Jag känner mig kluven till att fira jul

IMG_1975

Egentligen borde jag bara slå klackarna i taket och doppa vörten i grytan lite extra länge. Äta Janssons tills magen sprängs och bara njuta. Julen är ju så underbar. Nja. Julen för mig som överviktig är faktiskt ganska jobbig. Julen är på något vis synonymt med att äta. Nu är det jul och nu ska vi frossa typ. Jag har väldigt svårt för att behärska mig vilket i sin tur resulterar i att byxorna blir trånga och att jag känner mig fet. Det är inte så att jag mår dåligt över jul och frossandet, jag tycker mest att det känns onödigt.

Sedan tänker jag på alla stackare som inget har. Fattiga barn runt om i landet som skäms över sin fattigdom. Barn som redan nu diktar ihop lögner om vad de fick i julklapp i ett tappert försök att mäta sig med sina klasskamrater. Jag tänker på de hemlösa. Jag undrar om de med sorg i bröstet tänker tillbaka på barndomens jular och någonstans frågar sig vad fan som hände.

Efter det tänker jag på alla människor som stressar och har ångesten för julens ”happy face”. Nu är det jul och alla ska vara glada. Skit samma om du känner att du vill sätta en gaffel i syrrans kille vanligtvis, nu är det jul. Jag tror att många människor gör verkliga uppoffringar i juletider. Med vilka ska vi fira? Men vi var ju hos din släkt förra året osv. Jag vet inte om det är så, jag bara tror.

För egen del ska vi ha en lugn och skön jul. Idag ska vi bada bastu. Det är en liten tradition vi har. Sen ska vi bara ta det lugnt och plocka lite hemma. Imorgon kommer svärisarna och hämtar barnen klockan 11 och då går vi hem till min sambos gammelmormor och gammelmorfar och doppar i grytan. Sen åker vi hem till svärisarna lagom till julkalle, äter, fikar, öppnar paket och åket hem. Barnen kanske sover kvar. Vi får se. Vi vill ta det så lugnt det bara går.

7 thoughts on “Jag känner mig kluven till att fira jul

  1. Kluvenheten sitter som ett skruvstäd just nu, vad gäller maten. Många verkar skriva att ja men det är bara att slappna av en dag om året och ät som du vill, på julen får man!! Och så sitter jag själv och är typ rädd att åka hem för jag vet hur lätt det är att tappa kontrollen över maten för mig och jag vet hur mycket mat det kommer finnas där. Lugn och ro på julen? Får försöka fokusera på att umgås med min mormor istället.
    God Jul!

  2. Vad bra du formulerar det där som jag också går och tänker på, som inte känns riktigt bra i magen. Barnen och de hemlösa. Men även föräldrar som gör sitt allra bästa med vetskapen om att det inte blir sådär som man skulle önska. Julen väcker så otroligt mycket. Hoppas du och din familj får en jättefin jul i alla fall! Kram, Maria.

  3. Jag växlar alltid mellan att vara barnsligt uppspelt och att bara önska att det vore över. Jag och sambon planerar att fira hemma i vår trånga lägenhet nästa år. Alla som vill får komma men det är våra villkor som gäller: inget julbord, få julklappar, inget Kalle Anka. Istället blir det porterstek, sticky toffee pudding och brädspel. Jag längtar redan! I år delade vi på oss för att göra familjerna glada. Det är trevligt att hänga med mina syrror, men samtidigt vill jag bara vara hemma, äta julgodis till frukost och inte prata med nån på en hel dag…

  4. För mig gick julen faktiskt bättre än väntat men hade bestämt mig innan att nej jag ska inte fuska och äta gluten för jag vet hur dålig jag blir i magen av det. Höll mig till mina saker och visst vissa julbord (vi firar 3 dagar hos olika släktingar, mina skilda föräldrar och så sambons) var lite fattigare än andra men känner mig stolt över att jag slapp känna mig uppblåst och svullen hela julen. Svärisarna förstår verkligen men alla andra har inte fattat så får tyvärr inte specialkost på alla ställen.

Kommentera

