Det här med att bekräfta faderskapet

DSC_1362

Det är ju något man inte behöver göra utifall man är gifta. Men om man som i mitt fall avlar oäktingar kräver kommunen in papper där vi bekräftar faderskapet. Inte nog med det, på papprena ska det även anges under vilken tid befruktningen ägde, barnets födelsevikt och faderns födelseort. Jag förstår inte riktigt varför och den där lappen har legat i ett kuvert och väntat på att postas i över en månad nu.

Idag gjorde jag dock slag i saken och passade på att gå förbi stadsdelsförvaltningen när jag promenerade. Det kändes bra att lämna in det direkt i receptionen eftersom jag dragit på det så länge.

18 thoughts on “Det här med att bekräfta faderskapet

  1. Önskar att jag också bodde i en stad där man kan GÅ till viktiga grejer, här får man skicka en brevduva som varnar om det kommande brevet som anländer några månader senare i flaskpost.
    Ska nog flytta.

  2. ahh ni får skicka in det själva iaf?

    här i Surahammar så måste man gå till socialförvaltningen och svara på deras frågor och personen som jobbar där agerar ”vittne”.. man får alltså inte hem papper som man får skicka in själv..
    nu löste vi ju problemet med att gifta oss efter vårt 1a barn och innan vårt 2a barn kom så vi har bara behövt göra det med 1a barnet 😉
    väldigt förlegat system, som om äktenskap garanterar att pappan är pappan då? haha

    • Det räcker att infinna sig på kontoret vid första barnet. Andra och tredje barnet räcker det att skicka in papper.

  3. Du fattar inte varför? Kanske för att din dotter ska ha rätt att ärva sin far tex? Och för att din sambo ska ha skyldigheter och rättigheter gentemot ER dotter. Allt detta kan man säga att man underförstått redan har gått med på när man gifter sig, då förutsetts barn födda av kvinnan vara mannens. Varför det inte förutsätts vid samboskap är av den enkla anledningen att det skulle vara att dra det för långt, skulke helt enkelt ge för långtgående konsekvenser. Tex kan man ju inte bara förutsätta att folk som är skrivna på samma adress ”lever” ihop. Du kanske är ensamstående blivande mamma men hyr ut ett rum till din kompis. Eller så hyr du och din sambo ut källarplanet i er villa till en student. Hur ska skatteverket kunna veta vem av dom de ska skriva som fadern? Så av den anledningen får man pallra sig iväg och skriva på papper:)

    • Hej Johanna!

      Tack för din kommentar, måste bara poängtera att jag självklart förstår varför det är nödvändigt at bekräfta faderskapet. Det jag inte förstår är varför det är viktigt att ange själva konceptionstiden. Exakt när barnet blev till känns för mig ganska irrelevant, huvudsaken är väl att vi bekräftar faderskapet inför vittnen?

  4. Vi fick ta våran nyfödda kille och gå till socialförvaltningen där 3 st anställda skulle bevittna när min sambo skrev på ett papper där det stod att vi haft sex mellan två datum och att han tog på sig faderskapet. Fattar varför det är så men det känns ändå sjukt. Det skulle man kunna fixa på bb eller hos bm.

      • Skönt att man inte är ensam om att ha noll koll. Är ganska säker på att den i magen kom till när jag var hemma sjukskriven.. 😉

  5. Sen finns de sådana som mig och min man som ringde och krävde att få komma in och bekräfta faderskapet fast vi förlorade vår första son i 37:e grav.månaden… Personalen hade jättefin förståelse för vår situation.
    Kanske verkar knäppt men det kändes så viktigt då 🙂

      • Hmm Skrotmamman var vänlig nog att upplysa mig om att jag nog skrivit liiite fel…. Självklart var det inte i 37:e gravMÅNADEN….suck 🙂

        Det var inte ens 37 veckan utan 33:dje. Nåja det gick som det gick iallafall.

  6. Jag har hört om dessa frågor och papper. Känns lite stenålders. Har aldrig fått uppleva dem själv dock, eftersom vi var gifta. Men finns ju en hel del frågor kring det också. Om man gifter sig i juni och barnet föds i augusti, så räknas maken ”per automatik” som fader. Och får gemensam vårdnad enligt ”vi som är gifta”. Men vi vet väl alla att inga barn blir tillverkade på två månader?!? Varför behöver inte de (teoretiska paren) intyga när / hur de hade sex??

  7. När befruktningen ägde rum?! Hahahahaha, men då vet jag i alla fall att det är något att lägga på minnet ifall jag och min partner skulle bli med barn om vi inte hunnit gifta oss till dess. Det är just sådana här konstigheter som får mig att vilja gifta mig innan jag eventuellt skaffar några barn, orka krångla liksom.

    • Jag kollade upp beräknad ägglossning på familjeliv och lyckades på så vis klura ut när jag blev gravid. Herregud, why the hell ska kommunen ha min ägglossning på pränt?

Kommentera

