Vad tycker ni om att Alex Schulman hånar och förlöjligar Marie Serneholt?

20120921-072805.jpg
Igår postade Genusfotografen en länk på twitter med rubriken: ”Alex Schulman nä vet du vad”.

Jag har hört talas om ”de roliga” bilderna där han poserar som Marie Serneholt. När jag såg bilderna fick jag avsmak och hade svårt att se det underhållande. En hårig och benig manskropp. Ok? Jag fattar att han är ute efter att posera som Marie men vad är det som är så roligt? I mina ögon kändes det hela enbart förlöjligande och som ett sätt att sätta ”sig över” Marie. Kakan skriver i inlägget ovan om härskartekniker och jag är beredd att hålla med.

Senare igår kväll skrev Kakan ytterligare ett inlägg där hon förklarade poängen i sitt resonemang. Jag gillar hur hon tänker och skriver. In och läs med er vetja!

En vän poängterade att ”BAM-remaken” jag gjorde igår påminde om det Alex gjort. Visst finns det likheter men syftena var med största sannolikhet olika. Jag ifrågasätter sexualisering av kvinnors kroppar i samband med att företag ska sälja produkter. Alex ifrågasätter Marie. Vad är det hon ska stå till svars för? Att hon vill sälja sig själv i den bransch hon försörjer sig på?

3 thoughts on “Vad tycker ni om att Alex Schulman hånar och förlöjligar Marie Serneholt?

  1. Jag skrattade först när jag såg bilderna. Men ju mer jag tittar på dom, och ju mer jag läser om folks ilska blir även jag förbannad.

    Kakans text är fantastiskt.

    Dock håller jag med dig om in Din tuttreklam inte alls är detsamma. Du visar bara det extremt löjliga över att sälja VINTERkläder med hjälp av tuttar. Inte att raljera över en kvinnas bilder för att bygga sitt varumärke (ish).

  2. Jag såg bilder och läste en kommentar som sa att de där bilderna var från en slitz-”intervju”. Det förstärkte känslan jag redan hade – Marie gör som snygga kändistjejer ska, hon sexar till sig i slitz, vilket jag tycker är tråkigt i sig eftersom jag ser det som att hon inte tror att hon klarar sig på talang utan måste beveka den manliga blicken. Och sen får hon skit för att hon följer spelets regler. Sorgligt.

  3. Antar att jag är vännen;) jag har inte gått djupt in i hans aktion men den första tanken förde mig till din jämförelse som du nästan precis innan postat. Visst är det en viss skillnad. Han går ju på en enskild individ vilket genast blir trist och likt mobbing. Du går på ett företag som gör osmaklig reklam. Helt rätt!!! Sjukt bra bild Anna jag älskade den. Som sagt vet jag inte Alex resonemang men jag tänkte på att ni båda kanske ifrågasatte kvinnans tvång att behöva exploatera sig sexuellt för att kunna sälja eller att sälja kvinnors kroppar till andra kvinnor. Kvinnans nakna kropp som säljredskap oavsett i vilket sammanhang. Om det så handlar om ens eget varumärke eller varor riktade mot kvinnor (och män) med kvinnliga nakna exploaterade kroppar. Det blir inte intressant annars. Att Marie gör det där är enligt mig en del i att kvinnan fortsätter vara exploaterad. Sluta upp bara. Om kvinnan själv säger nej till att klä av sig för att sälja så kanske vi kommer en bit på vägen någon gång. Vi har också ett ansvar att motarbeta dessa roller. Ett ansvar mot oss själva! Vi behöver ingen man att hjälpa oss ur det. Vi är väl starka själva att välja??? Det var det jag menade. Men hans aktion är förmodligen onödig han gör det säkert av fel anledning, för att håna det har jag inte så mycket att säga om eg.

Kommentera

