Har Lindex skitit i det blå skåpet?

Men herrejisses! Det finns få saker som gör mig så upprörd som när stora sätter sig på små.What?” Tänker du och undrar vad jag pratar om. Jag pratar om STÖLD och ORÄTTVISOR. Kattpotatis tweetade följande:

Länken ledde till designern Sleepy King. Där möts jag av ett förtvivlat blogginlägg, författaren hävdar att Lindex stulit ett mönster:

I am heart broken to say the least. I work so hard, and take great pride in my designs. I have many fans who know and love my work for it’s originality. It is painful to have my work ripped away from me behind my back by a giant corporation. Who knows how many of these they have sold already? Hundreds? Thousands?  While I sit here in my tiny two bedroom rental, working as hard as I possibly can to make ends meet, Lindex is cashing in on my designs.

Likheterna är ju slående. Vad pysslar Lindex med? Jag går in på Lindex hemsida för att speja, och se där. Den urgulliga bodyn dyker upp mitt framför näsan på mig till den angenäma priset 79 kr. Tjusigt Lindex. Att stora företag ska behöva stjäla från små, det är rent utav för jävligt.

Vad gör vi nu? Jag blir jättearg. Dels för att jag har vänner inom branschen men också för att det hade kunnat vara jag som designat en gullig liten räv och haft som hobby att sälja. Jag ringer till Lindex pressansvariga person Kaisa Lyckdal för att fråga hur de tänkte nu.

Kvinnan verkar totalt ovetande om vad jag pratar om eller inte, för när jag frågar henne hon känner till att detta sprids som en löpeld i sociala medier just nu ber hon mig återkomma via mail. Alla som vill slå ett slag för de svaga och känner att de har tid och lust kan ju därför maila till Kaisa. Rätt ska ta mig fan vara rätt. 

11 thoughts on “Har Lindex skitit i det blå skåpet?

  1. Jag mailade till Kundtjänst då det var första mailadressen mina ögon fastnade på men jag tar och mailar till Kaisa också!
    Det är många som har skrivit på Lindex Facebooksida också men jag hoppas att fler sätter lite press i mailboxen också.

  2. Lindex är duktiga på att härma andra. Förut hade dom tröjor som var slående lika depalmas tröjor och förutom det du skriver har dom en mössa som påminner av en mössa rockefella sålt/säljer. Sen är dom verkligen sämst på att svara och bemöta mail, har aldrig fått svar då jag haft frågor. Dåligt Lindex, dåligt!

  3. det här är vanligare än man tror. Jag syr barnkläder som hobby och kollar många sådana bloggar och är med i gruppen sytokiga på facebook. För några år sedan så ”snodde” någon av de stora klädbuteikern (kommer inte ihåg vilken) nästan en hel kolektion av en jätteduktig tjej, hon la senare ner sin blogg för att hon inte ville bli kopierad igen. Förra året kopierade kappahl ett tryck från en svensk tjej, men som ensam mot ett stort företag har man inte så mycket att sätta emot.

  4. Det här är dock inget nytt :). Lindex, kappahl osv härmar alltid andra märken o designer. Kolla in småfolk o molo å kolla sen in lindex.
    Bla därför tex molo håller sina kollektioner jättehemliga tills de släpps på marknaden, annars hinner Lindex stjäla iden o släppa kollektionen före.

Kommentera

