Frisserar du ”fiffy” inför besök hos barnmorskan?

dagens frågaHär sitter jag och bloggar, när jag i själva verket borde stå i duschen och snabbfrissera trollbusken. Idag ska jag nämligen till barnmorskan. Vi ska göra kniptestet och prata preventivmedel. Är jag den enda som känner att jag vill ”snygga till mig” nertill när främmande människor ska dit och grotta?

Nu kommer jag förmodligen hamna i sådan tidspress att jag inte hinner mer än en dusch. Men ändå. Bara att behöva känna så känns lite sjukt. Min barnmorska lär ju inte bry sig, hon undersöker kvinnor dagligen och varför skulle jag bry mig om i fall hon bryr sig?

 

17 thoughts on “Frisserar du ”fiffy” inför besök hos barnmorskan?

  1. Jag oroar mig mest för att inte lukta allt för mycket… Hahaa. Ibland är det trollbuske, ibland kalhygge, så länge jag känner mig fräsch!

  2. Jag har sedan tidig tonår alltid varit slätrakad, jag fick nys om att vännerna gjorde så och så bar jag ju stringtrosor med bara en liten genomskinlig trekant i fram och uppfattade att det var osexigt då håret stod ut på sidorna. Sen att ingen någonsin såg mig i underkläder då det är ju en annan femma.
    Sedan några månader har jag helt och hållet slutat raka mig, dels för att det tog en massa tid och energi och jag fick extremt infekterade hårsäckar som gjorde väldigt ont och det kliade fruktansvärt. Sen började jag till slut tycka att det såg ganska ”fel” ut, jag är ju inte ett barn, jag är vuxen, jag har könshår, så är det bara.
    Jag bryr mig nu inte själv så mycket om att det är en stor, vild buske och inte min partner heller. Däremot får jag fortfarande den där känslan av att jag borde trimma och fixa om jag ska bli undersökt eller till och med när jag skulle till en sjukgymnast.
    Varför när jag ska till sjukgymnasten? Jo, för trosor är INTE gjorda för att könshåret ska döljas trots att könshår (på kvinnor) uppfattas som någonting otroligt stötande och äckligt och jag var tvungen att ta av mig till trosor. Det är ju därför en åtminstone förväntas raka bikinilinjen. Men jag VILL INTE det. Däremot kommer jag inte gå i bikinitrosor och det kommer säkert vara jobbigt att behöva ta av sig till trosor i till exempel läkarsituationer och så eftersom jag inte hittat några bra trosor där könshåret inte sticker ut överallt.
    Egentligen borde jag ju bara sluta skämmas och skita i vad andra tycker men det är lättare sagt än gjort. Nånstans vill jag inte att folk ser mig och tänker att jag är äcklig.

    Men läste ett bra citat som jag inte vet vem som sagt:
    If you think pubic hair on a woman is unnatural or weird, you are not mature enough to be touching vaginas.

    Många kramar. //Ellert

  3. Brukar (nu på äldre dar, 32 år) piffa till det lite så BM/läkaren kommer åt och slipper fastna i håret 🙂 När man var yngre så rakade jag bort allt hår och polerade fifi. Som om BM/läkaren kunde bry sig.

    Har en bekant vars vatten gick, var tvungen att hoppa in i duschen och raka fifi inför förlossningen. För att citat ”hon ville vara fräsch där nere” Ehh en förlossning är ju sällan fräsch eller vad man ska säga 🙂

  4. När jag var i tonåren och ämnet ”gynundersökning” kom upp bland mina tjejkompisar så diskuterade vi samma sak. Fick höra av en kompis då att hennes barnmorska hade sagt att hon inte vill att tjejer rakar sig innan gynundersökning för att ”det ser för porrigt ut”. Störde mig som fan att hon sa så! Det ska man väl få välja själv? Sjukt! Jag tänker att det kanske är bra att ansa till det lite om man vill att barnmorskan ska kunna se eventuella utslag osv. Men är det inte det ett issue så lär det ju inte spela någon roll! ..fast man bryr sig ju ändå.

    Till EllertPellert vill jag tipsa om hipster-trosor! Dom går ju lite längre ner utan att vara lika långa som boxertrosor. Jag använder bara sånna, bästa trosmodellen nånsin! Finns ju som bikinitrosor också om man inte vill behöva bry sig på sommaren heller. Perfekt.

    • Tyvärr har jag aldrig hittat ett par bra hipsters som täcker eller som inte åker upp i röven. De boxer jag haft har också haft så korta ben att de sitter dåligt. Men jag letar ständigt efter bra trosor, hittills inte hittat någon bra modell som sitter bra överallt.

  5. Varför ska hon ner och grotta? De kollar väl bara om det är komplikationer? Jag har aldrig behövt ha dem där efter barnen tack och lov. Gillar inte alls hela grejen usch. Vilken barnmorska har du?

    • På min MVC Barnängen görs det alltid en efterkontroll cirka 6-8 veckor efter förlossningen. För att se att allt sitter som det ska och att bäckenmuskulaturen är intakt. Detta trots komplikationsfri förlossning.

  6. När jag var och födde barn sist fick jag väldigt bra kontakt med barnmorskan vi hade och göra med hela dagen, så jag vågade fråga det som jag verkligen undrat; har det hänt att en födande kvinna kommer och har lyckats raka hela mufflan?! Och ja, det hade hon faktiskt varit med om! Med tanke på hur länge man har noll och ingen sikt under ekvatorn är jag mycket imponerad över den som lyckas med friseringen…

  7. Innan jag fick barn brydde jag mig och ansade friskt, nu ser det ut som ett slagfält därnere så det känns bättre att håret täcker för lite än tvärtom! ;D

  8. Jag har inte direkt tänkt på saken, men på den tiden när jag eventuellt skulle tänkt på sånt och förmodligen fixat till fitty lite var alla gynundersökningar jag gjorde oplanerade/akuta = ingen chans att noja.

    Och nuförtiden bryr jag mig inte, bara fitty är ren. Men ska nog be om en extra koll hos barnmorskan när jag ska dit för nytt recept, tror jag har svamp eller eksem, och som nån sa så kanske jag kan ansa busken lite för bättre sikt.

  9. Jag fixar alltid till lite innan gynbesök. Försökte även under graviditeten, tycker det blir så jäkla varmt och obehagligt vid mens och tänkte att avslaget känns nog värre. Dock är det ju ganska svårt att komma åt med magen i vägen så efter förlossningen, när jag faktiskt såg, insåg jag att det mer såg ut som en skadeskjuten bäver än vad det såg fråscht ut.

Kommentera

