Barn som ritar på väggar och möbler

20121221-115604.jpg
Men se där vad en kreativ och uttråkad treåring kan åstadkomma på mindre än en minut. Jag trodde i min enfald att Lovi klädde på sig, men så reagerade jag på att det var ovanligt tyst. Tystnad är lika med fara och mammareptilen anade oråd. Det är ingen idé att bli arg, det hjälper inte. Förebygga är den enda utvägen.

– Men oj vad fint du har målat! Men vad tossigt att måla på stolen. Det är väl mycket bättre att måla i din målar ok?

2 thoughts on “Barn som ritar på väggar och möbler

  1. Nej nej nej jag kan inte berömma min son när han ritar på en stol eftersom han vet att han inte får göra det. Han vet också var vi har målarböcker och papper. Det är inte fint med krita på en stol.

    • Du har helt rätt, det är inte fint med krita på möbler. Man kan berömma på ett ironiskt sätt. Barnen vet ju mycket väl att de inte får göra det, utan gör det för att få en reaktion. Jag vill inte ge den reaktionen utan istället avdramatisera. Det hjälper inte att bli arg.

Kommentera

