Cirkeln är sluten

Igår blev det semla både till frukost och kvällsmat. Cirkeln är sluten och nu ska jag återigen sockeravgifta mig. Det är så galet. Min sockeravgiftning gick bra, men så åt jag en massa godsaker i samband med att jag fyllde år och vips är jag tillbaka på ruta ett. To be continued…

Annonser

11 thoughts on “Cirkeln är sluten

  1. Lycka till med sockeravgiftningen 🙂
    Jag är inne på dag 4 utan socker och nu är det kämpigt, det är det enda jag kan tänka på känns det som 😮
    Men det gäller att hänga i och komma över det där hindret, sen blir det lättare igen!
    Kram

  2. Det är skitjobbigt, socker är så himla tillgängligt nuförtiden! Det gäller att bestämma sig och hålla sig helt undan ett bra tag för att klara det.

    2007 skaffade jag mig en rejäl sockerdetox genom ett ”godis/fika/glass/dricka-förbud, kort och gott – ett sockerförbud. Det jobbigaste var sveriges alla fikastunder, alla gånger jag blev bjuden och människor som blev uppenbart upprörda och kände sig kränkta när jag tackade nej.

    Men jag höll mitt löfte, för jag kan verkligen inte hantera socker. Jag kan inte ta ”bara en bulle”. Det är omöjligt! Jag håller mig undan från allt sånt än idag, för jag blir manisk fortfarande. Idag har jag dock lärt mig leva utan det och jag saknar inte det värst mycket heller. Det känns skönare att slippa alla de där gångerna jag tappade kontrollen och proppade mig så sockerstinn att jag blev proppmätt och illamående.

    Det finns ju så mycket annat gott 🙂 Jag vet inte om detta är något form av tips, eller råd, eller.. jag vet inte. Men det är svårt! Och alla steg du tar är ett steg närmre ditt mål. Det du vill och känner fungerar för dig!

    just ja, jag tror kroppen behöver ca 5 veckor för att bli avvand från något/få in en vana (och är något man kan tillämpa om man vill börja träna/sluta röka/socker-detoxa).

  3. Jag hejar på dig!

    Har själv misslyckats flera gånger med att bli av med mitt sockerberoende, i somras lyckades jag låta bli allt socker under en 2 månaders period och mådde väldigt bra av det… Men sen räckte det med lite Ben&Jerrys så föll jag gradvis ner till sockerbotten igen, med hetsätande och allt vad det heter. Nu kämpar jag med att skramla ihop min mentala styrka igen och verkligan ställa om mig den här gången… Det värsta är den där känslan jag har konstant av att ”gå miste om allt det goda” det är mer en mental inställning än riktigt sockersug, som gör att jag ger efter.

    Men det går att bli kvitt beroendet, det gör det! Så nu håller jag tummarna för dig… börjar du, så börjar jag (no pressure, haha) 🙂

  4. Har under de senaste månaderna sagt åt mig själv att lägga av med socker hur många gånger som helst. Funkar ett tag, men sen kommer PMS’en och sötsuget som på beställning och då är jag körd igen. Måste ta tag i det på riktigt, gillar inte att vara sockerberoende! 🙂

  5. Själv äter/dricker jag bara socker på helgerna nu för tiden. Och med helg menar jag fredag till söndag, alltså tre av veckans sju dagar. Eftersom jag är en stor godisgris tycker jag att det är helt okej, även om det inte är totalt sockerförbud. Jag VILL inte ha totalt sockerförbud (hell, who does?) Man måste ju få njuta 🙂 Så länge man håller sig hälsosam, så…

    Förresten så har jag fastnat rejält för din blogg det senaste. Det är så skönt att läsa en ärlig och personlig blogg som för den sakens skull inte behöver bli jätteprovocerande eller tråkig, utan som är riktigt mysig. Förresten så höll jag på att skratta ihjäl mig när jag läste om ditt senaste besök hos gynekologen, sambon undrade vad det var med mig… 😉

    Kram!

  6. Lite tips från en sockermissbrukare: Ge inte upp! Förbered dig mentalt på att det alltid kommer att komma återfall, men bestäm dig för hur du ska hantera dem. Ledorden är: Var snäll mot dig själv! Och vad är då att vara snäll mot sig själv? Jo, att inte ge sig själv en massa skit för att man åt en semla, det är inte snällt. Man ska heller inte kasta in handduken äta en semla till, det är inte heller snällt mot sig själv.
    Födelsedagsfikor och dylikt är skiiitsvårt att stå emot. Mitt knep är att ringa den som ordnar fikat och säga som det är, att jag inte kan äta något sött just nu, så är det ok om jag bidrar lite till fikat och tar med ett gott bröd och en bit god ost? Det brukar vara väldigt poppis och de flesta uppskattar faktiskt något salt innan man hugger in på tårtan. Ätandet är så socialt, så jag har märkt att har jag en god macka att äta på så tänker jag inte ens att jag missar något bara för att jag inte får bulle eller tårta. Hang in there! Ingen mår bra av att äta för mycket socker, så försök att unna dig att låta bli 🙂

  7. Var till BM igår och gjorde glukosbelastning, blodsocker 9,9.. 0,01 enhet från graviddiabetes 😦
    Blir sockerfritt här med mao. Kramar!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s