Saker och ting börjar bli svårare men himla mycket gosigare

Baby F är nu lite över tre månader gammal och de gyllene dagarna då hon soooooooover i timtal är över. Detta får konsekvenser. Jag får ingenting gjort rent studiemässigt, däremot fylls vardagen av en väldans massa gos. Gos är det nya ledordet. Det bästa jag vet är att ligga hud mot hud i sängen. Vi ömsom ammar, ömsom busar och ömsom somnar till. Att somna i sked med sin lilla bebis tätt intill är underbart. Hon är så himla go.

Jag vet inte hur ni andra mammor har upplevt era bebisar, men mina tre har varit helt olika. Freddie är väldigt social och ”pratig”. Jag har inte varit med om att en tremånaders bebis kommunicerar så mycket som hon gör. Vi brukar yla och gurgla till varandra. När första bebisen kom blev hela livet annorlunda och jag tror jag fokuserade mycket på ”hur” man gör med bebbar. När andra bebisen kom kändes det som om allt sköttes på rutin och att det gick av bara farten. Nu när lilla trean har kommit njuter jag mycket mycket mer av livet med en bebis. Det kanske är sista gången jag jag har en bebis och det är som om jag måste suga ut allt.

Tack för alla synpunkter och kommentarer på inlägget nedan där jag rådfrågar er om viktbloggeriet. Det är väldigt givande att läsa ALLA era tankar och ni har verkligen hjälpt mig att fatta ett beslut. Jag ska berätta för er, måste bara formulera det lite snyggt i huvudet.

4 thoughts on “Saker och ting börjar bli svårare men himla mycket gosigare

  1. Kan du inte berätta mer om hur det är att ha bebis och studera samtidigt?
    fungerar det? jag är själv gravid nu och pluggar heltid till socionom (inte distans). Klarar man av att plugga som nybliven mamma, eller vill man det över huvudtaget när det är ens första barn?
    Vissa dagar känner jag att jag kommer vilja vara hemma och andra dagar vill jag fortsätta plugga! Så svårt!

  2. nu när vi fått vår 3a (för 3v sen lite drygt) så kan jag hålla med om att man njuuuter mycket mer , men samtidigt är jag mer nojig än någonsin över ALLT som kan hända.. just för att man är så mycket mer medveten …. inte kul 😉
    men jag försöker ta tillvara på varje tillfälle jag får att ha henne nära nära nära.. ❤
    mitt 1a barn var väldigt sådär som du beskriver med freddie :)) jollrade massor och svarade på tilltal med joller då.. 😉 krävde närhet och uppmärksamhet konstant , vägrade ligga för sig själv 🙂 (under hela sitt 1a år!) .. medan 2an bara sov konstant sina 3 första månader, sedan hade man inte samma tid med 2an som med 1an så det kan ju varit det som skilde åt med.. för 2an var enormt gnällig av sig.. men så hade jag ju iof en förlossningsdepp också 😉
    nu mår jag finemang och känner ändå att detta är toppen!:)))

    bla bla bla.. 😀

    va söööt hon är din freddie!:))
    /malin

  3. Tycker det är så inspirerande att se att du pluggar, är mammaledig med Freddi och dessutom har två till barn och så en man!

    Jag har inga barn idag och läser just nu första terminen på Retorik programmet, som innebär 3 års studier, just nu känner jag att jag inte kommer kunna vänta med att försöka bli gravid tills att jag fått min examen då längtan är så stor, vill ju veta om jag ens kan bli välsignad med ett barn!

    Tycker detta är jätte svårt, för jag vill gå min utbilding men jag längtar också efter familj.
    Hur är det att studera som mamma?
    – tänker då främst när barnen går på förskola då jag inte riktigt vet om jag skulle kunna vara så ambitiös som du och plugga med en bebbe på armen.

    När jag tänker på det idag känns det mest som att det är den ekonomiska situationen som skrämmer mig men också om man behöver vabba mycket och halkar efter, vad är dina erfarenheter?
    Du får jätte gärna skriva ett blogg-inlägg, kanske om hur du lägger studierna, vad som är svårast, vad dina förväntningar var och hur det blev.

    Blir som sagt jätte inspirerad av dig och du ger mig lite hopp om att man inte måste vara färdig med sin utbildning för att bli mamma. Du är en posetiv fläkt i blogg världen och jag älskar att följa din blogg där du blandar högt och lågt. Kram

  4. Å, vilken gosegris! Vad härligt!
    Jag skulle också vilja höra mera om hur det är att plugga + ha liten bebis. Kommer vara i den situationen själv såsmåningom. =)

Kommentera

