När frustration leder till tomma hot

Nu får ni vara tysta! Jag flyttar för jag orkar inte med att alla skriker på mig! Tystnaden som uppstod slog mig med häpnad och jag blev även förvånad över att jag hade vrålat ut mina obstinata tankar som jag vanligtvis håller för mig själv. Ibland får jag helt enkelt nog och igår var en sådan dag. När fyra personer på ett eller annat sätt påkallar min uppmärksamhet i surround slår reptilhjärnan till.

Ingen fara på torpet, barar lite hederligt familjegroll ni vet. Effekten av mitt utbrott lät sig inte dröja. Barnen blev så klar skärrade vilket fick det dåliga samvetet att vakna till liv. Jag fick ägna resten av dagen åt att försäkra dem att jag inte ska flytta och att vi alltid kommer bo tillsammans som en enda stor och lycklig familj. Det känns som en klysha men jag antar att det är det barnen vill och behöver höra.

Lite senare på kvällen kom det såklart frågor om det hela:

Mamma, tänk om du skulle flytta. Vem skulle då baka kanelbullar till oss när vi ska ha kalas? Och tänk på prinsessan (i Super Mario) som vi inte skulle bli räddad.

Lite stört Dexterfierad som jag är just nu kan jag inte låta bli att undra om det finns mammor som Rita i verkligheten. Rita är alltid förstående, kärleksfull och har allt tålamod i världen. Jag försöker, me lyckas inte alltid.

Skärmavbild 2013-01-13 kl. 04.38.09

Som grädde på moset i livet som småbarnsmamma händer det ofta att jag vaknar med diverse mystiska märken och ting på kroppen. 

6 thoughts on “När frustration leder till tomma hot

  1. Åh, jag hade ett sådant utbrott delux för några daar sedan. Kändes som att alla bara sög musten ur mug och att jag har blivit npn jädra serviceinrättning:-( jag skrek att jag för fan inte orkar va mamma om de skulle fortsätta så… men jädrans vad det tog, både hos sambo och fyraåringen (ja, ibland är man inte den bästa mammanpå jorden kanske…)

  2. Verkligen skönt att höra att man inte är ensam om att få utbrott ibland. Jag fär dock så sjukt dåligt samvete efter och kan ha det flera år efter. Mamma samvetet liksom. Usch man vill ju göra allt rätt hela tiden och vara pedagogisk.

Kommentera

