Är du nöjd med ditt sexliv?

Smyger du runt hemma med ett ständigt sug efter din partner eller vill du gräva ner dig djupt under täcket för att aldrig mer krypa fram igen om du känner av att din partner vill ha sex? Är du för trött för sex eller helt enkelt inte sugen? Tro mig, oavsett vilka känslor du har inför sex så är du inte ensam. Det sägs att sex är bra för själen, att det frigör viktiga ”må bra ämnen” i kroppen och om så är fallet är det ju ett enkelt lyckopiller. Just do it. Lite gött för själen med happy ending. Om tröskeln är hög är det dock inte alltid så lätt att ta sig dit.

Min erfarenhet är att sexlust och sexliv är något som kommer och går. Ibland infaller perioder då det blir mycket sex, ibland perioder då det är helt stilla på den fronten. Oavsett vad som händer däremellan känns det viktigt att hela tiden ha högt i tak och att känna närhet till varandra i relationen. Jag satt uppe och pluggade väldigt sent i natt och frös när jag kröp ner i sängen. Att linda in mig i min sovande sambos armar och att få krypa in under hans varma täcke var oslagbart mysigt. Jag hävdar att samliv och sexliv är två komponenter som går hand i hand. För att vara nöjd med den ena måste man vara nöjd med det andra.

Allt för föräldrar har precis lanserat en minivärld kring Sex & Lust i samarbete med RFSU. Just nu pågår en omröstning där du kan svara på om du är nöjd eller inte nöjd med ditt sexliv. Himla intressant tycker jag. In och svara så kanske vi kan prata lite blommor, bi och känslor i detta inlägget. Hur tar man sig ur ett ”dåligt sexliv” och är det egentligen viktigt att vara nöjd med sitt sexliv? En sak som jag reflekterat över är att alla kan berätta vitt och brett om ”första gången”. Det är dock sällan förekommande att folk pratar lika öppenhjärtligt om ”senaste gången”. Varför tror ni att det är så?

25 thoughts on “Är du nöjd med ditt sexliv?

  1. Sedan vårt barn föddes för tre år sedan har vi knappt sex alls, och då menar jag verkligen att vi nästan inte har sex alls. Dock är vår relation i övrigt jättebra så jag ser inte att det behöver finnas en koppling mellan samliv och sexliv. Jag tycker ju dock att det är jobbigt att det är så. Det är han som inte har sexlust, jag har massor.. men nu har vi hamnat i en ond cirkel där sex inte finns med i bilden på något sätt. Mitt självförtroende sänktes så i och med hans brist på lust att jag har svårt att ta initiativ nu och då blir det inte av.

    Det är synd att det är så tabu att tala öppet om sex för nu blir man väldigt ensam med sina bekymmer om det uppstår problem.

  2. Dr Phil uttryckte det så bra i nåt program jag såg. Att när sexlivet funkar utgör det 10% av ett förhållande, men när det inte funkar utgör det istället 90%. Håller verkligen med! För oss är det största problemet att få till det – att orka, att prioritera, att hinna, att få tillfälle. När vi väl har sex är det fantastiskt, men vägen dit kan bitvis vara lite väl lång…

  3. Mitt första inlägg här och jag ger er en uppsats; enjoy 😉 Jag funderar ganska mycket kring sex. Jag fyller snart 29 och upplever att min lust blir större och större. Jag vågar också att ta för mig mer. Jag älskar mitt sexliv och är glad att jag hittat en ”öppen man”. Dvs någon som vågar testa nya saker och som aldrig är rädd för att vara ärlig oavsett om det handlar om hans lust eller känslor. Jag har aldrig i ett tidigare förhållande känt den oslagbara kombinationen av attraktion och total tillit, både i och utanför sängen. Jag tror att min syn på sexualitet kan provocera en del men jag ser lite på sexlust som hunger. Det är en mänsklig känsla och jag tycker inte att man ska skämmas om man känner åtrå till andra. Vad man gör med känslan är en annan sak… Men jag tycker det är fel att gömma de känslorna. Vi är ju trots allt djur… Men sex är ett känsligt ämne på så många sätt… Det är personligt. Vad man tycker om. Vem man tycker om. Hur ofta man vill… Tror som du skriver att lusten kan komma och gå och man måste låta den göra det. Inte döma sig själv eller sin partner. Ge varandra tid och utrymme… Och som du skriver, bara att få ligga i någons armar kan vara det härligaste som finns. Närhet är så mycket mer än att ta på varandras könsdelar…
    Avslutningsvis tror jag att första gången är lättare att tala om då ingen förväntar sig att man ska vara en expert och inte heller veta vad man vill eller tycker om. Men att berätta om senaste gången kan bli ganska utelämnande, både mot sig själv och ens partner… Men jag har en vän som jag kan prata med allt om och vår relation tror jag stärker bådas sexliv då vi kan ventilera tipsa trösta och glädjas tillsammans över något av det roligaste som finns: sex!

  4. Vårat sexliv rann ut i sanden efter vår pojk föddes för ett år sedan. Ingen ork, ingen lust. Från att ha sex 3-4 ggr i veckan hade vi haft sex 4 ggr på åtta månader. Då bestämde vi oss för att ändra detta. Vi gjorde sexschema! Knulla på dag och tid, låter krystat men det hjälpte oss att finns lusten igen. Nu har vi inget schema längre utan har sex 2-3 ggr i veckan.

  5. I början av min nuvarande relation överanalyserade jag detta med sex alldeles för mycket. Hade vi inte haft sex på en vecka så blev jag genast rädd för att något var fel, och att ha sex bara för att ha sex (för att jag på något sätt såg detta som ett mått på hur bra relationen fungerade) blev en press som gjorde att jag mest ville få det överstökat, så det skulle vara gjort. Men nu har jag som tur var lugnat ner mig och ser det mer som du gör, att sexlusten kommer och går, jag har lärt mig att inte få panik när vi inte haft sex på ett tag, för jag vet att det kommer tillbaka.

    Att prata om första gången är nog lättare för att man har fått distans till det, ofta känner ens nuvarande vänner inte person det var med och man kan liksom ha lite roligt åt det för det var ju nästan som en annan person som hade sex den där första gången. Att prata om sexlivet nu är så mycket mer utelämnade, och eftersom alla vänner även känner min pojkvän är det inte bara mig själv jag lämnar ut. Jag tycker egentligen att det är otroligt kul och skönt att prata sex, men man är lite rädd för att bli sedd som den där som säger för mycket.

  6. Jag tycker om sexet jag har med min sambo, men vi har väldigt olika behov. Jag vill ha mycket sex (ofta+länge), han vill ha mindre. Det har varit väldigt jobbigt för oss båda; han känner sig stressad och otillräcklig, jag känner mig oönskad och inte blir det bättre av normerna (killar ska vilja, tjejer ska på nåder dela ut, en tjej som är kåt och dessutom oönskad är äckligt och onaturligt).

    När vi väl har sex är det underbart och skönt, men jag vill alltid ha mer. Vi har löst det på ett sätt som funkar för oss, men jag har i princip aldrig så mycket sex att jag faktiskt blir tillfredsställd. (Om jag inte tar saken i egna händer efteråt men det är också ett problem: jag får inte ut särskilt mycket av onani, definitivt inte jämfört med sex med en partner.)

    Att ha småbarn hjälper ju inte till heller 🙂 men vi har skönt sex någon gång i veckan eller månaden.

    Allt som allt är jag nöjd och glad, vi älskar varandra och vår ärlighet och ömhet är värd hundra gånger mer än det sex jag flera gånger i veckan hade med mitt empatistörda ex. Det handlar ju om kvalitet också.

    • Jag känner verkligen igen mig i din kommentar!! Det är jobbigt ibland men samtidigt älskar vi varandra otroligt mycket och har mycket ömhet och ärlighet och det betyder minst lika mycket! Förut dejtade jag killar där jag hade bra och mycket sex men istället var det empatistörda män. Om jag får välja så har jag hellre ett sunt förhållande med någon jag älskar, trivs med och som är omtänksam och världens bästaste på många sätt än mycket sex med en destruktiv man!

  7. Jag är rätt nöjd med mitt sexliv, jag och min sambo , tillika stora kärlek i livet, lever i en poly-relation och förutom honom har jag en kk,, så jag får liksom mitt 😉

  8. Jag är rätt nöjd med tillvaron. Ok har ett icke-existerande sexliv, är ensamstående mamma, och visst blir jag frustrerad ibland. Men jg tycker fördelarna överväger nackdelarna eftersom jag är föga imponerad av singelmännen på marknaden och jag har inget intresse av något KK-förhållande (kan inte ha sex utan känslor)

  9. Efter att vi fått våra två barn så har sexlivet minskat, från MINST en g /dag till några ggr i veckan, saknar att kunna göra vad man vill, när man vill men är ändå nöjd.
    Själva sexet är fantastiskt, bara det att man inte får ha det nog ofta =P
    Men när man hör hur sällan andra har sex så är några ggr i veckan inte så lite….och med tanke på att vi har två barn under tre år så är jag rätt nöjd med att få mig ett nummer några ggr i veckan 😉

  10. I vårt förhållande är det jag som tappar lusten ibland, många gånger utan att jag själv vet varför. Otroligt frustrerande och min partners lust gör mig bara pressad. Ett tag ville jag inte gå och lägga mig för jag visste vad jag skulle behöva säga nej till, och såra honom igen. Tungt för oss båda förstås. Han trodde han kunde lösa problemet med mera intima inviter men det gjorde bara att jag låste mig ännu mer. Vad som började som en olust pga trötthet efter en stressig period var plötsligt ett mycket större bekymmer än så. Tillslut var det en dag vi plötsligt började skämta om det (istället för ännu en allvarlig och nedstämd diskussion) och sakta började det då vända. Det och att jag var tydlig med att jag behövde avstånd för att hitta tillbaka, han fick vänta tills jag kunde ta initiativet. Och då gick det plötsligt ganska fort, så fort jag kände att en kram och en stilla smekning inte var något mer än en kram och stilla smekning som inte hade för avsikt att leda till något mer så släppte pressen och lusten kom tillbaka. Samtidigt som jag tror att min partner började acceptera att minskad sexlust inte behöver betyda att jag älskar honom mindre. Även om jag när det var som jobbigast även själv tvivlade, hade jag slutat älska honom nu när jag inte hade någon lust? Mitt eget tvivel vågade jag förstås inte prata öppet om men nu i efterhand vet jag att jag inte ljög för honom när jag sa att jag älskade honom trots att jag inte ville ha sex.

    En lång kommentar men skönt att få ut det! Tack för en fin blogg 🙂

    • ååå va skönt att höra! har det precis lika, fast har inte riktigt kunna släppa på pressen ännu men det blir bättre o bättre.

    • Känner igen mig så mycket. Otroligt jobbig känsla för mig och situation för oss. Har fortfarande inte kommit ur den men vi har äntligen lite smått börjat prata om det iaf.. Skönt o veta att man inte är ensam!!

  11. Jag ligger bara med mig själv för tillfället, är både nöjd och inte samtidigt. Jag är nöjd för att jag äntligen vet hur jag själv fungerar och hur jag vill ha det, men onöjd för att jag gärna haft någon att dela det med.
    Efter några one night stands så har jag insett att det inte är min grej alls, blir mest bökigt och går inte alls att jämföra med att ligga med någon som vet vad man gillar. Så jag får köra solo ett tag till 🙂

  12. Jag vill ha min sambo i princip jämnt. Problemet är att hans sexdrift är mycket lägre än min, och vi har pratat om detta flera gånger. Jag försöker att ”lugna ned mig” för bådas skull eftersom att han delvis inte kan hjälpa det (han fick testikelcancer för ca två år sedan vid 24 års ålder och opererades = dålig känsel vid buken, skrevet osv.) Men det är ju inte så att det inte fungerar, för det gör det. Bara det att ibland ”orkar” han liksom inte pga detta och jag blir oerhört frustrerad, även om de tillfällen vi har sex är sköna. Vi kramas och är nära väldigt mycket i övrigt också så jag känner ändå att jag får massor av den varan även om det inte alltid är sex.
    För mig är det ganska jobbigt att som kvinna ha denna starka drift mest hela tiden, även om jag är väl medveten om att det inte borde kännas fel. Jag vill vara fri att kunna uttrycka min sexualitet vilket jag kämpar med dagligen. Jag skäms för att vilja ta initiativ, vilket är helt korkat egentligen. Hur hanterar andra denna känsla av att det är ”fel” och ”konstigt” att ha så starka drifter som kvinna?
    En stor ”fördel” är dock att han blivit steril av operation och cellgifter så sedan jag träffade honom kunde jag sluta äta p-piller! Jag mår mycket bättre och slipper de hormoner som jag stoppat i mig sedan 15 års ålder (är nu 23 år).

    Sorry för den långa kommentaren, och tack till Anna för en awesome blogg!

  13. Det är som du säger, det går upp och ner. Vi är i en fas av tre små barn och både jobbar otroligt mycket. För att båda ska ha sexlust krävs att man har tid för varandra. Efter en tuff dag med barnen och jobbet. inte så mycket sexlust där inte.

  14. Nej jag är inte alls nöjd med mitt sexliv.
    Jag har en mycket högre sexlust än min sambo.
    För honom räcker det med en snabbis en gång i månaden. Och jag vill åtminstone en gång i veckan. Gärna fler!
    Han vill skaffa barn och undrar varför vi inte kan göra det, nu på en gång?!
    Jag undrar hur det ska gå till eftersom att vi aldrig har sex?
    Och om jag mirakulöst skulle bli gravid så funderar jag ju på hur det skulle bli med sexlivet efter att vi fått vårat barn? Ja menar – har vi inget sexliv utan ”störande” barn nu, hur skulle det då bli när det kommit??

    Han tjatar även om att han vill skaffa hund, hela tiden.
    Jag får lust att skrika ”TÄNK OM DU KUNDE LÄGGA NER ENERGIN DU LÄGGER PÅ HUNDTJATET PÅ ATT FÖRSÖKA FÅ SEXLUST ISTÄLLET!! KNULLA MIG!!!!!”

    Jag känner mig ful, äcklig, fet, världelös och mitt självförtroende är tryckt i botten!

    • Jag har samma problem, fast oftast får jag det lite mer än en gång i månaden. En gång i veckan minst är ju trevligt men inte alltid något man kan räkna med tyvärr… :/ Min sambo jobbar väldigt mycket skift som sjuksköterska och tränar mycket så hans ork går åt till annat än mig känns det som ibland. Eftersom jag med tränar en del känns det väl ok, men jag hade hellre skurit bort ett pass i veckan för att få ha sex. Jag känner igen mig i ditt resonemang att man känner sig oattraktiv när man inte får något fast man visat att man vill, och till slut försvinner lusten för en själv – varför ta initiativ när man ändå blir avvisad gång på gång!? Kom ihåg att det inte är dig det är fel på! Om han inte tyckte att du var attraktiv och fantastisk så hade han väl ändå inte valt dig? Jag tycker dock att ju längre man är utan sex, desto mindre är chansen att man kommer ta initiativ till det. Lust föder lust liksom. Nästa gång han säger att han vill skaffa barn kan du säga att du vill börja öva på att skaffa barn 😉

  15. Jag är gravid med vårt andra barn och har absolut ingen sexlust. Min man säger att han så klart accepterar detta men jag märker att det påverkar honom (så klart)

  16. Just precis i denna sekund kan jag meddela att jag är mycket nöjd med mitt sexliv. Har fått gänga två dagar i rad, flera gånger, med min fina kille och är alldeles öm om klittan nu..
    Men det är inte alltid en dans kring klitoris, utan även jag har haft både upp- och nedgångar i mitt sexliv. Det tänker jag dock behålla för mig själv än så länge.
    Kram, Anna!

  17. Nöjd….jag vet inte jag – ligger det verkligen för människan att VARA nöjd?

    Jag kan tycka att jag har ett ”helt okej” sexliv.

    Har inga småbarn som är ”i vägen”, har inga hormonella p-medel som påverkar min lust, har egentligen både tid och ork för sex.

    Men å andra sidan har jag ett distansförhållande vilket innebär att vi enbart ses på helgerna. Det ”borde” ju innebära att vi skulle vara fulla av lust när vi väl ses, men innebär i lika hög grad att det blir nån slags press: ”nu ska vi passa på och ha sex, massor av sex och bra ska det vara också!” Åsså blir det där sexandet lite för kravfyllt, fastän det egentligen är något av det mest basala vi kan ägna oss åt…

    Sex…det är komplicerat – vi är lika mycket under press när det gäller sex som vad gäller hur vi ”bör” se ut, hur vi ”bör” inreda osv osv. Det är så jäkla svårt att bara få vara människa, och slippa jämföra sig med alla andra 😦

Kommentera

