Vilket är ditt bästa pajtips?

kycklingpaj

Idag lagade jag paj till middag. Jag är egentligen ingen pajkvinna, men det har blivit ett par på sistone. Mitt bästa tips är:

1. Göra pajbotten med vetemjöl special fullkorn. Den blir jättegod utan att för den sakens skull smaka stabbig.
2. Steka bacon och sedan lök i baconfettet.
3. Kycklingen kryddar jag med salt, peppar, paprika och vegata.
4. Buljongtärning som löses i lite vätska och sedan blandas med äggstanningen.
5. I denna form kör jag 5 ägg och 5 dl mjölk, stanningen måste täcka.

Vilket är ditt bästa pajtips?

3 thoughts on “Vilket är ditt bästa pajtips?

  1. Skit i pajdegen helt och hållet! Koka bulgur (eller quinoa) med en buljongtärning tills nästan helt kokt (al dente), låt kallna, smörj en pajform, packa bulguren tätt i botten av pajformen som om det vore en deg, lägg fyllningen ovanpå, häll sist över äggblandningen. Du får då ett slags botten som ändå är en del av pajen. Mycket gott, nyttigt och mättande!

Kommentera

