull och inspirerande! Jag blir nyfiken kring detta med ändrad livsstil och hur du hittat energin. Kom den bara? Räckte det att tänka att ”jag har bestämt mig” så följde känslorna med? Jag har otroligt svårt att hitta nya mönster märker jag. Jag vill inte fokusera på vikt och utseende – viktigare saker finns i livet. Men jag tycker att det ÄR jobbigt att ha gått upp så pass mycket det senaste 1,5 året att jag känner mig tung, kan inte ha mina kläder osv. Och jag känner mig inte fin i kroppen, tyvärr. Jag vill känna mig smidigare och ha mer energi. Mitt problem är att jag inte lyckas hitta rätt känsla. Jag köpte årskort på friskis för någon månad sedan. Hann träna två gånger (varav gick efter halva första gången) sedan blev jag sjuk. Tränade igår igen, bestämde mig, bara bita i det sura äpplet och köra. Alla pratar om hur pigg och glad man blir av träning. Det måste vara något fel på mig. Jag blev trött, kände mig dålig, energilös och åt godis (kortsiktig lösning). Snälla, om du har tips kring tankesätt eller hur man vänder det dåliga, dela gärna med dig. Tack för en härlig blogg!

    • Det är jobbigt i början å innan man kommit igång ordentligt så är det inte alls så himla gött å träna. Men fortsätter man å bestämmer sig för att fortsätta så kommer den känslan smygande. Speciellt när resultaten kommer ”hmm det var inte liiiika jobbigt idag..” T ex kom igen nu;) du kan!!!

      • Tack så mycket Cilla, för peppande ord! Ska försöka tänka så, att det bara är en fas i början innan det blir bättre. Kram

Kommentera

