Ett sätt för mig att komma igång och bli peppad med min träning

du ska vara snäll

 

Jag är inte mer än en sill i strömmen. Nytt år och vips så känns det extra motiverat att helt plötsligt ”ta hand om sig själv och sin hälsa”. Visst är det konstigt att det är just vid årsskiften och efter semestern som folk börjar hetsa efter att komma i form? Jag är en av alla de som känner ”NU JÄVLAR SKA JAG”. Det är viktigt att trivas i sin kropp. Allt annat är bullshit. Men vi måste också fråga oss själva vad eventuell otrivsel beror på. Har du ont i knän och rygg? Trycker fettvalken på under byxlinningen? Har du svårt att vara aktiv i vardagen eller beror det på fåfänga? Inbillar du dig att du skulle bli lyckligare om du bara gick ner 3 kilo?

Oavsett vad det är som gör att vi vill komma i form är det viktigt att veta varför. Vi är duktiga på att pressa oss till det yttersta. Avge tunga löften som infrias i en vecka eller två. Besvikelsen av misslyckandet bidrar till en depp och sedan är den onda cirkeln sluten. För att lyckas med en nystart krävs det lite mer än bara drömmar. För det första måste målen vara realistiska, varför eftersträva något som ändå inte går att uppnå? Man ska vara snäll emot sig själv och göra saker som för en att må bra.

Om en stund ska jag pallra mig iväg till Rosa Skrot och träffa Lofsan. Det är ett sätt för mig att komma igång och bli peppad med min träning. I många fall handlar det om att hitta fungerande verktyg att ta till oavsett vad det är för mål som ska uppnås.

3 thoughts on “Ett sätt för mig att komma igång och bli peppad med min träning

  1. Jag testar gymmet Curves nu, känns så bra mest för att det är 30 minuters cirkelträning. Poff så var man klar och dagen fortsätter (föredrar att träna på morgonen, då blir ja piggare i kroppen för hela dagen)

    🙂

  2. Så sant som det är sagt, det är inte lätt att komma ihåg jämt men det är ju det viktigaste. Jag vill träna för att vara snäll mot mig själv (mår psykiskt bättre av träning, inga lår som skaver och att inte svettas under hakan när man sitter vore najs) men det går ju så himla lätt över i självförakt bara.

  3. Jag har lovat mig själv att vara snäll mot mig. Jag började redan förra veckan när jag slutade röka. Helt odramatiskt – kände bara att det får bara bra med det där nu, efter sisådär 15 år. Att det har gått så bra (föll dit på 1,5 cigg på nyårsafton, men det var inte gott alls!) tror jag beror på att jag helt enkelt inte tänker skambelägga mig OM jag råkar trilla tillbaka. Känner mig liksom lugnare i beslutet.

    Nästa steg blir att börja röra på mig mer kontinuerligt. På vilket sätt är mindre viktigt, bara ATT.

    Ha en fin fortsättning på det nya året!

Kommentera

