Livet

Jag kan inte låta bli att tänka på hur livet förändras från den ena dagen till den andra. Tänk vad fint att så stora saker som att liv sätts till världen kan ske över en natt. På samma sätt kan liv släckas och jag antar att det är det som gör det hela så spännande.

Klockan är närmare två på natten just nu. Regnet piskar mot rutorna, träden utanför fönstret är i stort sett nakna efter att ha tappat alla sina löv. Det är höst. Höst på exakt det sättet jag tycker om att det är höst. Jag gillar det råa, kalla, ruggiga. Känslan av att stå inför ett avslut. Nu är det inte långt kvar till jul, sedan kommer nyår och vips är det dags att börja på nya kapitel i livets bok.

Nu är det snart ett år sedan jag utreddes för misstänkt hjärntumör. Hela förra julen gick jag runt som i ett vacuum. Det kändes olustigt att vara glad och klä julgran samma dag som jag skulle läggas in på magnetröntgen. Jag minns när jag låg där på britsen och blev beordrad att ligga helt stilla. Tårarna rann ner för kinderna och jag fick inte torka bort dem. Efter undersökningen promenerade jag hem genom stan med en stor klump i magen. Hemma väntade familjen och alla julbestyr, det var dagen före julafton .

Under hela julen frågade barnen varför julgranen inte hade fått någon stjärna i toppen. Jag sa varje gång att vi skulle sätta upp den, men faktum är att den aldrig kom upp. Vi var helt enkelt för trötta för att sätta dit den. Dränerade på energi och lusten att vilja.

I år blir det annorlunda. Vi har en bebis i familjen och stjärnan blir det jag sätter upp först i år.

4 thoughts on “Livet

  1. ❤ ser framemot julmys med dig/er här på bloggen! (Var alla provsvar ok sen? Vad var det som var tokigt?) ha en härlig höstdag!!

  2. Åh. Nu blev jag alldeles rysig och rörd!
    Jag hoppas ni får den mysigaste julen i år med lugn, harmoni, snälla barn och massa kärlek och lugn! Det skall alla ha på jul!
    Kram!

  3. Usch, inte kul att behöva gå omkring med den oron, helt förståeligt att man blir lite disträ, hade vart konstigt om man inte ble påverkad. Men skönt att det inte var någon fara och grattis till den lilla! Sjukt mysiga kinder asså.

Kommentera

