Känslan när en förlossning sätter igång

Idag går vi in i graviditetsvecka 39, vilket betyder att jag har varit gravid i 38 veckor. Bebis har med andra ord 14 dagar kvar av sin inackordering. Jag tror att den kommer gå fem dagar över tiden, Karin hade en känsla av att bebisen trivs och inte har bråttom ut. Hon gissade att vi går 3-6 dagar över tiden.

Oavsett när bebisen behagar att komma ut, känner jag mig lugn och harmonisk. Det känns fint att veta att tiden trots allt är begränsad nu. Den komma komma idag eller tvingas ut om fyra veckor. Ut kommer den i varje fall att komma och fram till dess har jag lite små åtaganden här hemma.

Förra veckan hade jag ett par rejäla förvärkar och började med automatik att grina. Känslan när kroppen sätter i gång är så galet djurisk på något vis. Jag har gråtit vid båda mina tidigare förlossningar av det enorma känsloflödet som plötsligt frigörs. Att stå på en sida av livet med vetskapen om att steget till andra sidan ska tas nu. Från att ha en bebis i magen till att han en bebis vid bröstet, det är ett av livets stora mirakel.

 

 

9 thoughts on “Känslan när en förlossning sätter igång

  1. Jag fick en hinnsvepning igår och efter några timmar hade jag sjuka förvärkar, jag fick lite av en chock efter en stund, SHIIIIIT! Gjorde det så här ont?! Och då var det ju bara ett förstadie, som avtog på kvällen. Men känslan när man plötsligt minns det man hade förträngt…. Hehe!

      • Visst är vi det 🙂
        Men jag vet inte riktigt, det var lite luddigt alltihop men hon verkade vela reta lite för att se om kroppen var med på noterna, jag tror det hade med min diabetes att göra och risken för stor bebis, som senare visade sig vara en troligtvis alldeles jätteliten bebis istället. Men kroppen var tydligen inte beredd eftersom det stannade av, men jag var ju öppen litegrann och inte helt omogen, så kanske händer något snart ändå..

Kommentera

