För två tusen år sedan befalldes kvinnor att underordna sig sina män

plugga med bebis

”Women are commended to be subject to their husbands”, skriver Barbara J. Mac Haffie i boken ”Her Story”. 

Jag jobbar på en inlämningsuppgift där jag ska beskriva kvinnans ställning i kyrka och samhälle från kyrkans begynnelse, medeltiden och reformationen. Som ”fri” kvinna på 2000-talat känns det sjukt jävla deppigt att läsa om hur patriarkala strukturer har hängt med genom tiderna. Begreppet patriarkat syftar till mansväldets inflytande i samhället.

Aposteln Paulus föddes cirka 3 år efter kristus. I vuxen ålder mötte han Jesus i en uppenbarelse. Han anslöt sig då till kristendomen och började missionera. Det gillades inte av romarna som kastade Paulus i finkan för att sedan avrätta honom med ett svärd. Fräscht. Not. Innan han avrättades skrev han dock en jäkla massa brev där han drog upp riktlinjer för hur en god kvinna skulle agera i det kristna samfundet.

”Nu vill jag att ni skall veta att Kristus är varje mans huvud, att mannen är kvinnans huvud och att Gud är Kristi huvud” / 1 Korintbrevet 11:3

”Ni kvinnor, underordna er era män, som det anstår kristna.” / Kolosserbrevet 11:3

Hur tror ni att världen skulle ha sett ut idag om det hade varit ombytta roller? Är det tusentals år av indoktrinering som gör att kvinnor än idag underordnar sig männen? Jag kan inte låta bli att tänka på hur jävla fruktansvärt det är att kvinnor som utsätts för mäns hat ”vänjer” sig vid det och istället lär sig parera och leva med det. För två tusen år sedan befalldes kvinnor att underordna sig sina män, kvinnorna lyssnade och lärde så himla bra att dåtidens normer lever vidare än idag.

6 thoughts on “För två tusen år sedan befalldes kvinnor att underordna sig sina män

  1. Sitter här med tredje ungen i magen och har idag tagit igen mitt skolarbete efter influensavab. Ska fortsätta med studierna till hösten då bäbisen är född och vill tacka för din inspiration att det faktiskt går att genomföra. TACK!!

  2. Oopsies er kjempegodt. Prøv denne også: mix ett egg med 2 ss cottage cheese, 2 ss kruskakli,2ss havregryn, 2 ss vann og litt salt. Stek på 200 g i 15 min. En litt ”grovere” oopsie:)

  3. Paulus skriver i och för sig också i galaterbrevet att ”nu är ingen längre slav eller fri, jude eller grek, man eller kvinna, ni är alla ett”. Det är rätt återkommande i bibel att man först säger en sak och sedan en helt annan sak en mening senare. Till exempel i det att de efter varandra skrivit TVÅ skapelseberättelser: en där vi alla är jämlikar, och en därefter, då vi inte är det. Men sedan var det uu väldigt PRAKTISKT för de med makt att använda valda delar förstås…

  4. När jag började läsa religionsvetenskap så började jag läsa bibeln samtidigt (hade aldrig läst en rad förr och ville skapa mig en egen uppfattning) och konstaterade ganska snabbt att just Paulus var en riktig douchebag. Han levererar även en hel del ”om du inte gör såhär och såhär så hamnar du i helvetet”-hot. Framförallt obehagligt med tanke på att han skrivit typ halva nya testamentet som är en rätt stor del av den text som miljoner lever med som rättesnöre idag. Å andra sidan ganska så exakt samma grej hur alla heliga texter kommit till…. Nåja! Kul att läsa om dina studier samtidigt som man läser själv, lycka till med uppgiften 🙂

  5. Först snubblar jag över detta:
    ”Vi behöver inte förfasa oss över gamla tiders retorik eftersom vi faktiskt lever på 2000-talet med nya normer och värderingar i samhället. Lita på din kompetens att kunna lyfta och förklara begrepp för ditt barn utan att göra en stor grej av det hela.”

    och sen läser man ett annat närliggande inlägg:
    ”För två tusen år sedan befalldes kvinnor att underordna sig sina män.”

    Menar du då att kvinnor inte har kompetens nog till att se förbi det uråldriga och utdaterade tänk som så gott som alla män också (med vissa efterblivna undantag) lagt bakom sig? Kan det inte vara en bättre idé att låta kvinnor lita på sig själva och se till att visa att de inte blir överkörda och trampade på om de inte väljer att bli det?

    Idag blir man inte längre stenad om man har egna åsikter, så varför inte sluta tycka synd om sig själv för något man förmodligen aldrig ens fick uppleva? Feminism osv behövs inte längre. Vi behöver bara informera ALLA, män som kvinnor, att vi är lika mycket värda även om vi har vissa genetiska för- och nackdelar. Usch för allt sånt där snack som får en att känna sig sämre och gör att man skäms för att vara kvinna. Varför inte slänga in ett ”hen” någonstans också så är väl dagen komplett? Bara en massa ältande för att kunna skylla sina egna misslyckanden på något annat än sig själv. JAG har tagit tag i mitt liv, JAG tjänar mer än de flesta på min arbetsplats oavsett kön och JAG tar inte mer skit från andra än jag väljer att ta. JAG bestämmer över mitt liv helt enkelt. Klart värt att prova för den som inte vågat ta det steget ännu.

    (Nu räknar jag ju dock med Sverige som utgångspunkt. Jag är fullt medveten om att det i USA, mellanöstern samt väldigt många andra länder fortfarande är en ojämn fördelning. Ingen mening att skrika här hemma då utan i sådana fall boka en biljett och åka dit och skrika.)

Kommentera

