Har du haft en speciell djurupplevelse i litteratur någongång?

Just nu på P1 pratar de djur i i programmet Lundströms bokradio. Ett gäng författare berättar om vilka litterära djur som har gjort intryck på dem genom åren. En person nämnde hunden Båtsman från Saltkråkan.

När jag var liten läste jag mycket hästböcker, dessa påverkade mig mycket. Jag minns särskilt berättelsen om ett föl vars liv jag fick följa. Hästen hade en fin stamtavla och skulle göra succé på travbanan. En dag blev hästen sjuk och skulle avlivas. Mina tårar rullade och lyckligtvis var det en snäll bonnfamilj på landet som förbarmade sig över den lilla hästen. Jag var liten när jag läste boken men minns det så väl än idag. Ett annat djur som jag har älskat i barndomen är lejonet Aslan i Narnia. Jag var nästan lite avis på barnen i böckerna och önskade att jag också hade fått sitta på det stora, trygga lejonets rygg.

Nu ska jag fixa frulle och sedan väntar lite skönt lördagshäng med familjen. Jag önskar er en fabulous lördag.

10 thoughts on “Har du haft en speciell djurupplevelse i litteratur någongång?

  1. Läste rubriken och tänkte omedelbart på Aslan. Skrattade högt när jag fortsatte läsa resten av texten och insåg att jag inte var särskilt unik! 😉 Ha en toppendag du med!

  2. Draken med de röda ögonen av A. Lindgren och draken Errol i Guards! Guards! av Terry Pratchett. 😀

    Å så ‘Svarta Hingsten’ förståss! 😉

  3. Spontant dyker Pepita upp i skallen. ”Vem tar hand om Pepita” av Helen Griffiths lånade jag många många gånger på biblan. Minns att den var sorglig.

Kommentera

