Drömmen om en egen häst

20121118-102240.jpg
Som barn drömde jag om att ha en egen häst. Den drömmen i kombination med en mamma som är allergisk mot hö och hästar borde ha självdött innan den ens uppstod.

När jag flyttade hemifrån började jag på ridskola, men det var svindyrt och jag hade tillslut inte råd att fortsätta. Nu när jag själv är mamma vill jag hjälpa mina barn att uppfylla sina drömmar. Lovi är helt galen i hästar och jag vill uppmuntra hennes intresse.

Igår var jag med Lovi på ponnyridning i Aspuddens djurpark. Ridturen var över på tre minuter och Lovi var salig. Om Lovi vill hålla på med hästar kommer jag supporta henne helhjärtat.

Är det någon av er som har erfarenhet av barn och hästar?

29 thoughts on “Drömmen om en egen häst

    • Jag har aldrig galopperat ”på riktigt” eftersom jag inte kan rida så bra. Men en gång galopperade jag okontrollerat på Island. Det var underbart!

  1. Jag drömde också om egen häst när jag var liten. Jag fick aldrig någon, men mamma stöttade ändå mitt hästintresse genom att skjutsa mig till stallet stup i kvarten och betala ridlektioner. Att hålla på med hästar ger ansvarskänsla, gemenskap och övning i ledarskap. Det finns faktiskt forskning som visar att stalltjejer blir bra chefer! Varning dock för konkurrens mellan stalltjejer, kam vara ganska tufft i de yngre tonåren tyckte jag. Samtidigt otrolig gemenskap, både med kompisarna och hästarna. ”min” ponny Sanja var ett otroligt stöd i svåra tider, och en riktig kompis.Jag vill fortfarande ha en egen häst, det står överst på önskelistan varje år:)

  2. BODDE i stall från tidig ålder fram till tonåren. Hade ett break men gick sedan utbildning på Strömsholm, har jobbat på Jägersro o tränat galoppörer, tränat andras hästar, räddat hästar, mm mm. VAD vill du veta? 😉

    • Oj, du sitter inne på mycket erfarenhet! Jag ville mes veta allmänt om hur hästlivet är och om unga barn kan ta till sig det. 🙂

  3. Lär man sig rida osv kan man alltid få jobb över hela världen (jag jobbade med hästar i Aruba). Man får lära sig att jobba hårt och ta ansvar. Bra extrajobb när man pluggar, eller göra det till sin karriär. Motion o allt som kommer med det 🙂
    Och kärlek till djur är en fin sak tycker jag.

    🙂 är så tacksam över att jag fått rida när jag växte upp!

  4. Det finns mycket som är bra och roligt med ridning men man ska vara medveten om att det är en farlig sport som har många allvarliga olyckor, tyvärr.

    • Gud ja, det kan jag tänka mig att det är men samtidigt känns det som om det är skador och olyckor i alla idrottsaktiviteter. Hockey till exempel.

  5. Jag har ridit större delen av mitt liv och nu rider min son som fyller 3 i jan. Vi hyr en shettis till honom en dag i veckan 🙂 Det är veckans höjdpunkt, vad är det du undrar över?

    • Oh my God! Hyr ni en häst? Coolt. Jag undrar mest hur barnen fungerat ihop med hästarna och om de kan lära sig i så tidig ålder. Uppenbarligen funkar det!

  6. Vår Sydney har ridit i ett år lite drygt nu, på ridskola då alltså. Hon är 6½ år. Funkar hur bra som helst även om ponnyerna där är aningen stora. Vår lilla, som är 4½ snart, ska få börja efter nyår har vi tänkt.
    Det är kul för ungarna att hålla på med hästar, de lär sig ta ansvar, de tuffar till sig och de lär sig umgås med djur. Kanonbra helt enkelt!

  7. Jag har en häst, och två små barn. Hästen är en fjording som heter Lasse. Jag har haft egen häst i 17 år, Lasse köpte jag strax innan jag blev gravid med första barnet. Tanken var att han skulle bli en familjehäst, fjording som han är, även om han bara var tre år då. Jag är hos Lasse fyra gånger i veckan och vi åker dit hela familjen på helgerna, och låter då 2,5-åringen rida. Hon kan nu smacka igång och ptrooo:a honom till att stanna (med en smula fuskhjälp från mig som leder). Hon ser mycket stolt ut över att hon kan få honom att lyssna på henne, fast hon är så liten. Jag tycker att man får så mycket bra på köpet med ridning. Att ta hand om en annan levande individ, motion, frisk luft, ansvar, osv.

    • Wow, det låter som rena rama drömmen. Jag önskar att jag kunde göra detsamma för mina barn, men jag har varken kunskap eller pengarna. Häftigt!

  8. Jag har själv ridit sen jag var liten och jobbar nu deltid på ett riktigt härligt stall. där undervisar jag bland annat treåringar som vill rida. Helt underbart! de är så lyckliga efter varje lektion. Riktigt härligt att se.

    Det är ett utmärkt sätt att få bättre grov och finmotorik när de är i den åldern. De lär sig så småningom att ta ansvar, att planera sin tid och att prioritera det som är viktigt här i livet. Vill dina underbara ungar rida? Go for it! Kan vara det bästa du någonsin gjort för dem 😉

  9. Asså jag har ju inga barn, men jag är ju hästtjej, och jag fick himla mycket bättre självförtroende av att syssla med hästar när jag var liten! Vågade mer, och fick mer skinn på näsan.

  10. Med hästar lär du dig att bli bestämd, konsekvent och en massa om vänskap och kärlek. Det kan vara hårt och man lär sig en massa och utvecklas väldigt. Att börja rida är en av de bästa saker min mamma gav mig, jag är så glad även om det nu var ett tag sen sist så är det lika kul var gång det sker 🙂

  11. Min mamma tog med mig på ”knatteridning” på stans ena ridskola när jag var 3 år, och på den ridskolan är jag kvar än idag. 20 år senare. Mina föräldrar betalade min ridning fram till jag blev 16/17, då fick jag betala lite själv. Dom har aldrig gnällt om att det är dyrt och alltid ställt upp med skjuts. Mamma var med mig varje ridtillfälle till jag var ca 13 år och blev ”modig”.
    Jag är så glad och tacksam för att jag har fått ha den här hobbyn hela mitt liv, och jag önskar fler fick chansen! Man får så himla mycket självförtroende, självkänsla och massa annat när man håller på med hästar, det är det bästa i hela världen!
    (Blev en liten novell…)

    • Låter helt underbart. Det är precis så jag vill att mina barn ska få det. Dessvärre vet jag inte om det kommer bli av.

  12. Jag har ridigt i 20 år, och haft egen häst i 11 år. Jag började rida när jag var 6 år och sedan dess har jag mer eller mindre bott i stallet. Det fanns ingenstans jag hellre ville vara när jag var liten, allt jag gjorde handlade om hästar och stallet, när jag lekte, ritade och skulle skriva nåt i skolan. Verkligen allt handlade om hästar! På sätt och vis är det samma sak än idag. Min mamma sa vid något tillfälle att hon inte ångrar en sekund alla pengar som hon har lagt på mig och mina hästar, hon har liksom alltid vetat vart jag har varit och att jag har haft det bra. Hästarna är som en del av mig, jag hade aldrig varit samma människa utan dem. Tänk allt jag aldrig hade upplevt och människor som jag aldrig hade träffat om jag aldrig hade ridigt! Nej jag är otroligt tacksam att jag har det här som hobby, det går liksom inte att ens förställa sig att det skulle vara annorlunda 🙂

Kommentera

