Hypnotisören med spoilervarning – LÄS INTE OM DU SKA SE FILMEN

Nej, Hypnotisören var definitivt inte en film som föll mig i smaken. Hade den gått på tv en söndagkväll ala Beck eller Wallander skulle jag kanske inte bli besviken på samma sätt. Men jo, jag blev besviken. Det kanske bör tilläggas att jag inte har läst boken.

Storyn
Okej, helt okej. Läskiga mord där gärningsmannen ska gripas. Men, det var liksom lite för många ingredienser som blev till lösa trådar. Tex att polisen från rikskrim går ut och äter med läkaren och så vips, där släpps tråden och så är den relationen utagerad.

Geografi
Filmen utspelar sig till största del i mina hoods på Södermalm och det är ju trevligt i sig. Men det blir overkligt när en ambulans som kör med blåljus från Barnängsgatan plötsligt kommer söder ifrån upp på Skanstullsbron. Jag vet att det kan låta analt, men jag kan störa mig enormt på detaljer som inte stämmer. En sak som dock stämde fint är den att trapphuset där gärningsmannen gömmer sig i på slutet faktiskt ligger precis i anslutning till platsen där han ska begå sitt brott. Detta vet jag eftersom min sambos mormor och morfar bor där.

En annan sak är att det blir så skumt när så många scener utspelar sig på Söder. Polisen bor i Hammarby Sjöstad, ett av polisens kontor ligger typ vid Luma med utsikt över Vintertullen osv. I slutet av filmen befinner alla inblandade sig helt plötsligt i norra Sverige, bara sådär.

Skådespelare
Lena Olin var briljant hon spelar rollen jättebra. Micke P är också bra, men övriga skådisar kändes bara allmänt trötta.

Frågor till filmen
Hur stor är sannolikheten att två föräldrar för följa med en insatsstyrka på uppdrag? Hur står är sannolikheten att polisen inte såg gärningsmannens gevär på slutet? Huur stor är sannolikheten att en ensam polis och två päron åker före insatsstyrkan och ”fuckar upp det”?

Filmen får en 2:a av 5 möjliga. 

 

5 thoughts on “Hypnotisören med spoilervarning – LÄS INTE OM DU SKA SE FILMEN

  1. Tråkigt om filmen är så dålig, för boken är briljant, böckerna är fantastiska. Hypnotisören är ju den första Keplerboken, den fjärde kommer nu i månadsskiftet och deras böcker är bland de bästa jag läst.
    Därför ställer jag mig lite frågande till om jag ens vågar se filmen… Å andra sidan kommer ju boken ändå vara lika bra..

  2. Jag blev också sååå besviken på filmen. Jag och min man har lyssnat på den som ljudbok när vi var på bilsemester. Båda tyckte att den var skitspännande och var så klart nyfikna på filmen. Suuuuck vad tråkig den va! Men, fick iallafall äta massa godis och popcorn, hålla handen och pussas i mörkret 🙂

  3. Jag har läst boken och tyckte filmatiseringen var usel. De utesluter massa viktiga saker från boken samt fruktansvärt tröttsam genusskildring. Besvikelsen!

Kommentera

