Psykisk terror att inte veta när det är dags att föda

Nu börjar jag bli riktigt otålig och slutfasen av graviditeten känns nästan som ett psykiskt lidande. Jag har varit vaken sedan klockan två i natt oförmögen att sova. Kroppen sänder ut konstiga signaler som gör mig helt sprallig. Typ:

1. Nu har jag bajsat en hel dag, det måste betyda att kroppen tömmer tarmarna och att det börjar bli dags.
2. Mensvärk, en form av värk och sammandragning. Nu måste det vara på gång!
3. Insomnia, kroppen vet att något är på väg att ske och kan inte sova.
4. Stenhård mage, det måste ju betyda att livmodern jobbar osv…

Jag har precis kommit hem efter ett besök hos barnmorskan, nu verkar det som om barnet har fixerat sig vilket betyder att huvudet sitter fast redo att se dagens ljus. Men när? När kommer det där lilla huvudet att titta ut? Det är 16 dagar kvar till beräknad förlossning men jag är så otålig. Samtidigt skulle jag bli jättenervös om allt satte igång nu. Allt är ju inte klart ännu.

Mitt skrivbord som jag städade ordning så fint för ett par veckor sedan ser värre ut än någonsin, jag har fortfarande inte tvättat mina målarverktyg och packningen BB-väskan är inte ens påbörjad. Jag kanske helt enkelt ska ställa in mig på att gå två veckor över tiden och sedan bli glad om barnet kommer tidigare?

 

8 thoughts on “Psykisk terror att inte veta när det är dags att föda

  1. Så har jag gjort med båda.

    Med 1:an var jag övertygad om att det skulle bli igångsättning, jag hade tom fått tid för när jag skulle ringa till förlossningen och diskutera med dem. Men jag slapp det, 2 dagar innan satte det igång, utan någon som helst förvarning.
    Jag hade sömnlösa nätter nästan hela graviditeten så jag reagerade inte på att jag hade suttit vaken hela natten innan jag plötsligt stod i en vattenpöl.

    Med 2:an var jag övertygad att jag skulle gå närmare 2 veckor över och var jag mitt i funderingarna på om vi skulle ta ner spjälsängen från vinden eller fortsätta packa upp köksgrejerna (köket var nyrenoverat men en del grejer var fortfarande i kartonger), då bestämde sig barnet för att det var slutvelat och kom 2 dagar före beräknat förlossningsdatum. Tur att jag hade hunnit tvätta kläderna, men spjälsängen fick maken ta ner från vinden när vi kom hem från BB…

  2. Jag skulle ha fött i lördags :-/
    Otroligt knäckande på något sätt att gå över tiden.
    Sover som en kratta och sitter mest och tycker synd om mig själv…
    Börjar misstänka att hon aldrig tänker komma ut…

  3. Förstår att du är otålig. Men röj lite hemma, gör nåt litet varje dag. Skriv en lista med saker du behöver ta tag i, 1 sak/dag. Börja bocka av o så kanske dagarna går fortare? 🙂

    Min dotter valde att komma ut i vecka 36+6. Jag o min sambo flyttade in i vår första gemensamma lägenhet en fredag o på söndagmorgon tittade slemproppen ut. Sen fick jag ligga på prenatal i en vecka innan ungen behagade komma efter. Du kan ju tänka hur det såg ut i vårt hem? Fullt med oöppnade flyttlådor, möbler, grejer huller om buller. Ingen väska var packad, ingen säng var iordningställd, det var KAOS! Men det gick bra ändå. 🙂

  4. Åååh känner samma sak! 16 dagar kvar och jag vill inte vänta mer.
    Idag är jag skitgrinig för att jag sover som en jäkla kratta och bara har ont jämt. Letar också tecken i allt och går redan över tiden i mitt huvud eftersom min första kom i 37+2 vilket då var i söndags. Automatiskt räknade jag med samma sak denna gång, haha!
    Och jag vill inget annat än att äta godis till morgon, lunch och middag..
    Men vi får väl snällt vänta, det är kanske inte så långt med 16 dagar… Eller? #otålig

  5. Hej hej! Tänkte be om lite tips, av dig och /eller från andra läsare. Jag väntar första barnet 2/11, och har, efter diverse förvärkar med mera, förstått att det kan vara bra att börja packa BB väskan.. Men nu till mitt bekymmer, eller I- landsproblem, vad ska ska man packa för kläder till sig själv??!! Ska jag satsa på mjukisar eller kommer man vill känna sig lite ”finare” och därför ta med leggings och lite större tunikor? Och hur mycket behöver man, jag tänker mig att det går åt mer kläder än vanligt, t.ex. om man blöder mycket eller kladdar med amningen, men äsch, vad vet jag… Vi har sex mil enkel resa till BB så därför vill jag ha med mig det viktigaste:) En sista fråga är hur mycket det kläder ett sådant litet gryn behöver ha på BB, ungefär? Förstår att det givetvis beror hur många dagar man stannar och så men i snitt, per dag? Jahapp, det var några av mina funderingar,hoppas att du eller någon annan klok människa som redan har genomgått denna procedur har några bra råd att ge i detta mycket komplicerade och svåra dilemma!

  6. Åh, nu minns jag hur det var igen. Herregud så hemskt det var, allt gjorde ont och jag kunde inte göra något annat än att bara vänta, knappt ens gå. Jag satt liksom och var totalt övertygad att jag skulle vara gravid alltid, att det aldrig skulle förändras. Sådana minnen!

  7. Jag har bf 28/10 och jag är så sjukt less på att vara gravid nu. Jag önskar hela dagarna att förlossningen ska sätta igång, letar tecken osv.
    Förra barnet föddes i v.42, jag hoppas innerligt att lillebror inte tänker vara lika seg!
    18 dagar kvar…

  8. Var int eorolig, sätter det igång nu är bebis absolut färdig, man räknas som färdig från vecka 38+0 min dotter föddes 37+2 och var hur färdig som helst. Så oroa dig inte om det skulle börja sätta igång idag. Stort lycka till ! Själv är jag jätte avis, har 64 dagar kvar till min bebis kommer. 16 dagar känns ju LYX.

Kommentera

