Donera bröstmjölk

Jag beundrar Stina-Lee för att hon är så handlingskraftig. När hon insåg att det finns ett behov av bröstmjölk till för tidigt födda bebisar gjorde hon slag i saken och lånade hem en bröstpump från BB.

DN skrev en artikel om jakten på donerad bröstmölk förra året. Av den att döma rådde det då stor brist på donatorer runt om i landet. Jag misstänker att det läget är oförändrat. Vad konstigt att ingen inom sjukvården ens har nämnt detta för mig. Jag tycker att barnmorskorna ska informera om detta under graviditeten så att kvinnor är medvetna om att de kan hjälpa för tidigt födda bebisar med sin överflödiga mjölk.

Jag sitter i valet och kvalet. Ska jag ge mig på detta projektet eller inte? Kommer jag orka hålla på? Har jag tillräckligt mycket mjölk? Jag måste fundera ett tag, kanske ringa till neonatalavdelningen eller modersmjölkcentralen på SÖS och fråga. Tydligen får man bara domnera bröstmjölk de första tre månaderna och då har jag två månader kvar på mig att göra en insats.

Oavsett vad jag beslutar mig för att göra eller ej vill jag ge en stor kram och en väldans massa kärlek till Stina-Lee och alla kvinnor som donerar bröstmjölk. All heder åt er.

10 thoughts on “Donera bröstmjölk

  1. Gör det, tycker jag.
    Jag tänkte göra det när det begav sig, och berättade om mina tankar, men då skrattade personalen på Visby bb åt mig. Vi tar inte emot något mjölk HÄR så dom, som att det skulle vara självklart och att jag var helknäpp som kom på tanken. Det var tråkigt.
    Men i Sthlm tar dom förstås emot, så KÖR! Värt ett försök, om man orkar.

  2. Jag önskade att jag hade kunnat donera mjölk, jag hade massor, det flödade över alla breddar med båda barnen.
    Men jag fick veta det för sent och sen vet jag inte hur pass bra det hade gått eftersom jag inte lyckades så bra att pumpa ut mjölk, eller rättare sagt lyckades inte alls.
    Men det kanske var för att jag inte var så uthållig med att pumpa, amningen fungerade så toppenbra och vi såg inget behov av att jag skulle pumpa.

  3. Jag började donera när minsta var en månad, på de två månaderna jag hann med blev det 9 liter! Det var jättejobbigt ibland, men bara tanken på att det gjorde skillnad för små små spädisar gjorde att det var värt det.

    Faktiskt en av de saker jag är stoltast över att ha gjort.

    Skaffar vi en trea kommer jag absolut göra det igen.

  4. Pa 70-talet fick man betalt, min mamma salde en del men en vannina lyckades spara ihop till en skinsoffa efter tva barn 😉 de ni!
    Sjalv fick aldrig nagot ”overflode” och pumpade jag kom det vara typ 30ml 😦
    Men funkar det gor det.

  5. I Malmö, där jag födde för 3,5 år sen, fanns det gott om information om bröstmjölksdonationer o även på amningsmottagningen. Och man fick betalt. 100 kr/liter tror jag. Jag valde dock att inte göra det för det var så omständigt + att jag hade SVINONT i mina bröstvårtor i typ 5 veckor så extra drag o sug i dem undanbedes. 😉

  6. Pingback: We got milk, baby | Stina-Lee

  7. Det är en fantastisk och väl uppskattad insats om du bestämmer dig för att göra det. Som förälder till ett barn fött i vecka 24 så vet jag hur viktiga donatorerna är för dessa små barn vars omogna tarmar inte mår bra av att få ersättning så tidigt. Massa kramar till dig, för att du dels uppmärksammar fler på det här men också för att du ens tänker tanken på att själv göra det.

    Mitt bidrag för att ge lite tillbaka efter allt fantastiskt andra gjort för mitt barn så har jag donerat 20 ägg, varav det hittills blivit ett barn 🙂

  8. GO FOR IT!!! Den lyckan jag kände när jag lämnade in mina små slattar som jag pumpat ur (rengort, handspritat, fixat och bökat för att få fram) var obeskrivlig!!! Det behöver inte vara litervis. Tänk vad några få droppar gör för en prematur bebis.

    Klarar du av att lämna två påsar á 50 ml är det mer än noll. Och är 50 ml till i deras lager än noll.

    Utan prestation. Jag donerade gång nr 2, då jag fått reda på att det fanns (visste inget första gången) men har inte klarat av det denna gång. Men en gång bättre än ingen. Tror inte du ångrar dig. En sekund.

Kommentera

