Livet som trebarnsmamma – 7 veckor

Skärmavbild 2012-12-18 kl. 11.20.47

Nu är det sju veckor sedan jag blev trebarnsmamma. En sak har jag lärt mig, det handlar om att leva för dagen och att alltid hitta nya lösningar på de problem som dyker upp i vardagen. Saker som fungerade igår kommer med största sannolikhet inte fungera idag. Nu gäller det att vara snabbtänkt, att försöka ligga steget före och att stryka medhårs utan att barnen märker det.

Det är inte det tredje barnet, alltså lilla gulliga Freddie som gör att det blir arbetssamt att att handskas med tre barn. Näää, det är de ”stora” barnen 3 och 5 år som gör att vardagen plötsligt blivit lite svårare att rodda. Om jag till exempel har Freddie hängandes vid bröstet är det liksom lite läge för de stora barnen att markera sin närvaro. Det är ju fritt fram efter som ”mamma ändå bara ligger där som en utfläkt säl och ammar”.

Påklädningskrigen vid avgång till dagis har varit oräkeneliga, men så plötsligt idag flöt allt bara på. Vi var på dagis prick klockan nio och när jag stängde grinden efter mig kändes det som om ingenting var på riktigt. ”Detta är bara en dröm, snart kommer jag vakna, då ska barnen upp, kissas, titta påjulkalendern, bli sura när det är dags att stänga av tv:n till förmån av frukosten, välta ut ett glas eller två, vägra klä på ytterkläderna osv.

Men det var ingen dröm. Allt gick bara så himla bra i morse. Fantastiskt. Baby Freddie är världens gosigaste bebis. Hon gurglar och söker kontakt. Magontet har släppt och livet rullar på i behagligt tempo.

One thought on “Livet som trebarnsmamma – 7 veckor

  1. Idag skulle jag lösa problemet ”vara på sjukhuset med 8-åring, samtidigt som 7-åring ska lämnas vid bussen och 5-åring och 2-åring inte har barnvakt”.

    Men jisses vad allt löste sig bra och funkade perfekt! Fick lämna 7-åringen på fritids tidigare fast han inte har plats, de två små följde med och satt som ljus medan 8-åringen behandlades, jag är förvånad själv 😉

    Plötsligt händer det som de säger…..

    Skönt om era klädkonflikter lugnar ner sig, med småsyskon växer storasyskon har jag märkt….

Kommentera

