Tips för nyblivna lärarstudenter

Jag läser till gymnasielärare med ämneskombinationen svenska/religion. Mitt första ämne som är svenska blev jag klar med i våras och avslutade då min sjätte termin. Nu har jag precis påbörjat min sjunde termin med mitt andra ämne religion. Det känns som om denna terminen får bära eller brista eftersom jag läser religionsvetenskap helfart på distans och ska föda barn inom snar framtid. Men jag gör så gott jag kan.

Vad det gäller tips kan jag ärligt säga att man lär sig det mesta längs vägen och eftersom vi alla är olika kanske mina tips inte passar just dig men jag delar gärna med mig av mina erfarenheter.

Sålla agnarna från vetet
Detta gäller både sådant som har med teori, kurslitteratur och vänner att göra. Hitta människor som du gillar och kan bli vän med. Vänner är guld värda genom utbildningen eftersom de genomgår precis samma sak som du. Jag har haft den stora turen att alltid hamna i bra grupper där vi peppat, tröstat och ställt krav på varandra.

Vad det gäller att sålla bland litteraturen menar jag att det är totalt orimligt att läsa ALLT som står på litteraturlistan. Försök att lägga fokus på att plocka ut essensen av det som är viktigt.

Läs kurskraven noga
Alla kurser har tydliga kurskrav där det står vad studenten ska prestera för att uppnå betyg. Om du håller koll på betygskriterierna kan du anpassa studiegången efter var du lägger ambitionsnivån. Ibland handlar det bara om att vilja bli godkänd.

Kom ihåg att det finns ett liv utanför den akademiska världen
Det är lätt att bli insnöad. Det är lätt att gå upp i studierna och låta stressen ta överhand. Konsten att släppa på detta är en övningssak. Jag har haft två riktiga svackor under de tre år jag läst hittills. Det blir lätt så om man inte är strukturerad och sätter upp tydliga mål och krav för sig själv.

Jag har många fler tips att komma med, men vi kanske kan börja så här lite generellt? Det är svårt att bara komma på tips och detta var det första jag kom att tänka på. Om någon annan har några bra studietips att dela med sig av får ni gärna skriva till dem.

Överstrykningspennor är också bra att ha

3 thoughts on “Tips för nyblivna lärarstudenter

  1. Mitt bästa tips är att hänga med!

    Ofta ger läraren läsrekommendationer till de olika lektionerna, läs så mycket ni hinner eftersom det underlättar i att förstå undervisningen. Fastna dock inte i fällan av att läsa ikapp före att fortsätta läsa framåt. Läs hellre hälften till varje gång, än allt till hälften av gångerna!

  2. Jag tycker att det är viktigt att en egen agenda med det man gör, att själv göra en värdering av vad man vill ha med sig i kunskapsväg när kursen är slut. Det sammanfaller inte alltid helt med kursansvarigs värdering (för man kanske inte delar livsmål, så enkelt är det) – då gör man det som krävs för att få g och fördjupar sig i det som är viktigast för en själv. Det är nog mitt bästa tips.

Kommentera

