Ett axplock av svaren ni gav på frågan om ni är nöjda med ert sexliv

Älskade kvinnor! Tack för att ni delar med er. Jag läser era kommentarer med glädje och är övertygad av att det ni delar med er utav kan hjälpa andra kvinnor att få perspektiv på sitt sexliv. Sex är ju väldigt privat och utlämnande. Ångesten över att känna sig ratad eller tvärtom tvingad till att ställa upp för att inte såra tycks vara ett genomgående tema. Jag har lyft några av era meningar och skrivit ett kort svar. Ni som läser får gärna fylla på med råd och tankar.

Jag skäms för att vilja ta initiativ, vilket är helt korkat egentligen. Hur hanterar andra denna känsla av att det är ”fel” och ”konstigt” att ha så starka drifter som kvinna? /Shamandalie
Anna svarar:  
Ja, visst är det korkat att kvinnor ska behöva skämmas när de tar initiativ till sex! Kvinnor är precis lika mycket människor som män och sexlusten är ju inget som styrs av vår könstillhörighet. Jag vet inte hur andra hanterar det, men i tonåren var jag ihop med en kille som fick mig att känna mig billig när jag tog initiativ till sex. Mitt självförtroende fick sig en knäck på gott och ont. I takt med att jag insåg att han var ett svin insåg jag att det är upp till mig att ta för.

Jag är nöjd för att jag äntligen vet hur jag själv fungerar och hur jag vill ha det, men onöjd för att jag gärna haft någon att dela det med. /V
Anna svarar:
Tids nog dyker det upp någon som du får dela det med. Kanske rent utav nästa vecka?

Ett tag ville jag inte gå och lägga mig för jag visste vad jag skulle behöva säga nej till, och såra honom igen. /Anonym
Anna svarar:
Det gör ont i hela mig att läsa detta. Vad gör man när det finns en elefant i sovrummet och ingen låtsas om den? Hur löser man det?

Efter att vi fått våra två barn så har sexlivet minskat, från MINST en g /dag till några ggr i veckan, saknar att kunna göra vad man vill, när man vill men är ändå nöjd. / Elin
Anna svarar:  
Vad bra att du är nöjd ändå. En vacker dag är ni där igen.

Ok har ett icke-existerande sexliv, är ensamstående mamma, och visst blir jag frustrerad ibland. /Siobhan
Anna svarar:
Det förstår jag. That´s why vi har berikats med livlig fantasti och dildos.

Jag är rätt nöjd med mitt sexliv, jag och min sambo , tillika stora kärlek i livet, lever i en poly-relation och förutom honom har jag en kk,, så jag får liksom mitt. /Madelene
Anna svarar:
Jag tror att många människor skulle må bra av att leva poly.

Jag vill ha mycket sex (ofta+länge), han vill ha mindre. Det har varit väldigt jobbigt för oss båda; han känner sig stressad och otillräcklig, jag känner mig oönskad och inte blir det bättre av normerna (killar ska vilja, tjejer ska på nåder dela ut, en tjej som är kåt och dessutom oönskad är äckligt och onaturligt). /Lite anonym
Anna svarar:
Nej, tjejer som är kåta är inte äckliga och onaturliga! Förstår dock att det kan kännas så. Kan det vara en lösning att ni bestämmer er för totalt sexförbud för att sedan bestämma en dag då ni slår till? Jag vet inte hur man löser detta? Någon som har tips?

Hade vi inte haft sex på en vecka så blev jag genast rädd för att något var fel, och att ha sex bara för att ha sex (för att jag på något sätt såg detta som ett mått på hur bra relationen fungerade) blev en press som gjorde att jag mest ville få det överstökat, så det skulle vara gjort. /Sanna
Anna svarar:
Jag tror att det är vanligt i början av relationer innan man har lärt känna varandra. 

Vi gjorde sexschema! Knulla på dag och tid, låter krystat men det hjälpte oss att finns lusten igen. /Linda-Marie
Anna svarar:
Vilket bra tips! Hopas det hjälper andra.  

Men att berätta om senaste gången kan bli ganska utelämnande, både mot sig själv och ens partner… Men jag har en vän som jag kan prata med allt om och vår relation tror jag stärker bådas sexliv då vi kan ventilera tipsa trösta och glädjas tillsammans över något av det roligaste som finns: sex! /Johanna
Anna svarar:
Visst är det så, det låter klokt. Vad skönt att du har en vän att ventilera, tipsa, trösta och glädjas med.  

För oss är det största problemet att få till det – att orka, att prioritera, att hinna, att få tillfälle. / Caranlachiel
Anna svarar:  
Avsaknad av ork kan man inte göra så mycket åt, men det kan hjälpa att sänka kraven på sex. Att göra det enkelt, kravlöst men ändå mysigt. Kanske en sked på morgonkvisten eller innan natten? 

Det är han som inte har sexlust, jag har massor.. men nu har vi hamnat i en ond cirkel där sex inte finns med i bilden på något sätt. Mitt självförtroende sänktes så i och med hans brist på lust att jag har svårt att ta initiativ nu och då blir det inte av. /Swipp
Anna svarar:
Skulle det vara möjligt för dig att underhålla din lust på egen hand ett tag? Jag tänker att din partner kanske får tillbaka lusten om han slutar känna krav på sex? Jag blir ledsen när  du skriver att ditt självförtroende sänkts, kom ihåg att din sexualitet är en styrka i dig! 

 

18 thoughts on “Ett axplock av svaren ni gav på frågan om ni är nöjda med ert sexliv

  1. Jag ville väl mest kommentera att man kanske inte just måste ha samlag. Ofta är det ju närheten man vill ha. Ibland har man inte själv lust men man kanske vill visa att man uppskattar partnern. kanske kan kyssas lite medan partnern leker med sig själv. Eller så kanske man kan ge massage. Det är väl så jag och min kille gjort hittills. Det är olika vem som vill och inte vill men vi ser alltid till att gosa.

    Vet inte om detta redan diskuterats men skickar ändå : )

  2. Jag tycker om att ha sex. Ofta. Men eftersom jag inte hittat kvinnan i mitt liv ännu, så handlar det för min del om fantasier och vibrator. Me like!
    Har inte varit i ett förhållande på ganska länge nu, och läsa kommentarerna och dina svar får mig att fundera… Är det tabu att onanera i ett förhållande?

    • Det är det verkligen inte! Min fd partner älskade att titta på mig när jag lekte med mig själv. Och det är verkligen något extra att se någon man tycker om som leker med sig själv medans man själv tittar på och smeker.

  3. Tycker det är svårt det där med sex. Vi har ofta inte ork och ofta när jag vill orkar inte sambon och tvärtom. Jag vill nog mera nu och det känns också jobbigt. Dessutom har jag lite svårt för att hantera att bli avvisad då det känns som det bara är jag som hela tiden tar intiativ till sex. Har varit med om lite svåra saker som ungdom som gör att jag inte kan släppa taget när det gäller sex. Har varit tillsammans med min kille i 6 år men har varken med honom eller någon annan kunnat komma. Det gör mig grymt frustrerad tyvärr. Även om jag vet att det inte är allt så känns det som jag blir snuvad på kakan. Kan känna mig så grymt otillfredsställd efter sex men jag som avbröt då det blev för mycket känslor när han rörde mig och jag låter då honom komma så han inte också ska bli lika otillfredsställd. Så svårt det här med sex!

  4. Sen vi fick barn (3 mån sedan) har nog vårt sexliv blivit bättre. Kvalitet framför kvantitet! Jag går inte längre och funderar på när det ska bli sex nästa gång, eller varför vi inte legat på si och så många dagar. Nu njuter jag (och han) till fullo när tillfället ges istället! Nackdelen är väl att eftersom bebisen sover i våran stora bekväma säng har vi fått flytta sexeriet till den mindre bekväma soffan i vardagsrummet istället..

    • Låter som att du har haft det som mig innan, stämmer det? Att du också haft mer lust och blivit stressad av hans avsaknad…? I såna fall så hoppas jag att det blir för mig som för er!

      • Ja det kan man väl säga! Innan tänkte jag mer på sex och när det skulle bli av. Nu har jag fullt upp att tänka på annat, så det blir spontant och bättre när tillfälle ges 🙂

  5. Hej! Snälla någon behöver tips på mitt problem:
    Jag träffar nu en kille som verkligen är underbar. Vårt problem är inte sexet, det har vi så ofta vi kan och när vi inte kan (tex om han har migrän) så ligger vi bara och kramas. Vi började dock hela alltet som kks, eftersom vi både hade precis gått igenom varsin jobbig separation. Sedan föll jag för honom och när jag erkände så sa han att han kände också att det var något speciellt med mig. Saken är den att han inte känner sig redo att binda sig ännu, så vi gjorde ett avtal att vi får ha sex med andra bara vi berättar om det ( vi lever i studentvärlden och chansen är stor att den andra får reda på det ändå). Mitt problem är inte honom, utan alla andra som pressar mig utifrån tex med såna här kommentarer ” Ni har hållit på såhär i flera månader, när ska ni bli ihop?” och ”Men hur känner DU egentligen?”. Hur ska jag förklara att jag är nöjd med allting och att jag vill ge honom den tiden han behöver?

  6. Först och främst vill jag säga att jag tycker det är jätteskönt att höra om andra kåta kvinnor. Just denna konflikt upplever jag också – jag vill 100 ggr oftare än han, och jag klarar inte av att bli avvisad vilket gör att vi inte har sex så ofta. När tre dagar har gått sen sist så börjar jag känna sex-ångest igen, jag vill men han vill nog inte osv., och då blir jag ofrivilligt stressad, ledsen och försöker övertala honom. Vilket leder till press, ett nej, ännu ett avvisande (jämt och ständigt säger han nej). Jag bestämmer mig ofta för att jag ska sluta pressa honom, men det är så svårt när detta är en så stor del av en relation och när det är ett sånt problem för mig. Jag tänker på det alldeles för mycket, och så har det aldrig varit tidigare för mig i en relation. Blir faktiskt helt tokig, har föreslagit samtalsterapi men han vill inte. Skäms för hur jag känner det, och undrar varför jag aldrig kan släppa det här. Varför kan inte jag, som många andra, bara acceptera att det blir inte sex oftare än 2 ggr i månaden? Varför går jag runt och gör mig själv ledsen och frustrerad hela tiden? Och lägger press på honom? Helvetesjävlaskitjobbigt.

  7. jag och min kille har inte haft sex pa 2 ar, pga min vaginism och vestibulit (samlags smärta). inte undra pa att jag blir deprimerad och maste medicinera för det, när jag igentligen bara behöver bli hart genom knullad bakifran. japp, men antagligen kommer inte det att hända (pa ett langt tag eller aldrig) eftersom gynekologerna vet knappt nagot om sjukdomarna, vetenskapen prioriterar inte kvinnor som har problem med sex. det här är ett ASSTORT problem, och visst behöver vi kvinnor tillgang till sex lika mycket som män.

  8. Var nyligen gravid, var då extra sugen på sex men i senare delen av graviditen ville inte min kille ha sex längre och det bättrade inte på självkänslan. Kände mig redan stor som ett hus och ful (det behöver inte automatiskt höra ihop men i mitt fall så gör det de), kände mig inte direkt finare av att killen inte längre ville ha sex med mig. Nån vecka efter bebisen kommit ut så försökte jag igen men han ville fortfarande inte, det slutade med att jag gick och la mig och grät mig till sömns (moget? Nä kanske inte, men ja).
    Det är alltid jag numera som tar initiativ, vilket är mäkta irriterande. Ibland funderar jag på att ”straffa honom” och sluta ta initiativ och skulle han fråga så skulle jag vara den som sa nej istället. Men eftersom jag gillar sex så skulle det nog vara jag som straffades mest av den situationen.

    Bebisen är snart ett år och dem gånger vi lycktas fått till sex under den är kanske 15 gånger på sin höjd. Jag hade gärna haft sex mer (onani räknar jag inte in här) men jag inser själv att det är svårt att få tiden att räcka till. Såna som hinner knulla ofta fast dem har flera barn och arbetar, snälla berätta, när hinner ni?

  9. Ja, egentligen vet jag ju att det inte stämmer att det är äckligt och onaturligt. Men det sitter verkligen långt in i magen när känslan slår till.
    Vårt största problem är nog egentligen stressen hos min sambo, det kommer att bli bättre framöver när han byter jobb och barnet blir äldre. Till dess njuter jag av de stunder vi faktiskt får till.
    Tack Anna för att du lyfter frågan och tack för svar 🙂

  10. Just nu ligger jag med två olika, känner ändå att jag inte får tillräckligt. Borde kanske skaffa fler att ligga med. Det känns som att jag borde vara nöjd med att ligga med två, men det är jag inte.

  11. Jag är både nöjd och inte nöjd med mitt och sambons sexliv. Vi har varit tillsammans i över sex år och självklart går sexet upp och ner periodvis. Dock känns det som att ”ner-perioden har varit mer eller mindre konstant de senaste två åren typ. Känner igen mig i det någon annan skrev i att man själv blir avvisad när man tar initiativet men sen inte själv har ork när partnen är sugen. Jag har högre sexlust än min sambo och det är jobbigt ibland. Dessutom har jag periodvis dåligt självförtroende, vilket inte är en ultimat kombination med att bli ”avvisad”. Nu är det på bättringsvägen igen, sexet är både mer frekvent och bra, men kvaliteten har inte direkt varit problemet utan mer att det är för sällan. Jag tror dock att ju oftare man har sex, destå större lust får man (eller iaf jag). Nu är jag bara lite rädd att det ska bli mer sällan igen när jag får ett jobb. Har varit arbetslös i lite drygt ett halvår, och det är dessutom doktorandplats jag söker. Är orolig att jag kommer tappa lusten och vara för trött när jag kommer hem.
    Jag skulle gärna experimentera mer i sängen, lite leksaker och så, men vet inte riktigt hur jag ska ta upp det. himla fånigt egentligen när vi har varit tillsammans så länge men jag vet inte hur han skulle reagera och dessutom är han ganska så fåordig av sig så är rädd att det skulle bli nästintill omöjligt att få veta vad han egentligen tycker. Oj vad långt det blev, men oväntat skönt att få skriva av sig. Avslutningsvis tycker jag även dr. Phil satte huvudet på spiken med att när sexet funkar utgör det 10% av förhållandet, men nör det inte gör det så blir det 90%, som någon skrev i orginalinlägget om ämnet. Kram på er!

  12. Jag har haft relationer med konflikter i sexlivet och fick aldrig någon rätsida på det. En var otroligt krävande i hur ofta vi skulle ha sex men gav aldrig något tillbaka – jag fick ingen närhet, inget förspel och absolut inget som överhvudtaget uppmuntrade till att ha sex. Där -gick- det inte att prata om det för han förstod inte, ville inte förstå och vägrade ändra sig. Tycker det är så synd att så många (inklusive jag om jag är med fel person) inte kan prata om sex och andra saker som känns viktiga.

    I min nuvarande relation har vi redan från början pratat om allt. På grund av olika omständigheter, roliga som tråkiga, så försvann den så kallade magiken i vårt förhållande tidigt och vi har inga tabun. Tycker det känns superskönt att kunna prata om vad som stör en, varför man inte vill eller ATT man vill utan att bli dömd av den andra/känna press att man ”måste”. Vi har mer närhet än sex och som tur är, är vi lika varandra. Gör mitt bästa för att komma ihåg att inte ta det för givet, ens om vi hamnar i vardagslunken. Önskar att det var enkelt för alla, för det är ett sånt svårt problem i en relation, när det inte stämmer.

Kommentera

