Psykopatmamman

Efter en relativt lugn men ganska så stressig helg var det då äntligen dags för magisk måndag. Ni vet ju hur mycket jag älskar det där med att stänga igen dörren efter familjen och känna lugnet efter att de gett sig av till förskola och arbete.

I vanlig ordning förvandlas jag till psykopatmamma precis när allt är för bra för att vara sant. Uppstigningen funkade hur bra som helst, frukosten likaså, övriga morgonrutiner och så var det just det här med att ta på en långärmad tröja ovanför t-shirten. Det var ungefär då krig utbröt mellan mig och min femåring.

Jag. Blir. Galen. Helt. Jävla. Galen. Varför i helvete ska en liten människa på 5 bast vara så fruktansvärt angelägen om vad hen bär för kläder? Femåringar ska väl leka och ha kul, inte bry sig om i fall tröjan är randig eller utan tryck. Saker som detta sätter märklig skruv i mig och jag blir som en laddad fjäder redo att smälla.

Visst, egentligen borde jag bara byta tröja illa kvickt för att undvika konflikten. Men samtidigt blir jag sur och tycker att han ska göra som jag säger. Ta på sig den där tröjan och vara glad. Typ.

Hur gör man? Hur gör ni? Hur ska jag göra? Jag vill inte vara den där auktoritära psykopatmamman som skriker ”TA PÅ DIG TRÖJAN”. 

15 thoughts on “Psykopatmamman

    • Jag vet, det spelar ingen som helst roll och jag trodde inte heller att det skulle spela stor roll därför tog jag bara den tröjan som låg överst i garderoben.

      När den satt på och allt var klart med undantag för jackan kom 5-åringen på att det inte alls vara en bra tröja men då kände jag att det inte var läge att springa in och låta honom självförverkliga sin tröjdag. Jag sa att han kunde ta av sig den när han kommer till dagis och byta till någon av sina extratröjor som ligger där om han nu absolut inte ville ha den på sig.

  1. Jag tycker att det är en helt onödig konflikt att ta, och att en femåring absolut är gammal nog att välja kläder själv. Men det klart att om det kommer när man har bråttom iväg så blir det ju lite konstigt. Tidsmässigt asså. Men jag hade nog sagt att spring snabbt och hämta en ny tröja, men du får byta om på dagis.

  2. Jag brukar göra så att jag tar fram två tröjor som barnet får välja mellan. På det sättet får både ungen och jag en viss kontroll och det brukar resultera i att alla är nöjda och glada! Är det så att jag gärna vill att barnet ska ha en viss tröja, då tar jag fram den plus någon tröja som hon hatar, så får hon välja mellan dessa, haha!

    • Jag har gett upp hoppet vad det gäller kläder på ungarna. Allt de vill ha på sig är bättre än ingenting därför blir jag så himla ledsen och får ångest när jag förvandlas till psykopatmamma för en sådan här skitsak som en tröja.

  3. Hej Apan! Jag tänker att kläder ju är en jättestor del av ens identitet.tänk så viktigt det är för dig med kläder,”måstehaskor” och dagens preggoutfit.kläder är så kul,och det är så lätt att visa vem man är genom vad man tar på sig!jag tänker att det är en del av barns identitetsskapande att välja hur de vill vara klädda.inte gå till affären och peka ut allt dom vill ha såklart,men välja bland det som finns hemma,eller mellan två plagg som Carola skrev. Lite så tänker jag:)

    • Du är så klok och visst är det som du skriver. Grejen är att jag brukar vara vara en väldigt pedagogisk och förstående mor. Men ibland blir det bara så himla fel och du blir jag sur på mig själv efteråt.

      Vi får helt enkelt köra en rensning bland hans kläder eftersom det han ändå avskyr aldrig kommer att användas.

  4. Det blir så svårt när tid spelar in, då vill man ju bara att det ska gå fort (har erfarenhet av förskola). Men jag tror att barn tycker det är lika viktigt att trivas i sina kläder som vuxna, dock menar jag inte att trivas i sina kläder är samma sak som att vara fin. Mer bekväm. Kanske kan hen klä sig själv om morgonen, eller välja sina kläder på kvällen?

    • Han brukar klä sig själv och välja kläder själv, men just idag blev det lite stressigt. Då rappade jag på det hela med en ”HELT FEL” tröja. Barnen brukar lägga fram kläder kvällen innan för att det inte ska bli såhär, men ibland när allt flutit på bra en tid glömmer vi bort den fantastiska rutinen.

  5. Jag låter min dotter bestämma vilka kläder hon vill ha. Oftast är det hon som väljer tröja och byxor, men jag finns vid sidan om för att vägleda, t.ex. om hon bör ha leggings eller kanske lite tjockare mysbyxor (ex. hon tar ett par tunna leggings, men det är kallt ute, så jag förklarar att ”Det är lite kallt ute så det kanske är bättre om du tar lite tjockare byxor, så du inte fryser om benen”). Samma sak när det gäller ytterkläder/koftor o.dyl. Hon har en låda i hallen med koftor, så det är alltid hon som väljer vilket hon vill ha. Jag tror att man måste försöka tänka sig in i situationen själv, tänk om någon annan (ex. din partner) skulle säga till dig att ta på dig ett plagg som du inte ville ha för att det är ”fel färg” eller något annat. Du hade antagligen blivit irriterad då va? 😉
    Men jag förstår din frustration, ibland är det helt enkelt inte läge att tjafsa om kläder och man känner bara att ”det-spelar-väl-för-fan-ingenroll,-kläpådigunge!!!” x)

  6. Haha, förlåt jag bara skrattar av igenkänning….. Psykopatmorsa här också! Tyvärr får man väl tillägga. Men kunde glädja mig med att det tog tre veckor innan jag flippade på de större barnen efter bebisen föddes (heja!!)

    MEN – jag brukar kombinera denna psykopatmorsa med kontrollmorsan, och hänga upp kläder till samtliga tre barn varje dag, för att sätta på dagen efter. Visst kan treåringen välja själv, och vill hon det, så får hon det. För ibland strejkar hon om vilken tröja som ska på. Då hänvisar jag henne till hennes garderob: ”hämta en ny tröja då”.

    Strumpor får de välja själva. Strumpor orsakar dessutom mest strider hos oss. Har barn som helst är barfota…. suck. Barfota och gummistövlar är ingen bra idé.

    Kanske tipset helt enkelt är att 5-åringen får välja kläder dagen före, och lägga på en stol, hänga på krok eller liknande. Så är allt iordning till dagen efter?

  7. Vilket bra inlägg, och kommentarer!!
    Jag HATAR när jag någon gång ‘tvingat på’ mina barn nåt klädesplagg de verkligen inte velat ha, jag har sån ångest för det, jag har insett att de måste få välja själva vilka kläder de vill ha på sig, jag hade ju blivit skogstokig om tex sambon valtkläder jämt åt mig, och sen tvingat dem på mig:P
    Tycker jag tex att zebra leggings är fint, men barnen inte gillar det, så köper jag i vuxenstorlek åt mig istället för att köpa åt den och sedan sucka för att de inte använder dem:)
    Men mest stör jag mig på att folk i vår omgivning klagar då ”det inte matchar”, och kommentarer som ”oj, jag ser att hen har valt kläder själv idag!” Gaaah!!
    Jag vill att alla ska ha sin egen stil/personlighet!

    Nå, som skriver, har blivit bättre på att låta dem välja, sen kan jag ju ‘tipsa’ om att endel saker kan ”skära sig” i ögonen:P för mycket mönster mm (men I<3Mönster!!) eller om de bör ha varmare/svalare kläder på sig någon dag…

    Ha en fin höstkväll!! Kram/Emilia

  8. Många kommentarer ovan och jag orkar inte läsa alla, och med risk för att upprepa vad någon skrivit vill jag bara säga att som barn ville jag alltid klä mig själv. Mamma har berättat att jag tidigt skulle välja kläder själv och hon skämdes ibland när jag kom till dagis för jag hade klätt mig så fult så hon var tvungen att förklara att jag hade valt kläderna själv. Jag hade säkert kunna få ett sådant raseriutbrott som din femåring om jag inte hade fått välja – men nu fick jag det och det var nog tur!

  9. Min tjej är 3 år nu och hon får inte välja kläder själv. Hon får helt enkelt inte det valet och har aldrig fått. Dock vet inte jag hur allt ser ut när hon blir 5. Hon har det senaste halvåret blivit mer medveten och vill helst ha klänning och tajts så jag försöker tillgodose det, men ibland så passar det sig inte för väder osv. Så jag håller tummarna och hoppas hon håller sig lugn ett tag till 🙂

Kommentera

